Miliardy na budowę Rail Baltica!

Tomasz Kubaszewski tkubaszewski@wspolczesna.plZaktualizowano 
Miliardy na budowę Rail Baltica!<br>
Miliardy na budowę Rail Baltica!
W końcu będziemy mieli szybką kolej

 – Bożena Kamińska, posłanka PO i przewodnicząca Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego tak komentuje fakt, że trasa Rail Baltica znalazła się na liście podstawowej inwestycji kolejowych planowanych do 2020 r. – I tutaj nic się już nie zmieni – zapewnia.

Niedawno Ministerstwo Transportu ogłosiło listę inwestycji, które w przyszłej unijnej perspektywie finansowej mają być  zrealizowane z ogólnoeuropejskiego programu „Łącząc Europę”. Lista zawiera tylko sześć pozycji. Ale jest na niej cała Rail Baltica. Pod numerem trzecim zapisano odcinek z Sadownego do Białegostoku. Pod szóstym – z Białegostoku do graniczących z Litwą Trakiszek (trasa będzie przebiegać przez Ełk i Suwałki).

Czy ostatnie miejsce jest pewne?
Maciej Dutkiewicz z biura prasowego PKP PLK
informuje, że ta inwestycja znakomicie wpisuje się w trzy rządowe i unijne założenia. Pierwsze to tworzenie połączeń paneuropejskich. W tym przypadku chodzi o kolejowy korytarz z Helsinek w kierunku centrum Europy. Druga kwestia to skomunikowanie miast wojewódzkich, czyli Warszawy z Białymstokiem. Trzecia – właściwa obsługa aglomeracji warszawskiej.
To uzasadnienie faktu, że cała trasa znalazła się na liście. Czy jednak tak już zostanie? Odcinkowi do Białegostoku nic nie zagraża. Wątpliwości pojawiają się natomiast w odniesieniu do reszty trasy. Bo z ostatniego miejsca na liście nietrudno spaść.
– Wiele zależy od tempa prac przygotowawczych – mówi Maciej Dutkiewicz. – Jeśli będzie to przebiegało szybko, zagrożeń specjalnych nie widzę. Natomiast to nie moja instytucja decyduje ostatecznie o tym, kto i na jakim miejscu listy się znajduje.
Posłanka Kamińska, która – podobnie jak część jej partyjnych kolegów – mocno angażowała się w lansowanie trasy Rail Baltica, jest przekonana, że lista jest już ostateczna i nagle nie okaże się, iż budowa odcinka od Białegostoku do granicy zostanie przełożona na lata późniejsze.

b

To jest realne!
Pierwsze prace na 65-kilometrowym odcinku do Sadownego już trwają. Pieniądze na tę część inwestycji pochodzą jeszcze z obecnej unijnej perspektywy finansowej. Wszystko odbywa się w ramach procedur „Projektuj-buduj”, co skraca czas zakończenia budowy.
– Bardzo intensywnie przygotowujemy się też do kolejnego wyzwania, czyli modernizacji odcinka do Białegostoku – dodaje Dutkiewicz.

Za trzy lata ogłoszone mają być pierwsze przetargi. Już rok później to samo ma nastąpić w odniesieniu do pozostałej części trasy. Czy ich budowa w zaledwie parę lat jest możliwa?
Przedstawiciel PKP PLK nie chce składać jednoznacznych deklaracji. Przyznaje jednak, że terminy są napięte. Może się więc zdarzyć, iż zakończenie budowy trasy z Białegostoku do Suwałk nieco się przedłuży. Może o rok, może o dwa.
Posłanka Kamińska jest jednak optymistką w tej kwestii.
– Fachowcy od kolei twierdzą, że np. odcinek z Białegostoku do Trakiszek da się zbudować w trzy lata – mówi. – Wszystko musi być oczywiście wcześniej przygotowane i wszyscy muszą się sprężać. Ale jest to jak najbardziej realne.

Minimum 120/godz.
Polski odcinek trasy Rail Baltica liczy 341 km. Z Warszawy do Białegostoku pociągi będą jechały z prędkością nawet 160 km/h. Na pozostałych odcinkach – 120 km/h. Czas przejazdu do stolicy kraju znacznie się więc skróci. Na połowie szlaku położone zostaną dwa tory. Reszta będzie jednotorowa. Cała trasa zostanie zelektryfikowana (tam, gdzie do tej pory nie była).

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

l
lokomotywa

akurat, do 2020 to może z projektami sie wyrobią

I
Infomat

No i jak przeciwnicy lotniska się teraz macie?
Nawijaliście jak ostatnie ćwoki, że kasę z lotniska trzeba przeznaczyc na zbudowanie Rail Baltiki. No to sobie policzcie, na ile kilometrów tej trasy o planowanym koszcie 3,4 miliarda starczyłoby 350 mln z lotniska.  Jakieś 10%? 
 

I
Infomat

A zieloni kosmici już kombinuja jak wziąć eko-haracz za odcinek przecinający Bagna Biebrzańskie pod Osowcem- Twierdzą i dalej gdzie od kilku lat pieczołowicie rozwijana jest akcja dotycząca np. Łosi. Myślą perpsektywicznie... o sobie.... 

G
Golds96

Dobrze, że firma [marwer], która wykonywała mój dom tyle ode mnie nie skasowała pieniędzy i mogę z czystym sumieniem odetchnąć. No i oczywiście popatrzeć na portfel bez jakiegoś zająknięcia się :)

C
Cezary

Jako mieszkaniec Białegostoku BARDZO SIĘ CIESZĘ!!!!
Myślę, że mało kto docenia w pełni korzyści dla regionu płynące z tej inwestycji. Ale nawet skrócenie dojazdu do stolicy z 2,5 do 1,5h będzie rewolucją, bo w praktyce będzie oznaczało, że najzdolniejsi mieszkancy Białegostoku będą mogli codziennie dojeżdżać do pracy w Warszawie dokładnie tak, jak mieszkańcy Łodzi!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3