Jeden z najbardziej znanych muzyków jazzowych, urodzony w Polsce. Multiinstrumentalista - saksofonista i skrzypek jazzowy, a także kompozytor i aranżer. Jest również producentem płyt.
Edukację muzyczną rozpoczął w Łodzi, gdzie uczęszczał do Liceum Muzycznego. Od 1961 kontynuował naukę w Warszawskiej PWSM w klasie skrzypiec. Jeszcze w liceum samodzielnie nauczył się gry na saksofonie i występował w zespole dixielandowym Tiger Rag. Przeniesienie się do stolicy umożliwiło nawiązanie kontaktów z zawodowymi jazzmenami. Współpraca z zespołem Jazz Rockers Zbigniewa Namysłowskiego zaowocowała wspólnym występem na Jazz Jamboree '61. Występ zespołu i gra poszczególnych muzyków spotkała się z dobrym przyjęciem zarówno słuchaczy jak i krytyków.
Młody muzyk został zaproszony do współpracy przez Andrzeja Trzaskowskiego. Z jego zespołem The Wreckers w 1962 wyjechał na koncerty klubowe do USA. Wystąpili także na festiwalach jazzowych w Newport i Waszyngtonie. Po powrocie do kraju Urbaniak zostaje zaproszony do współpracy z kwintetem Krzysztofa Komedy, z którym gra w latach 1962-64.
Po rozwią
zaniu zespołu wyjechał do Skandynawii, gdzie dał się poznać przede wszystkim jako elokwentny muzyk sesyjny. Do kraju powrócił w 1969 i utworzył autorską Grupę Michała Urbaniaka, do której zaprosił (i w której grali w różnych okresach) pianistę Adama Makowicza, basistów - Pawła Jarzębskiego, Michała Komara, Janusza Kozłowskiego, perkusistów Czesława Bartkowskiego i Andrzeja Dąbrowskiego oraz wokalistkę Urszulę Dudziak. Wspólnie nagrali (w 1970) pierwszy, w swojej rozległej wspólniej dyskografii, zagraniczny album "Parathyphus B". Swoją autorską
grupę przedstawiał wielokrotnie na festiwalach Jazz Jamboree (1969-72) oraz na festiwalach europejskich (Norymberga, Kongsberg, Molde, Heidelberg, Montreux).
Znamienny był udział Urbaniaka (w 1971) w Berliner Jazztage, gdzie wystąpił w międzynarodowym Violin Summit. Koncerty te okazały się ważnymi, bowiem ukazywały skrzypka - wirtuoza (wtedy coraz częściej Urbaniak porzucał saksofon na rzecz skrzypiec). Po tryumfalnych koncertach w Stanach i w Europie, w maju 1973, po raz ostatni zagrał przed polską publicznością
.
Wraz z Urszulą Dudziak wyjechał do USA. Mimo otrzymanego stypendium nie podjął studiów w Berklee College of Music. Dzięki rekomendacji Johna Hammonda zawarł kontrakt płytowy z wytwórnią Columbia, która wydała, jako "Fusion", jego zachodnioniemiecki album "Super Constellation". Na trasę promocyjną zaprosił polskich jazzmanów CzesĹawa Bartkowskiego, Pawła Jarzębskiego i Wojciecha Karolaka.
W 1974 r. założył zespół Fusion, którego muzykę wzbogacił o melodie i nieregularną
rytmikę zaczerpnięte z polskiej muzyki ludowej. Urbaniak grał wtedy na zbudowanych specjalnie dla niego 5-strunowych skrzypcach, syntezatorze skrzypcowym, a także lyriconie - przypominają
cym saksofon instrumencie elektronicznym. Ciekawa folkloryzująca muzyka fusion spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem w Ameryce. Nieoczekiwanie, Urbaniak stał się niezwykle popularnym artystą
.
Dobre przyjęcie autorskiego albumu "Fusion" umożliwiło mu nagranie kolejnych, utrzymanych w podobnej stylistyce płyt (np."Atma" i "Fusion III"), które zapoczą
tkowały pasmo amerykańskich sukcesów M.Urbaniaka i U.Dudziak. Z dużą
łatwością
lansował nowe brzmienia, swoistą "modę na ludowość i Polskę" oraz zjednywał sobie grono entuzjastów.
Tylko w latach 1975 - 1989, gdy prowadził grupę The Michal Urbaniak Fusion, przyciągnął do siebie nie tylko wybitnych jazzmanów, ale także skupił grono muzyków, którzy w zespołach Urbaniak mieli brawurowe debiuty (np. Kenny Davis, Tom Guerin, Harold Williams, Ronnie Burrage, Basil Farrington, Gerald Brown, Bernard Wright I Steve Jordan).
Pozycja Urbaniaka na amerykański rynku w latach 70. i 80. była nieporównywalna z karierami innym polskich muzyków nagrywają
cych i koncertują
cych na Zachodzie. Urbaniak (oraz w pewnym sensie także Urszula Dudziak) błyskawicznie dołączyli do czołówki fusion-jazzu i ze swoją
muzyką
pojawiali się w renomowanych klubach jazzowych "Village Vanguard" i "Village Gate", salach koncertowych (np. Carnegie Hall), a także na najważniejszych festiwalach w Nowym Jorku, Newport i Waszyngtonie. Wielokrotnie koncertowali w Europie.
Urbaniak zapraszał i sam bywał zapraszany przez sławy jazzu: George'a Bensona, Lenny'ego White'a, Wayne'a Shortera, Marcusa Millera, Billy'ego Cobhama, Joe'a Zawinula, Rona Cartera, a nawet Milesa Davisa. To właśnie dla projektu "Tutu" został zaproszony przez najwybitniejszego twórcę nowoczesnego jazzu i kreatora fusion.
W aureoli wielkiej jazzowej gwiazdy i "człowieka sukcesu" Urbaniak przyjechał do Polski w 1986 r. i wystąpił na Jazz Jamboree prezentują c swój amerykański zespół Michał Urbaniak Constellation.
Urbaniak obok jazzu interesuje się innymi gatunkami muzycznymi (folk, elektronika, rap) i jego oferta estradowa zawsze znajdywała zainteresowanie. Oprócz oczywistego sukcesu jazzowego artysta komponował muzykę do spektakli teatralnych, filmów i programów telewizyjnych (np. "Call Me", "Misplaces", "Czwarty wymiar", "Manhattan", "And The Band Played On"). Z dużym powodzeniem wznawia także nagrania, które dotą d funkcjonowały na rynku amerykańskim, stad też dyskografia Urbaniaka obejmuje kilkadziesiąt tytułów, których łą czny nakład określa liczba 2 milionów sprzedanych egzemplarzy.
Jest twórcą niezwykle aktywnym, ciekawym każdej artystycznej oferty. Wielokrotnie uczestniczył w zespołach weteranów jazzu (np. wspólnie ze Stephanem Grappelim), ale także promuje swoim nazwiskiem i doświadczeniem młodych adeptów jazzu.
Wielokrotnie nagradzany na miedzynarodowych festiwalach (m.in. Grand Prix dla najlepszego solisty na festiwalu w Montreaux ). W plebiscycie magazynu “ Down Beat " w rankingu najwybitniejszych muzyków jazzowych jego nazwisko pojawilo sie w pieciu kategoriach, a plyta "Take Good Care of My Heart" byla nominowana w kategorii najlepszego albumu roku 1985.
Skomponował muzykę do kilkunastu filmów w Japonii, USA, Francji i w Polsce ("Pożegnanie jesieni", M.Treliński). Otrzymał główne nagrody na Polskim Festiwalu Filmowym w Gdyni za kompozycje do polskich filmów "Dług" K.Krauzego (1999), "Eden" A.Czeczota (2002).
Jest jednym z pierwszych, którzy zasymilowali rap i hip- hop z jazzem oraz pierwszym, który połą czył występ rapera z orkiestrą symfoniczną. 27 stycznia 1995 r. w Filharmonii Częstochowskiej wraz z zespołem i orkiestrą symfoniczną wystą pił Soild - czarny raper z Nowego Yorku (CD "UrbSymphony"). Od paru lat Michal Urbaniak realizuje ten projekt, koncertuje z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi oraz komponuje muzykę łączącą jazz i europejską klasykę. W koncercie z udziałem Orkiestry można usłyszeć elementy wielu gatunków muzyki (tak wydawałoby sie odległych): jazzu, folku i hip-hopu. Urbaniak połączył charakter i brzmienie polskiej muzyki ludowej (np. oberek, mazurek) ze współczesnym drivem i groovem jazzowym. Projekt ten był reprezentowany w Mediolanie, Warszawie, Kijowie i Pekinie.
Michal Urbaniak wszedl w nowe tysiąclecie prezentują
c utwór przygotowany specjalnie na najwiekszy telewizyjny show “ Millennium 2000", który na żywo transmitowalo 169 stacji TV do 54 krajów jednoczesnie. Wielkokrotnie sprowadza swoje amerykanskie zespoły do Europy. Wiosna 2001 r. grupa URBANIAK ALL STARS ( Lenny White, Al McDowell, Jim Pryor, Mika ) odbyla trase po najlepszych klubach jazzowych w Polsce. Byla to trasa z cyklu PROKOM SOFTWARE SA. PRESENTS. Pod koniec 2001 ukazuje sie plyta pt.:"Urbanizer", prezentujaca grupe wokalna w stylu R&B i hip-hop z udzialem m.in. Herbie Hanckocka, Lenny White i legendarnego perkusisty Bernarda "Pretty" Purdie.
Michal Urbaniak jest autorem 90 -minutowej muzyki do filmu "Eden", recznie malowanego obrazu animowanego w rez. A.Czeczota. Za te muzyke jazzman dostaje kolejna nagrode w Gdyni (2002) a film prezentowany jest w Cannes, Newym Yorku, Montrealu, Miami i Berlinie.
11 września 2002r., odbyl sie w Warszawie, pod patronatem Prezydenta RP - Aleksandra Kawasniewskiego, koncert ku czci ofiarom WTC, transmitowany przez CNN. Urbaniak wszystkim nowojorczykom zadedykował specjalne wykonanie własnej kompozycji "Manhattan Man".
“Miles of Blue" (Sony Music, 2009) - to ostatnia propozycja płytowa Urbaniaka. Jest ona hołdem dla twórczości boga jazzu.... wielkiego Milesa Davisa i została nagrana przez Artystę przy udziale wielu znamienitych wykonawców z kraju i zagranicy. Michal Urbaniak - nowojorczyk z wyboru - jest jedynym skrzypkiem i jedynym polskim muzykiem, który współpracował z guru światowego jazzu. Przez wiele tygodni płyta utrzymywała się w pierwszej pią tce top listy sieci salonów Empik i w cią gu dwóch kolejnych miesięcy uzyskała status platynowej płyty.
Od 2005 roku Artysta realizuje z powodzeniem swój autorski projekt UrbanatorDays- propozycje skierowaną do młodych, utalentowanych muzycznie ludzi, którzy mają niepowtarzalną okazję spróbować swoich sił na scenie z najlepszymi. W różnych miastach Polski organizowane są warsztaty muzyczne prowadzone przez Michała Urbaniaka i sześcioosobowy profesjonalny zespół muzyków z Nowego Jorku i Londynu. Podczas warsztatów zostają wyłonieni najlepsi, którzy mogą wystą pić podczas koncertu w dniu następnym. W 2010 r. projekt realizowany był z udziałem oraz pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?