Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lepiej być ostrożnym przy zakupie

Rozmawiał: Piotr Walczak
Wojciech Drzewiecki, szef firmy Samar
Wojciech Drzewiecki, szef firmy Samar
Trzy pytania do Wojciecha Drzewieckiego, prezesa Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Jak wygląda obecnie w Polsce sytuacja z autami z kratką i możliwością odliczania VAT-u od ich zakupu?

– Producenci poszerzają swoją ofertę, a w salonach pojawia się coraz więcej takich samochodów. Problem polega na tym, że obowiązują teraz przepisy, które zostały opracowane w sierpniu 2000 roku. Wynika z tego, że ich interpretacja przez Ministerstwo Finansów nie odzwierciedleniem obowiązującego prawa w Unii Europejskiej. Abyśmy mieli całkowitą pewność, że w przyszłości nie będziemy mieli problemów z fiskusem, powinniśmy poprosić o interpretację przepisów właściwy dla naszego miejsca zamieszkania urząd skarbowy. Tam uzyskamy odpowiedź, czy samochód, który zamierzamy kupić, będzie zaliczany do grupy aut, które podlegają odliczeniu VAT-u czy też nie. Na te elementy trzeba zwrócić szczególną uwagę. Zalecam więc ostrożność, bo jej nigdy nie jest za wiele.

_Rzecznik ministerstwa potwierdził jednak, że nie powinno być żadnych problemów... _– Rzecznik zapewne odpowie, że dzisiaj jest możliwe pełne odliczenie VAT-u od samochodów przeznaczonych na działalność gospodarczą, które spełniają odpowiednie wymogi – tak jak przed 1 maja 2004 roku. Ale pamiętajmy, że taka sytuacja jest dzisiaj. Ministerstwo Finansów wystąpiło do Komisji Europejskiej z prośbą o możliwość wykorzystania tzw. środka specjalnego, czyli powołując się na gorszą koniunkturę w gospodarce, chce usankcjonować przepisy, które zostały wprowadzone w roku 2005. A to oznacza, że nawet jeżeli dzisiaj kupimy auto z możliwością pełnego odliczenia podatku VAT, pewnie żadnego zwrotu potem nie dostaniemy, a przez to nie będziemy mieć żadnego zysku. Trzeba uważnie obserwować to, co obecnie dzieje się po stronie przepisów i ostrożnie podchodzić do tego tematu.

Jeżeli jednak obecne przepisy nadal będą funkcjonowały, to co nam to faktycznie da, oprócz obniżenia kosztów przez przedsiębiorców?

– Olbrzymim plusem byłaby w ogóle likwidacja kratek i umożliwienie ludziom pełnego odpisu VAT od wszystkich samochodów wykorzystywanych w firmach. Po pierwsze byłoby bezpieczniej na drogach – bo nikomu nie opłacałoby się kupować używanego samochodu o nienajlepszym stanie technicznym. Na pewno szybszy byłby też rozwój rynku samochodów używanych w oparciu o auta kupowane w kraju, a nie za granicą. A budżet państwa też przy tym by zyskał.

Dzisiaj niestety minister finansów definiuje samochód w firmie, ale tylko do momentu jego zakupu. I na tym koniec. A przecież do takich pojazdów kupujemy paliwo, które jest opodatkowane i płacimy wiele innych podatków.

Bilans końcowy dla budżetu jest więc na plus, a nie na minus.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny