Rowerzyści przypominają, że 10 grudnia 2018 roku rada miasta przyjęła uchwałę w sprawie określenia lokalnych standardów urbanistycznych dla miasta Białegostoku.
- Uchwała słusznie reguluje odległości inwestycji mieszkaniowych od przystanków, szkół i miejsc rekreacji, najbardziej jednak rzuca się w oczy, że około 50% treści uchwały stanowią zapisy obligujące inwestorów do tworzenia miejsc parkingowych dla samochodów. Nie ma tam natomiast żadnej wzmianki o miejscach parkingowych dla rowerów - podkreśla Piotr Tarasiuk z Rowerowego Białegostoku, jeden z sygnatariuszy apelu do prezydenta
Stowarzyszenie przypomina też, że miasto Białystok w swojej oficjalnej strategii (Strategia Rozwoju Miasta Białegostoku na lata 2011-2020 plus) zobowiązuje się do przedkładania środków transportu zbiorowego oraz środków alternatywnych, jak np. rower, nad samochody prywatne. Rowerzyści przeanalizowali podobne dokumenty w innych miastach.
- Większość polskich miast, które przyjęły lokalne standardy urbanistyczne, uwzględniła w swoich przepisach obowiązkowe parkingi rowerowe. Co ważne, zrobiły tak nie tylko ośrodki metropolitalne (np. Warszawa, Poznań, Gdańsk), ale także te o regionalnym czy lokalnym charakterze (np. Kielce, Piła, Tczew) - wymienia Piotr Kempisty, z Rowerowego Białegostoku, jeden z sygnatariuszy apelu do prezydenta
Rowerzyści rozumieją, że białostocka uchwała przyjmowana była pod presją czasu, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tzw. Lex Deweloper i mogło dojść do przeoczenia. Ale uważają, że błąd ten należy naprawić. I dlatego proponują dodanie do białostockiej uchwały następujących przepisów:
Ustala się obowiązek zapewnienia miejsc parkingowych dla rowerów, niezbędnych dla obsługi realizowanej inwestycji mieszkaniowej wielorodzinnej, lub usługowej w ilości 1 stojak na każdy lokal mieszkalny oraz 1 stojak na każde rozpoczęte 50 m2 powierzchni użytkowej lokalu handlowego / usługowego.
Proponują też szczegółowe określenie co to jest miejsce do parkowania rowerów:
– To miejsce zlokalizowane w częściach wspólnych nieruchomości, dostępne bezpośrednio z poziomu terenu lub za pomocą pochylni, umożliwiające pozostawienie roweru, w którym możliwe jest przymocowanie przynajmniej ramy roweru i jednego z kół do elementu trwale związanego z podłożem lub budynkiem. Miejsca do parkowania rowerów powinny być usytuowane możliwie jak najbliżej wejścia do budynku. W zabudowie mieszkaniowej minimum 60% miejsc do parkowania lokalizuje się w miejscu zadaszonym (mogą być w budynku mieszkalnym). Minimum 20% miejsc lokalizuje się na zewnątrz budynku, nie dalej niż 25 m od wejścia. Zaleca się sytuowanie zewnętrznych miejsc do parkowania w miejscu dobrze widocznym, łatwo dostępnym, nie utrudniającym ruchu pieszego, najlepiej strzeżonym, monitorowanym oraz wyposażonym w osłonę przed deszczem
.
Rowerzyści podkreślają, że proponowane przez nich zapisy zapożyczyli z treści uchwał obowiązujących w innych miastach, gdzie ruch rowerowy jest często dużo większy niż w Białymstoku.
- Warto więc przenosić stosowane przez nie narzędzia na białostocki grunt, zwłaszcza przez wzgląd na Strategię Rozwoju Miasta Białegostoku dodaje Bartosz Czarniecki, z Rowerowego Białegostoku, jeden z sygnatariuszy apelu do prezydenta.
Czytaj też: Białystok na szóstym miejscu w rowerowym rankingu miast. Stolica Podlasia jest przyjazna rowerzystom?
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?