Kolejowa Rail Baltica coraz bliżej

Marta Gawina [email protected] tel. 85 748 95 13
Kolejowa Rail Baltica coraz bliżej
Kolejowa Rail Baltica coraz bliżej sxc
Ponad miliard zł unijnego dofinansowania przyznano właśnie na remont linii kolejowej Warszawa – Sadowne. To fragment trasy Rail Baltica, która połączy stolicę z Białymstokiem i dalej z granicą państwa w Trakiszkach. Podlaskie odcinki mają być gotowe do 2020 roku. Zyskają pasażerowie i przedsiębiorcy.

Rail Baltica połączy Warszawę, Kowno, Rygę, Tallin i Helsinki. Będzie przebiegać m.in. przez Białystok.
– To absolutnie priorytetowy szlak kolejowy dla Unii Europejskiej. Możemy być pewni, że prace będą prowadzone na całym odcinku od granicy z Litwą do Warszawy. Do 2020 roku powinno być to gotowe, takie mam informacje z ministerstwa transportu – mówi podlaski poseł PO Robert Tyszkiewicz.

Prace przy Rail Baltice nabrały tempa. Właśnie podpisano umowę na unijne dofinansowanie modernizacji pierwszego odcinka: Warszawa–Tłuszcz–Sadowne.
– Ta inwestycja będzie kosztować około dwóch miliardów zł. Przewiduje wymianę, przebudowę lub budowę torów, peronów, mostów, wiaduktów. Prace budowlane powinny zakończyć się w 2015 roku – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP-Polskie Linie Kolejowe.
Z tym będą wiązały się utrudnienia na trasie Białystok – Warszawa. W czasie robót, które będą prowadzone już w przyszłym roku pojedziemy do stolicy objazdem przez Legionowo.

Podróż na pewno będzie dłuższa.
Za to za dwa lata, kiedy zakończy się modernizacja, jazda do Warszawy będzie krótsza o kilkadziesiąt minut.
Po 2015 roku mają być przebudowywane linie podlaskie, czyli Sadowne–Białystok i Białystok–Trakiszki. Prace przygotowawcze już się toczą. – Jeżeli chodzi o pierwszy odcinek, trwa opracowywanie dokumentacji budowlanej, przy drugim mamy już gotowe studium wykonalności i raport oddziaływania na środowisko. To pozwala planować dokumentację projektową – wyjaśnia Dutkiewicz.
Przypomina, że przebudowa podlaskiej linii Rail Baltica ma być finansowana z unijnych pieniędzy na lata 2014-2020. Rzecznik PKP, w przeciwieństwie do polityków, nie chce składać deklaracji, kiedy prace zostaną zakończone. Wiadomo, że w trakcie robót utrudnień nie unikniemy. Na trasie Białystok–Warszawa mamy dwa tory, podczas modernizacji używany będzie tylko jeden. To czasowo wydłuży podróż.

Zaś po zakończeniu wszystkich prac z Białegostoku do stolicy dojedziemy w półtorej godziny. – Pociągi osobowe będą mogły rozwinąć prędkość do 160 km na godz., natomiast towarowe do 120 km na godz. – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik ministra transportu.
Rail Baltica to szansa komunikacyjna dla naszego regionu, któremu brakuje dobrych dróg i lotniska. – Transport kolejowy na pewno jest bezpieczniejszy i bardziej przyjazny w środowisku – podkreśla Robert Tyszkiewicz.
Na zmodernizowanej linii skorzystają też przedsiębiorcy. Jest szansa, by w Podlaskiem powstawały magazyny towarowe.  

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

r
rrr

Perfekcyjnie to skomentowałeś.

s
sondor

Ale będzie pięknie!!! Zapomnieli tylko o jednym o "realiach", a one są. Każdy zechce coś uszczknąć sobie, każdy zechce coś załatwić przy okazji itd.itd. Cieszą się jak dzieci, no bo jak, taka wizja rozpostarta. Dojdą jeszcze do tego "pseudoekolodzy" i inne pretensje i polskie piekiełko zostanie ponownie otwarte i sprawa się "rypnie".
Powiecie czrno widzę, a co z obwodnicą Augustowa - już nią powinni jeździć samochody, co z lotniskiem w Białymstoku- nadal się kłócą o lokalizację i tu można by było wyliczać i wyliczać tylko po co.
 
 
 

W
WL

Jak pokazała dotychczasowa praktyka z obecnego okresu programowania - nasze spółki i spółeczki są niewydolne I nie są w stanie zrealizować takich przedsięwzięć pomimo napompowania  ich ogromnymi pieniędzmi Nie mając wyjścia będą więc modernizować co im każą , ale jaka to zasługa, żeby w XXI wieku infrastruktura kolejowa w tej cześci Polski była gorsza niż 100 lat temu - albo nie było jej na dużych obszarach jak 100 lat temu wcale 
Zrównoważony rozwój??? Brednie i demagogia. W imię nierentownych przewozów jest regres z poziomu poniżej ZERA 
 

P
Podróżnik

Od kilkunastu lat mieszkam w Warszawie. Pamiętam jak w 1999 pojawiły się "plany" budowy kolejki, która będzie jechała 200 km/h i dojedzie poniżej godziny. Planowano jej uruchomienie w 2007-8 r. Jest 2013 i jedyne co się pojawia, to kolejne plany kolejki, która pojedzie 1,5 godziny w 2020... Ciekawe jakie plany pojawią się w 2021? Pewnie że do 2030 zbudują kolej, która co prawda będzie jechała 3 godziny, ale za to nie będzie się za często spóźniać.

s
sondor

Ale będzie pięknie!!! Zapomnieli tylko o jednym o "realiach", a one są. Każdy zechce coś uszczknąć sobie, każdy zechce coś załatwić przy okazji itd.itd. Cieszą się jak dzieci, no bo jak, taka wizja rozpostarta. Dojdą jeszcze do tego "pseudoekolodzy" i inne pretensje i polskie piekiełko zostanie ponownie otwarte i sprawa się "rypnie".
Powiecie czrno widzę, a co z obwodnicą Augustowa - już nią powinni jeździć samochody, co z lotniskiem w Białymstoku- nadal się kłócą o lokalizację i tu można by było wyliczać i wyliczać tylko po co.
 
 
 

R
Robin ściema

Uaaachacha !!!  Zdjęcie koleji magnetycznej i ściema, że bedziemy mieli Hong-Kong !
A przed wyborami zbudują Disnay Land i metro do Sokółki

X
XYZ

Kolejne wizualizacje i obiecanki a to tylko kiełbasa wyborcza ze strychnina !

K
Kola

Lotnisko mamy,Via Baltika mamy,terazVia kolej pomazyc dobra rzecz,ale 60 mln marszalka na to wszysto to duzo duzo malo-a do tego z siebie rzadzacy dmuchani sa na dudka i do wiatru.Co jeszcze wymysla ci lgarze i oszusci jak tam mozna spoleczenstwo oszukiwac Hanba!

E
Eva

Jak zwykle umysłowi rozdzielą kasę między sobą.

A
Adams

Na razie nic sie n ie robi a jedzie sie kilkadziesiat minut dłużej niż kiedyś. To polityka PLK aby sie zabezpieczać przed opóźnieniami. To teraz jak zaczną remonty to dopiero wydłużą jazdę. teraz pociągi stoja po stacjach bo za długie sa przebiegi.

Dodaj ogłoszenie