Eksperci ASM Sales Force Agency sprawdzili ceny w poszczególnych sieciach handlowych w 12 miastach Polski. Wyniki badań prowadzonych od marca do grudnia 2019 roku pokazują najtańsze i najdroższe sklepy w Polsce.
Dziesiąte badanie cen produktów FMCG naszego koszyka zakupowego za nami. Podsumowujemy rok 2019!
• Grudzień nie przyniósł odczuwalnych zmian uśrednionych cen podstawowych produktów FMCG. Zmniejszył się też rozdźwięk cenowy między kanałami sprzedaży online i offline (zakupy w sieci potaniały, a w sklepach stacjonarnych zdrożały).
• Jednakże skali kwartalnej rozstrzał cen online vs. offline wzrósł z 10 do ponad 15 proc. (Q3 vs. Q4).
• Podsumowanie roku 2019 (kwartałów Q2-Q4) pokazuje, że w szerokiej, rocznej perspektywie, mimo rosnącej inflacji, ceny badanych produktów nie zmieniły się drastycznie.
• Najdroższych zakupów w sieciach tradycyjnych dokonywaliśmy w trzecim kwartale 2019 r. (Q3) – czas największego wzrostu cen przypadł na sezon wakacyjny.
Najtańsze sieci handlowe w Polsce 2019
• W uśrednionym rocznym rankingu cenowym badanych sieci przoduje e-gorcery,
najtaniej zaś w 2019 r. kupowaliśmy w Auchan
.
Wyniki badania grudniowego:
Średnia wartość grudniowego koszyka zakupów wyniosła 228,49 zł, a więc w przybliżeniu tyle samo co przed miesiącem (zaledwie o 0,39 zł więcej). Koszyk skomponowany wyłącznie z najdroższych produktów podrożał względem listopada o 3,8 zł (z 316,04 zł w listopadzie do 319,83 zł w grudniu). Ale wzrosła też o blisko 5 zł wartość koszyka produktów najtańszych (z 156,73 zł do 161,7 zł). Rozbieżność cenowa zestawienia produktów najtańszych i najdroższych pozostaje więc nadal niemal dwukrotna (w grudniu nieznacznie mniejsza).
Gdzie najtaniej zrobisz zakupy?
Czwarty kwartał 2019 r. przyniósł z jednej strony 2,4-procentową obniżkę cen średnich w tradycyjnych kanałach sprzedaży, ale jednocześnie 2,6-procentową zwyżkę średniej wartości koszyka skomponowanego z produktów zakupionych wyłącznie online. Wartość przeciętnego koszyka nie uległa więc znaczącej zmianie kwartał do kwartału, ale w Q4 zwiększył się rozdźwięk cenowy między tradycyjnymi kanałami sprzedaży (średnio 226,15 zł) a e-grocery (261,23 zł) – tym samym wynosiła ona w Q4 ponad 15,5 proc., podczas gdy w Q3 było to niecałe 10 proc.
Gdzie najtaniej zrobisz zakupy? TOP 11 - komentarz ASM Sales Force Agency
-Nasze badanie koszyka zakupowego nie pokrywa się jeden do jednego z trendami odnotowanymi przez Główny Urząd Statystyczny, gdyż bazujemy na zupełnie innej metodologii: GUS analizuje produkty z definicji wysokoinflacyjne, będące same w sobie produktem lub składające się półproduktów – jak np. warzywa, bułki etc. ASM SFA z kolei bada konkretne produkty dużych dostawców, o identycznych parametrach, a których cena w dużej mierze zależy od polityki cenowej danej sieci handlowej czy też samego dostawcy. Zestawienie wysokiego wzrostu wskaźnika inflacji z wynikami naszych badań pozwala wywnioskować, że analizowane produkty, swego rodzaju bestsellery (o czym świadczy fakt, że są dostępne we wszystkich sieciach), stanowią istotny element polityki cenowej sklepów: jako wysokorotacyjne mogą być sprzedawane taniej, co obniża poziom cen uwzględnianych w naszym raporcie. Rzeczywista marża w budowana jest prawdopodobnie na innych produktach.- wyjaśnia Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA- wyjaśnia Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.
Z promocji częściej korzystają osoby zamożne
Źródło: Agencja Informacyjna Polska Press
Dzieje się w Białymstoku
- Tak wygląda izba wytrzeźwień w Białymstoku od środka
- Białostoccy uczniowie gwiazdami internetu i mediów!
- Film o Podlasiu. Lord Kruszwil: Jestem niewinny (wideo)
- Ewa Zgiet wygrała konkurs na dyrektora szpitala w Choroszczy
- Nowi policjanci w podlaskim garnizonie (zdjęcia)
- Niewygodnie i niebezpiecznie. Tak jest w centrum miasta
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?