Informacje, informacje
Zaangażowanie włożone w pozyskiwanie informacji o pracy najczęściej zostaje nagradzane. Jednak zanim zdecydujesz, co jest dla Ciebie najważniejsze - musisz zebrać jak najwięcej informacji o sobie i rynku pracy. - Na początku każdy musi poznać swoją osobowość, aby wiedzieć, gdzie się odnaleźć, w jakiej pracy będzie dobrze się czuł - mówi Joanna Krysiuk, starszy inspektor z Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku. - Najprostszą metodą na to jest przeanalizowanie swojego dotychczasowego życia. Wszystko, co robiliśmy, może mieć jakieś znaczenie przy wyborze zawodu czy szukaniu pracy. Dobrze jest zastanowić się nad tym z osobą, która nas dobrze zna.
Papier i ołówek
To da Ci świadomość swoich mocnych i słabych stron oraz poznanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych. Jak je zebrać? Najprostsza metoda to "papier i ołówek", czyli spisanie wszystkich informacji. Trzeba odróżnić zdolności od umiejętności. Umiejętność to każda czynność, którą potrafisz wykonywać. Z kolei zdolność to możliwość szybkiego zdobycia umiejętności. Kandydatowi powiedzie się lepiej w pracy, do której wykonywania potrzebne są umiejętności, które już posiada.
Co wypisać
Dzięki badaniu swojej osobowości poznasz odpowiedź na pytanie, co umiesz robić dobrze, co chciałbyś robić lepiej, a czego nie umiesz robić. Na kartce powinieneś wypisać:
l kwalifikacje zawodowe, a wiec umiejętności wyuczone, np. obsługa faksu
l umiejętności uniwersalne - te, które zdobywasz w trakcie całego naszego życia. Chodzi tu np. o łatwość nawiązywania kontaktów - to przydaje się w każdej pracy
l główne cechy charakteru, np. sumienność, komunikatywność
l cele życiowe, np. podniesienie poziomu wykształcenia, usamodzielnienie się
l wartości związane z pracą - co uznajesz za najważniejsze w pracy, np. wynagrodzenie czy możliwości awansu
l osiągnięcia - to, co udało Ci się zrobić, a jest to dla Ciebie ważne i satysfakcjonujące. Chodzi np. o ukończenie szkoły z dobrym wynikiem
Sprecyzuj cel
OPINIA
Halina LUBA, doradca zawodowy z Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Białymstoku:
Trzeba planować. Osoby, które to robią, są mniej zestresowane, bo szybciej poznają swoje miejsce na rynku pracy i wiedzą, do czego mają dążyć. Dlatego warto poznać jak najwięcej informacji o pracy, którą chcielibyśmy wykonywać. Poza tym każdy poszukujący pracy musi odpowiedzieć sobie na pytanie, czy powinien nabyć jakieś nowe umiejętności, które zwiększyłyby szanse na jej zdobycie.
Jednak niezależnie od tego, jaki zawód się wybierze, ciągle warto obserwować zmiany na rynku pracy. Trzeba być elastycznym, chętnie poddawać się zmianom i ciągle się uczyć.
Znasz już odpowiedź na pytanie, jak wiele potrafisz i czego jeszcze chciałbyś się nauczyć? Następny krok to odpowiednia selekcja i sprecyzowanie celu. Chodzi o to, by rozbić swój cel na cele bardziej szczegółowe i określić je w czasie.
Powinieneś określić, jakie firmy mogą być zainteresowane Tobą jako potencjalnym pracownikiem. - Nie trzeba wybierać jednego zawodu, ale branżę, w której chcemy działać - mówi Joanna Krysiuk. - Pamiętajmy, że cele, które sobie stawiamy, powinny być szczegółowe, ale w miarę realistyczne. Trzeba je koniecznie spisać, bo wtedy jesteśmy bardziej zmobilizowani do wywiązania się z nich. I należy je oczywiście co jakiś czas sprawdzać. Nie ma sensu przygotowanie planu, do którego w ogóle się nie wraca.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?