Najcenniejszą podlaską marką jest Mlekovita – w tegorocznym Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek dziennika „Rzeczpospolita” zajęła 6. miejsce. Jest wyceniana na 1,37 mld zł.
W porównaniu do minionego roku Mlekovita awansowała o jedną pozycję, a jej wartość wzrosła o 5 proc. Natomiast w porównaniu do roku 2004, w którym zadebiutowała w rankingu, jej wartość wzrosła aż o 1,14 mld zł.
– Mlekovita jest obecnie najcenniejszą marką produkcyjnego sektora gospodarki – podkreśla Dariusz Sapiński, prezes SM Mlekovita. – Silna marka pomaga nie tylko podtrzymać dobre relacje z klientami, ale i zdobywać nowych. Konsumenci chętnie wybierają produkty markowe, bo wiedzą, że dobry brand to gwarancja satysfakcji oraz oryginalności.
Warto dodać, że w rankingu znalazła się także druga marka SM Mlekovita-Wypasione (została sklasyfikowana na 267 pozycji, jej wartość to 23,5 mln zł).
Wysoko, bo na 24 miejscu znajduje się Żubr. Jego wartość to 662,8 mln zł (o 3 proc. mniej niż przed rokiem).
Znacznie, bo aż o 12 pozycji – na 40. miejsce, awansowało natomiast Łaciate – marka należąca do SM Mlekpol z Grajewa. Jej wartość to 331,6 mln zł (w porównaniu z poprzednim rokiem wzrosła o 30 proc.). W rankingu sklasyfikowana została (na 269 pozycji) także druga marka SM Mlekpol-Milko, która podobnie jak inne mleczne brandy, w ostatnim roku zwiększyła swoją wartość. Teraz wyceniana jest na 23,1 mln zł.
Kolejna z podlaskich marek, także mleczna, Piątnica zajęła 46 miejsce w rankingu. Jej wartość została wyceniona na 296 mln zł. Piątnica również zaliczyła największy awans wśród podlaskich brandów. W minionym roku była jeszcze na 61. miejscu. W ciągu ostatnich 12 miesięcy jej wartość wzrosła aż o 39 proc.
– Sami jesteśmy tym faktem pozytywnie zaskoczeni – mówi Zbigniew Kalinowski, prezes OSM Piątnica.
Prezes dodaje, że Piątnica jest klasyfikowana w rankingu od dawna i co roku odnotowuje awans, ale nigdy nie był on aż tak znaczny. Jak tłumaczy, w rankingu tym liczą się dwa główne parametry: wielkość sprzedaży netto oraz siła marki (zależy ona od oceny konsumentów).
– I myślę, że to właśnie ten drugi czynnik miał decydujące znaczenie, bo sprzedaż nie wzrosła nam aż tak bardzo.
Wysoko w rankingu uplasowały się nasze marki tzw. wyskokowe. Najwyżej, bo na 48. miejscu znajduje się Żubrówka (293,1 mln zł), na 96. Absolwent (120,5 mln zł), a na 234 Łomża (34,4 mln zł).
Pod koniec pierwszej setki, na 99. miejscu, uplasował się Groszek – sieć sklepów należących do firmy Tradis, (119,3 mln zł). Natomiast marka Hoop zajęła 196 miejsce, jej wartość to 44,4 mln zł. Mispol został wyceniony na 14,3 mln zł i znajduje się na 307. miejscu.
Warto dodać, że wysoko (na 24 miejscu) uplasowała się ogólnopolska marka Społem, mająca silną pozycję w województwie podlaskim. Została wyceniona na 562,1 mln zł.
W porównaniu do ubiegłego roku w Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek można zauważyć jedną prawidłowość – awans i wzrost wartości (często bardzo duży) wszystkich marek mleczarskich: Piątnicy, Łaciatego, Mlekovity, Milko, Wypasionego.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?