MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Złota Setka Podlaskiego. Zostały dwa tygodnie na zgłaszanie nominacji. Laureatów rankingu poznamy 13 października w Operze Podlaskiej

OPRAC.: wal
Jeszcze dwa tygodnie zostały na zgłaszanie kandydatów do rankingu Złota Setka Podlaskiego. To już dwudziesta edycja dorocznego zestawienia przygotowywanego przez Kurier Poranny. Laureatów jubileuszowego rankingu poznamy 13 października podczas gali w Operze i Filharmonii Podlaskiej. A dziś przedstawiamy bieżące realia prowadzenia w biznesu w branży transportowej.

Nasz plebiscyt rozpoczął się miesiąc temu. Od 4 sierpnia można nadsyłać zgłoszenia do Złotej Setka Podlaskiego. Będą przyjmowane do 22 września 2023 roku, do godz. 23.59. Przypomnijmy, że ranking Złotej Setki, który wyłania najlepsze firmy Podlaskiego, powstaje w oparciu o dane za rok 2021 i 2022, zawarte w sprawozdaniach finansowych lub przesłane do redakcji na adres: Kurier Poranny, ul. św. Mikołaja 1, 15-419 Białystok albo mailem na adres: [email protected]

Niełatwe czasy dla transportu

Od początku przyjmowania zgłoszeń do tegorocznego rankingu w kolejnych wydaniach magazynowych „Kurier Porannego” rozmawiamy z przedstawicielami podlaskich firm o sytuacji gospodarczej i warunkach prowadzenia biznesu. Byli już przedstawiciele branży handlowej, budowlanej, metalowej. Dziś pora na transportowców.

- Obecna sytuacja w branży transportowej nie wygląda za ciekawie - w czasach recesji, pierwszym ogniwem, który odczuwa spowolnienie gospodarcze jest transport i my to odczuwamy wyraźnie od początku bieżącego roku – tłumaczy Justyna Ciereszko, prezes zarządu firmy BIPOL.

Zwraca uwagę na spadek zapotrzebowania na usługi transportowe dokonywane tzw. firankami. Ze względu na spowolnienie w branżach produkcyjnych, ale przede wszystkim mocno spadła stawka za fracht, mimo iż wszystkie koszty w 2023 r. zdecydowanie wzrosły.

- Wynika to z tego m.in., iż na rynku jest przesyt przewoźników drogowych - tym, którzy jeździli na wschód, zamknęły się rynki i przerzucili się na rynki UE. Bardzo dużo firm z kapitałem m.in. białoruskim zarejestrowało się w Polsce i również zaniża stawki na naszym rynku – wyjaśnia Justyna Ciereszko.

Wskazuje też, że bardzo wzrosły koszty pracy wraz z wejściem w życie Pakietu Mobilności. Widać wyraźnie, iż mocno rozdrobniony rynek transportu drogowego rzeczy się kurczy i przetrwają najsilniejsi.

Jakie zatem przedsięwzięcia zamierza podjąć BIPOL?

- Nie planujemy większych inwestycji w tym roku, bardziej w przyszłym, gdy tendencja spadkowa się odwróci (zakładając, że na świecie nic się nie wydarzy niespodziewanego), być może ruszy odbudowa Ukrainy, jak również po roku przestoju, w firmach produkcyjnych i nie tylko, wszystko ruszy. Obecnie coraz bardziej się przekwalifikujemy na transport specjalistyczny ADR- cysternami, na które ciągle jest duże zapotrzebowanie, zarówno w Polsce, jak i Europie – opisuje najbliższe zamierzenia prezes BIPOL-u.

Dodaje, że dużą poprawę sytuacji w branży transportowej, jak również do jej rozwoju może się przyczynić, podobnie jak każdej innej, przede wszystkim jasne, przejrzyste i przewidywalne prawo podatkowe.

- Myślę, że takie ułatwienia jak zwrot akcyzy za paliwo dla firm transportowych (funkcjonuje to z powodzeniem w innych krajach Europy), łatwiejsze i szybsze zatrudnianie pracowników spoza UE, zachęcenie do zawodu kierowcy - efektywny system szkolenia dla kierowców - może by to pomogło zapełnić braki kadrowe wśród kierowców. Zachęty ze strony państwa (np. dopłaty) do zakupu nowoczesnego i ekologicznego taboru- - lepsza dostępność do środków unijnych, wprowadzenie ustawowo krótszych terminów płatności (nie więcej niż 30 dni) – wylicza Justyna Ciereszko.

Krzysztof Dakowicz, prezes firmy Adampol, nie kryje, że rok 2023 obfituje w wyzwania.

- Wymaga od nas dużej elastyczności i ostrożności w planowaniu. Niemniej jednak, popyt na główną usługę świadczoną przez naszą firmę, czyli na transport samochodów osobowych i dostawczych pozostaje na wysokim poziomie. Przekłada się to na dobre wyniki finansowe - przyznaje.

Rok 2022 był dla Adampola rekordowy pod względem przychodów, pierwsze półrocze 2023 było także bardzo dobre.

- Możemy więc planować inwestycje, które umocnią naszą pozycję na rynku. Priorytetem jest rozwój floty. Chcielibyśmy wzbogacić ją o pojazdy bardziej ekologiczne, aby przyczynić się do możliwie największej redukcji śladu węglowego, a tym samym negatywnego wpływu naszej działalności na środowisko - podkreśla prezes firmy, która siedzibę ma w podbiałostockich Zaściankach.

Unijne przepisy wymagają, aby w 2025 roku emisje CO2 ciężarówek były o 15% mniejsze niż w 2019 roku. W 2030 roku redukcja ma wynieść 30%. W 2040 już 90%. Co ważne, od 2025 roku przewidziane są także kary za emisję CO2 powyżej ustalonych limitów – co w istotny sposób wpłynie na rentowność i konkurencyjność polskich przewoźników.

- „Zielona transformacja” jest jednak w przypadku naszej branży skomplikowanym przedsięwzięciem. Szczególnie pod względem kosztów, które są główną barierą do modernizacji floty. Rządowe wsparcie byłoby nieocenione dla przyspieszenia i ułatwienia tego procesu - zaznacza Krzysztof Dakowicz.

Wskazuje, że podobne rozwiązania funkcjonują w Europie Zachodniej, gdzie administracja rządowa przyznaje dotacje na zakup elektrycznych ciężarówek.

- Drugą istotną przeszkodą jest brak szybkich ładowarek, bez których trudno sobie wyobrazić sprawne funkcjonowanie pojazdów elektrycznych - podkreśla.

Zwraca uwagę, że rosyjska agresja na Ukrainę w znaczący sposób wpłynęła na całe otoczenie makroekonomiczne, wywołując prawdziwe trzęsienie ziemi także w branży transportowej.

- Praktycznie zamknęła cały wschodni kierunek. Pokój przyczyni się do poprawy sytuacji ekonomicznej również w naszym regionie. Między innymi dzięki wznowieniu połączeń kolejowych pomiędzy Azją i Europą, a w naszym wypadku w szczególności pomiędzy Koreą Południową a Europą - tłumaczy Krzysztof Dakowicz.

Kryteria bez zmian, czyli najważniejszy jest przychód

Nagrody w Złotej Setce Podlaskiego przyznamy w następujących kategoriach:

  • Największy Przychód - najlepsze firmy (nagrodzimy 10 przedsiębiorstw) pod względem wyników finansowych
  • Awans Roku – największa zmiana miejsca na wyższe w „Złotej Setce” w stosunku do poprzedniego roku;
  • Debiut Roku - dla firmy, która wejdzie po raz pierwszy do „Złotej Setki” na najwyższe miejsce;
  • Firma Roku - pod uwagę brana jest dynamika przychodu, stopa zwrotu kapitału własnego, rentowność przychodów, bieżąca płynność finansowa, dynamika wzrostu majątku trwałego.

Komu Menedżer Roku, a komu Nagroda Specjalna od redakcji

Jak co roku wręczymy też jedyną nagrodę indywidualną Złotej Setki - Menedżer Roku 2022. Uhonorujemy ją biznesową osobowość, lidera/liderkę, czyli osobę, która najlepiej zarządza firmą. Kandydatów typują podlaskie organizacje okołobiznesowe, a nominację do finałowego głosowania otrzyma do pięciu osób z najwyższym poparciem. Zwycięzcę - kierując się dokonaniami, osiągnięciami i charyzmą - kandydata wybierze Kapituła Rankingu.

Przypominamy jednak, że do nagrody nie mogą być nominowane osoby, które zdobyły tytuł Menadżera Roku w ostatnich pięciu edycjach Złotej Setki Podlaskiego. Laureaci z lat wcześniejszych - mogą być zgłaszani ponownie.

Ponadto z okazji XX-lecia Złotej Setki Podlaskiego zostanie przyznana Nagroda Specjalna Redakcji „Kuriera Porannego”. Wyróżnienie to przyznają dziennikarze naszej redakcji osobie, firmie, organizacji, samorządowcowi, samorządowi i/lub inicjatywie, itp., która w szczególny sposób w ciągu 20-lat przysłużyła się rozwojowi gospodarczemu Podlaskiego.

Pełny Regulamin Złotej Setki Podlaskiego dostępny jest na portalu "Kuriera Porannego" w zakładce Strefa Biznesu. pod adresem www.poranny.pl/zlota100 znajdują się wszystkie tegoroczne materiały redakcyjne dotycząc Złotej Setki, jak też materiały z poprzednich edycji.

Jak co roku, Partnerami Merytorycznymi rankingu „Kuriera Porannego” są dwie znane firmy: Dun & Bradstreet Poland sp. z o.o. oraz PwC Advisory sp. z o.o. sp. k. Honorowym patronatem XX rankingu Złota Setka Podlaskiego jest Premier RP Mateusz Morawiecki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tragiczne zdarzenie na Majorce - są zabici i ranni

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny