Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na UwB odbyło się I Forum Tutoringu. Uczniowie podsumowali swoje badania naukowe

OPRAC.:
Magda Ciasnowska
Magda Ciasnowska
Na Uniwersytecie w Białymstoku podsumowano pierwszą edycję programu tutorskiego.
Na Uniwersytecie w Białymstoku podsumowano pierwszą edycję programu tutorskiego. UwB
Ponad 20 projektów naukowych i artystycznych – to efekt pilotażowego programu tutorskiego „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca” zrealizowanego na Uniwersytecie w Białymstoku. Młodzi badacze i ich tutorzy podsumowali efekty kilkumiesięcznej współpracy podczas I Forum Tutoringu.

W pierwszym, pilotażowym programie „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca” stworzonym przez Uniwersytet w Białymstoku wzięło udział 21 uczniów z województwa podlaskiego: z Białegostoku, Łomży, Sokółki i Grajewa. Merytorycznym wsparciem objęło ich 16 tutorów – pracowników siedmiu różnych wydziałów i instytutów UwB.

W poniedziałek (19 czerwca) młodzi badacze i ich tutorzy podsumowali efekty kilkumiesięcznej współpracy podczas I Forum Tutoringu.

Aleksandra Sikorska z I Liceum Ogólnokształcącego w Łomży zajęła się współczesnymi problemami ochrony praw człowieka. Pracując pod okiem swojej tutorki - dr Wiolety Hryniewickiej-Filipkowskiej z Wydziału Prawa UwB - nie tylko usystematyzowała własną wiedzę o prawach człowieka i instytucjach, które stoją na ich straży. Przeprowadziła też badania ankietowe wśród rówieśników, by sprawdzić, ile oni wiedzą na ten temat i czy dostrzegają przykłady łamania praw człowieka w swoim szkolnym otoczeniu lub ich doświadczają.

- Wydaje mi się, że to była pierwsza ankieta, którą sama przeprowadzałam. I to mi się chyba najbardziej podobało w części badawczej projektu, gdy mogłam sama poznać punkt widzenia innych ludzi i to, co oni myślą na dany temat – relacjonuje Aleksandra. Ale chwali też sposób pracy z tutorką. - Taka relacja wydaje mi się bardziej partnerska niż z nauczycielem w szkole. Bardzo cieszyłam na nasze spotkania i w ogóle się na nich nie stresowałam.

- Starałyśmy się zbudować taką partnerską relację, żeby te spotkania służyły nie tylko pogłębieniu wiedzy Oli, ale żeby dotknęła tego, kim jest badacz, naukowiec, odkrywca. I jeżeli Oli udało się to poczuć, przekonać się, jak to jest być naukowcem, to myślę, że osiągnęłyśmy cel współpracy – komentuje dr Wioleta Hryniewicka-Filipkowska

Efektem pracy tego duetu tutee – tutor są też rekomendacje dla szkół dotyczące edukowania i aktywizowania uczniów w zakresie praw człowieka.

Badaniami wśród członków szkolnej społeczności zajęło się też dwoje innych uczestników programu: Maria Romanowska i Kajetan Rudawski z VII Liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku. Postanowili sprawdzić, od czego zależy dobrostan i subiektywne poczucie szczęścia wśród uczniów szkół średnich.

- Ja bardzo interesuję się psychologią, chciałabym zostać psychologiem dziecięcym. Chciałam zobaczyć, jak jest z poczuciem szczęścia i uczniów szkół średnich, zwłaszcza, że coraz częściej widzimy jak dużą grupę osób dotykają zaburzenia psychiczne w młodym wieku. Chciałam przekonać się, jak to wygląda w moim najbliższym środowisku – mówi Maria.

Głównym celem I Forum Tutoringu była samodzielna prezentacja przez uczniów efektów ich pracy badawczej. Tematyka podjętych przez nich badań była bardzo zróżnicowana, dotyczyła zagadnień z zakresu nauk społecznych, humanistycznych, matematyczno-przyrodniczych.

Tutees i ich tutorzy odebrali pamiątkowe dyplomy i upominki z rąk prof. Krzysztofa Korotkicha, prorektora ds. kształcenia. Jak mówił, chciałby, żeby projekt tutorski był na uczelni kontynuowany.

- Ja mam wrażenie, że to była wzajemna inspiracja, że to było wzajemne pobudzanie się. Że to nie była tylko realizacja zadania naukowego, które trzeba było zrobić. Niech ta przygoda trwa, nie zostawiajcie się wzajemnie – zachęcał uczestników programu prof. Korotkich. - Ponieważ jest to wartość dodana do naszej pracy naukowej, a spotkanie z Wami zamieni się, mam nadzieję, w Waszą potrzebę bycia bliżej Uniwersytetu. Bo na tym nam zależało: potrzebujemy ludzi zdolnych, dobrych studentów. Takich, którzy przychodzą z przekonaniem, że wiedzą co chcą robić w swoim życiu i chcą w Uniwersytecie realizować swoje potrzeby. Takich ludzi szukamy i cieszę się, że takich znaleźliśmy na tym etapie.

Prorektor Korotkich podziękował też wszystkim pracownikom naukowym zaangażowanym w projekt oraz zespołowi, który go przygotował: Dorocie Sawickiej z Centrum Popularyzacji Nauki, dr Marcie Kowalczuk-Walędziak z Wydziału Nauk o Edukacji oraz dr Marynie Michaluk z Wydziału Filologicznego.

Zobacz też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny