Białystok. Rozkład jazdy BKM zmienia się od 1 września. Mieszkańcy dalej narzekają na stada autobusów

Adam Kupryjaniuk
Adam Kupryjaniuk
Od 1 września pojawią trzy nowe linię autobusowe.
Od 1 września pojawią trzy nowe linię autobusowe. Alicja Olchanowska
Od 1 września nastąpi zmiana rozkładu jazdy Białostockiej Komunikacji Miejskiej. Przybędą trzy nowe linie: 111, 122 i 132. Oprócz tego na dwunastu liniach pojawi się więcej autobusów.

Jak co roku czeka nas zmiana rozkładu jazdy związana z początkiem roku szkolnego. Przybędzie zatem dużo pasażerów w komunikacji miejskiej. Obecnie nie można wsiadać przednimi drzwiami autobusu, a część przy kierowcy jest oddzielona taśmą. Taki stan rzeczy na razie się utrzyma.

- W związku z tym, że zagrożenie epidemiologiczne wciąż występuje, strefy wydzielone przy kierowcy nadal zostają utrzymane - informuje Eliza Bilewicz-Roszkowska z Departamentu Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Białymstoku.

Zmieni się natomiast liczba autobusów na niektórych liniach.

  • Linia nr 2, jest 33 przejazdów w dniu roboczym, będzie 42
  • Linia nr 3, jest 40 przejazdów w dniu roboczym, będzie 59
  • Linia nr 5, jest 52 przejazdów w dniu roboczym, będzie 68
  • Linia nr 11, jest 38 przejazdów w dniu roboczym, będzie 46
  • Linia nr 13, jest 32 przejazdów w dniu roboczym, będzie 33
  • Linia nr 22, jest 35 przejazdów w dniu roboczym, będzie 36
  • Linia nr 24, jest 49 przejazdów w dniu roboczym, będzie 73
  • Linia nr 25, jest 45 przejazdów w dniu roboczym, będzie 51
  • Linia nr 28, jest 35 przejazdów w dniu roboczym, będzie 44
  • Linia nr 29, jest 32 przejazdów w dniu roboczym, będzie 35
  • Linia nr 100, jest 46 przejazdów w dniu roboczym, będzie 63
  • Linia nr 106, jest 20 przejazdów w dniu roboczym, będzie 21

Mieszkańcy jednak wciąż zwracają uwagę na problem przyjeżdżania kilku autobusów na raz.

- Jeśli na przystanku stoją dwa autobusy, to można się przesiąść tylko z tego pierwszego do drugiego. Na odwrót się nie da. Często na ulicy Pogodnej przyjeżdża ich kilka, a większość jedzie w tym samym kierunku. Potem przez 20 minut nie ma żadnego. Jeżdżą stadami. Zauważyłam też inny problem. Na przykład na przystanku Kaczorowskiego/Zwierzyniecka, jeśli zatrzymują się dwa przegubowe autobusy, to trzeci już się nie mieści i blokuje skrzyżowanie. Ludzie też nie wiedzą, czy wsiadać, czy czekać - mówi pani Alina, pracująca na osiedlu Nowe Miasto.

Inna z pasażerek zwraca uwagę na autobusy 16 i 26.

- Ogólnie nie narzekam na białostocką komunikację miejską, ale przeszkadza mi to, że kilka autobusów przyjeżdża o tej samej porze. Na przykład na przystanku przy Placu Niezależnego Zrzeszenia Studentów 16 i 26 bardzo często stoją razem. Oba przecież jadą na Nowe Miasto. Nie można by tak zrobić, żeby był pomiędzy nimi odstęp na przykład 10 minut? - mówi Pani Jolanta, która spotkaliśmy na wyżej wymienionym przystanku.

Większość linii, o których mówią mieszkańcy, nie zmieniła rozkładu. Problem zatem pozostanie nierozwiązany.

W ramach nowego rozkładu jazdy pojawią się trzy nowe linię: 111, 122 i 132.

Autobusy nowej linii nr 111 będą kursowały ulicami:
PAŁACOWA – Piłsudskiego - Sienkiewicza - Wasilkowska - Sosabowskiego - 42 Pułku Piechoty - Warzywna/ Pętla - Sowlany - Karakule – Ogrodniczki - Ciasne - CIASNE.

Obecna linia 102 zostanie podzielona na linie: 102, 122 i 132 kursujące na wspólnym odcinku ulicami: PIŁSUDSKIEGO/PAŁACOWA - Piłsudskiego - Sienkiewicza -Jurowiecka- 1000lecia PP - Jurowce - do przystanku JUROWCE/WIADUKT.

Później ich trasa się rozdzieli.
Linia nr 102 pojedzie w obu kierunkach przez: Jurowce – SOCHONIE -Spacerową - Wojtachowską – Kościelną do pętli WASILKÓW/KOŚCIELNA.
Linia nr 122 pojedzie w obu kierunkach przez: Jurowce – Jurowiecką – Białostocką – Grodzieńską do pętli WASILKÓW/CMENTARZ.
Linia nr 132 pojedzie przez: Jurowce do przystanku KATRYNKA, a wracać będzie trasą przez: Katrynkę – Wólkę – Woroszyły – Sochonie – Jurowce.

W kierunku Piłsudskiego/Pałacowa linie nr 102, 122 i 132 będą kursowały ulicami: Jurowce - 1000lecia PP - Andersa - Bitwy Białostockiej - 1000lecia PP - Jurowiecka - Sienkiewicza - PIŁSUDSKIEGO/ PAŁACOWA.

Oprócz tego zmieni się trasa linii nr 13. Pojedzie ona trasą: WARZYWNA/ PĘTLA - 42 Pułku Piechoty - Sosabowskiego - Wasilkowska - Sienkiewicza – Piłsudskiego (powrót przez pl. Jana Pawła II) - Branickiego - Miłosza - Mickiewicza - Ciołkowskiego - Niedźwiedzia - Żurawia - ŻURAWIA/ SZPITAL ZAKAŹNY.

Pełny rozkład jazdy obowiązujący od 1 września znajduje się pod tym linkiem.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
RadaMiastaBialystok.pl
W godzinach szczytu komunikacyjnego zatłoczone autobusy tkwią w korkach, a popularność rowerów miejskich Biker świadczy o tym, że czasem szybciej poruszać można się po mieście rowerem niż autobusem komunikacji miejskiej, którego średnia prędkość na godzinę niestety często spada do np. 13 kilometrów! Z powodu braku "zielonej fali" postoje autobusu na 20-30 skrzyżowaniach na trasie z sygnalizacją świetlną trwające 1-2 minuty wydłużają podróż o np. 30 minut, marnują czas pasażerów, zwiększają zużycie paliwa (każde zatrzymanie i ruszenie to spalenie paliwa równoważne przejechaniu 1 kilometra, stąd prawie 2 krotny wzrost zużycia paliwa: z 30 litrów na 100 kilometrów w 1997 r do 60 litrów obecnie). Autobusy zamiast wozić pasażerów stoją na światłach, gdyby jeździły szybciej mogłyby przewieźć dwa razy więcej pasażerów lub można by ich używać 2 razy mniej, opłacać 2 x mniej kierowców, zużyć 2 razy mniej paliwa, zmniejszyć 2 razy wydatki na komunikację itp.

Komunikacja Miejska w Białymstoku straciła dla pasażerów zalety szybkości, wygody, taniości.

Rozwiązaniem tego problemu jest wykorzystanie istniejącej sieci torów kolejowych do uruchomienia kursów kolei miejskiej w Białymstoku, która ze względu na niezależność od dróg, korków zapewnia bezkonkurencyjnie szybki wobec autobusów czy nawet samochodów czas jazdy pomiędzy np. skrajnymi miejscami na terenie miasta - 10 - 15 minut, ponieważ pociągi jak autobusy, samochody czy ewentualnie tramwaje nie musza stać w korkach, nie zatrzymują się na każdym skrzyżowaniu regulowanym sygnalizacją świetlną itp.

W pierwszym etapie proponujemy uruchomienie dodatkowych przejazdów kolei miejskiej z wykorzystaniem szynobusów w godzinach szczytu komunikacyjnego i największego zatłoczenia autobusów na trasie Dworzec PKP Białystok Starosielce - Dworzec PKP Białystok Główny (przyszłe centrum przesiadkowe na inne linie komunikacji miejskiej, autobusy komunikacji regionalnej, pociągi) - Dworzec PKP Białystok Fabryczny.

PKP Białystok Stadion (Kleosin): Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku https://youtu.be/kkO4TzjZ64w

PKP Białystok Nowe Miasto: Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku https://youtu.be/7r6t3VeO7cQ
F
FederacjaZielonych.pl
Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku http://federacjazielonych.blogspot.com/p/projekt-biaostocka-kolej-miejska.html Bezpłatna komunikacja miejska dla mieszkańców Białegostoku - bezpłatna dla mieszkańców komunikacja w 400 tysięcznej stolicy Estonii - Tallinie (autobusy, tramwaje, trolejbusy, kolej) - kosztuje rocznie ok. 50 mln zł = 2 x razy taniej niż w 300 tysięcznym Białymstoku! Wynika to m.in. braku w tak dużym mieście kolei miejskiej, tramwajów czy trolejbusów które są tańsze w eksploatacji niż autobusy marnotrawiące paliwo stanowiącego większość kosztów działalności, ze złej organizacji linii i rozkładów.

Szybka Kolej Miejska i Aglomeracyjna - Urząd Miasta Białystok już w 2007 r. zamówił opracowanie, z którego wynika zasadność uruchomienia kolei miejskiej i aglomeracyjnej http://www.komunikacja.bialystok.pl/cms/File/download/KolejeBialostockie.pdf a podczas eksperymentu 22 września 2014 r. skorzystało z niej ponad 1500 osób

Białystok nie ma tramwajów, nie stać nas na metro, ale mamy istniejące już tory który powinny być osiami rozwoju miasta i kręgosłupem komunikacyjnym.

Białystok nie będzie metropolią bez kolei miejskiej i aglomeracyjnej, ponieważ sieć kolejowa jest niezależna od dróg i korków, jest bezkonkurencyjna czasowo - krótkie czasy przejazdów wobec autobusów i nawet samochodu. Także tramwaje czy trolejbusy stałyby w tych samych korkach co samochody, spowalniałyby je te sam skrzyżowania. Tylko kolej korzystająca z niezależnych torów gwarantuje przemieszczanie się ze skrajnych punktów w mieście w 10-15 minut bezkonkurencyjnym dla autobusów a nawet samochodów

Sposób budowy i remontów dróg w Białymstoku powoduje nieustanne korki, co więcej w każdym mieście na świecie rozbudowa dróg zamiast zmniejszenia korków powoduje ich wzrost, wydłużenie czasu dojazdu, większą emisje hałasu i zanieczyszczeń. Przykładowo po przebudowie ul. Mazowieckiej i Legionowej czy Zielonogórskiej i Wrocławskiej przejazd tego samego odcinka zajmuje ok. 5 minut dłużej niż przed "modernizacją" ze względu na sygnalizację drogową.

Tymczasem kosztem budowy 1-5 km drogi rocznie można uruchomić kursy szynobusu na trasie kolei miejskiej np.

– Białystok Stadion (Kleosin, Politechnika itp.)

– -Nowe Miasto- Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy pętli autobusów 21, 23, 25

– -Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy „nowym” tunelu

– Dworzec PKP Białystok Główny/PKS (centrum przesiadkowe)

– skrzyżowanie ul. Poleska/Sitarska/Częstochowska

– Wiadukt przy rondzie ul. Poleska/Jurowiecka

– Węglówka/ wiadukt przy ul. Sienkiewicza/Wasilkowska/ Towarowa

– Dworzec PKP Białystok Fabryczny -ul Towarowa

– Włościańska/ Piasta (Pieczurki)

– ul. Ciołkowskiego

– ul. Baranowicka/ Szosa Baranowicka (Zaścianki)

i/lub w kierunku osiedla Białostoczek i Wasilkowa

Dla mieszkańców peryferiów jak Kleosin, Starosielce, Zaścianki mogloby to skrócić czas dojazdu do centrum autobusami o ile miejskie szynobusy kursowałyby co 15 – 30 minut.
G
Gość
A których mniej autobusów?
H
Hhh
A za dwa miesiące znowu zmiana i czas ciąć rozkład bo znowu zakazy powrócą.
p
pasażer.
26 nie obowiązuje ŻADEN rozkład .

Wolna-amerykanka .
G
Gość
W miastach jeżdzą tramwaje/trolejbusy. U nas wszystko na pokaz, ekologia też.
Dodaj ogłoszenie