Inwestycje. Lotnisko w... 2020 roku

Aneta Boruch [email protected] tel. 85 748 96 63
Według ostatnich szacunków koszt budowy lotniska to 490 milionów złotych
Według ostatnich szacunków koszt budowy lotniska to 490 milionów złotych sxc
Udostępnij:
Już nawet mieszkańcy gmin, na terenie których miałoby powstać lotnisko nie mają nic przeciwko niemu. Tak wynika z kolejnych przeprowadzonych konsultacji. Ale w sprawie jego budowy więcej jest pytań niż odpowiedzi. I najważniejsze – nie ma na nie pieniędzy.

Właśnie zakończyły się konsultacje społeczne z mieszkańcami gmin Michałowo, Tykocin i Zabłudów. To na ich terenie leżą Saniki, Topolany i Nowosady, miejscowości rozważane jako ewentualne miejsca budowy podlaskiego lotniska regionalnego.

Konsultacje prowadzone są w ramach prac nad nowym, drugim już raportem oddziaływania inwestycji na środowisko. Jest on niezbędny do uzyskania decyzji środowiskowej, a później pozwolenia na budowę. Przygotowuje go firma Transprojekt Gdański.

Gospodarze wymienionych gmin przyznają, że podejście mieszkańców do budowy lotniska w sąsiedztwie zmienia się. Coraz więcej osób patrzy na nią przychylnie, bo dostrzegają płynące stąd korzyści.
– Emocje są już mniejsze niż dwa lata temu – ocenia Krzysztof Chlebowicz, burmistrz Tykocina. – Okolica, w której powstanie lotnisko, będzie się dynamicznie rozwijać i chciałbym by był to Tykocin. To byłaby ogromna szansa na rozwój. Będę zazdrościł innej gminie, jeśli to ona zostanie wybrana.
– Według mnie taka inwestycja oznacza więcej plusów niż minusów – jest przekonany burmistrz Zabłudowa Jacek Lulewicz. – Podatki zasiliłyby kasę gminy, rozwinęłaby się infrastruktura, poprawiła komunikacja, a  mieszkańcy zyskaliby możliwość zarobków z innego źródła niż tylko rolnictwo.

Konsultacje z mieszkańcami to jednak tylko początek długiej drogi do ewentualnego powstania lotniska. Formalności potrwają jeszcze wiele lat.
– Raport powinien wskazać, który z rozpatrywanych wariantów lokalizacji lotniska jest najkorzystniejszy ze względów środowiskowych – mówi Roman Łoziński, zastępca dyrektora biura inwestycji urzędu marszałkowskiego. – W oparciu o wyniki raportu zostanie przygotowany wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o wydanie decyzji środowiskowej. Zakładamy, że zostanie złożony w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Dopiero w momencie gdy będzie ostateczna decyzja środowiskowa, można złożyć wniosek o pozwolenie na budowę.  Z obecnych przymiarek wynika, że trafi on do wojewody przed końcem 2015 roku. To dwa niezbędne warunki do rozpoczęcia inwestycji.

Kolejnym krokiem będzie przetarg na wykonawcę lotniska. – Zakładamy, że budowa lotniska rozpocznie się w 2017 roku – szacuje Łoziński. – Przy takim scenariuszu uruchomienie portu nastąpiłoby w 2020 roku.

Aby jednak ten scenariusz się spełnił, potrzebne są pieniądze. A na razie jest ich niewiele. W tej chwili samorząd województwa ma 25,8 miliona złotych. Są przeznaczone na przygotowanie dokumentów i przeprowadzenie procedur administracyjnych, niezbędnych do wniosku o pozwolenie na budowę. Z tego 23 miliony złotych pochodzą z funduszy unijnych.

Według ostatnich szacunków koszt budowy lotniska to 490 milionów złotych. Jaki będzie naprawdę – jeszcze nie wiadomo. Nowy kosztorys powstanie dopiero w trakcie przygotowywania dokumentacji projektowej.

Prawie 100 mln złotych, które już były zarezerwowane na budowę portu lotniczego w naszym regionie, zostało przeznaczone na drogi. Teraz samorząd województwa liczy, że na wybudowanie lotniska zdobędzie dotację z nowego unijnego budżetu na lata 2014-20. 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Środki z KPO obniżą inflację - komentarz

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Polityk
Obiecuję lotnisko do 2014, Pendolino do 2016, a do 2017 do Suwałk i Elku.
Następnie galerie handlowe na każdym osiedlu , tory wrotkowe, aqua park, Disneyland
oraz Kingsajz dla każdego !
Głosujcie na mnie !
P.S. no i hale sportowa z prawdziwego zdarzenia
 
c
cba
Jak ma powstać lotnisko skoro tym województwem zarządza wfista i jakiś pedagog z domu kultury w Wasilkowie? Mając tak nieudolne i niekompetentne osoby u władzy nie ma co się dziwić, że nie potrafią, nie znają się na niczym poza lizaniem tyłków odpowiednich osób. Jak tak czytam to widzę, że nie ma po co wracać do Białegostoku
w
wiesniak
dokladnie tak. lotnisko dla 20 tys paszerow rocznie w bialymstoku, to jakas brednia. dokad niby poleca te  4 samoloty tygodniowo? do 2020r zakonczy sie remont linii kolejowej do warszawy i na samo okecie oferujace grubo ponad setke lotow dziennie dojedziemy niesmierdzacym (mam nadzieje) pociagiem w 90minut. kto wtedy skorzysta z bida lotniska w jakichs topolanach czy sannikach? 
P
Podatnik - lotczyk
Działanie na czas .... i gówno z tego będzie. To tylko kolejne bicie piany i wyciąganie kasy bokiem na kolejne ekspertyzy wyceny i przekręty.
Zamiast zbudować zwykły pas startowy 1300 m na Krywlanach do wykonywania lotów dyspozycyjnych, małej komunikacji , dla General Aviation tak aby było lotnisko dostępne przez cały rok np samolotami turbośmigłowymi to czaruje się ludzi wizją lotniska na miarę Modlina, Balic . BZDURA. Usługi lotnicze tak nie działają i żadna Lufthansa czy KLM, czy nawet OLT (niemieckie) nie zajży. Może za to powstać nisza dla małych firm przewozowych łaczących Białystok z większymi lotniskami.
Ale co robi władza ... wskazuje jakieś lokalizacje jak nie pod granicą Białorusi , to po parkach narodowych albo w innych bagnach. Przepierdolić kasę to każdy bałwan potrafi. O lotnisku już było w 92 roku i będzie 2020. Do tego czasu to wiele się zmieni może .
Zamiast  zabezpieczyć Krywlany pod działalność ogólno lotniczą trzeba było pobudować sąd, wykroić lotnisko przeciąć go drogą (wszystko aby ograniczyć wykorzystanie go na cele lotnicze (planowanie przestrzenne i z wizją) , ale lepiej szukać pola pod kosmodrom.
Pokazać wam miejsca pod lotnisko komunikacyjne ?
Czerwony Bór , Grobla Jednaczewska w Łomży.
Podsumowując
CBA do roboty. Kolejna korupcja w drodze i przewalanie śodków publicznych.
 
h
hłe hłe
CBA ? do roboty ?
To tak jakby kruk sam sobie miał wyklić oko.
 
J
Janusz Poziemski
Po prostu zygac mi sie juz chce jak czytam o tych procedurach, planach, pieniadzach na plany - a lotniska jak nie bylo tak nie ma. Cos tu sie musi zmienic. Trzeba sie z tego letargu obudzic panowie i panie i pogonic tych nieudacznikow na koniec swiata.
g
gość1
Plany lotniska w Topolanach istniały już w latach 70-tych ubiegłego stulecia. Gdyby od razu skupiono się na tym, co jest lotnisko byłoby już dawno. A tak.....obawiam sie, że znowu wszystko utknie
c
chrupol
czyli co kolejne miliony PLNów na projekcik, który to już projekcik robi na Partia Oszustów
Przejdź na stronę główną Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie