Unia da euro na Via Baltikę

Tomasz Kubaszewski [email protected]
Via Baltica oraz odcinek Rail Baltiki z Warszawy do Białegostoku mają już niemal zagwarantowane finansowanie. Gorzej jest z trasą kolejową od Białegostoku do granicy z Litwą

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przesłało właśnie do Brukseli listę projektów, które mają być sfinansowane z ogólnounijnego programu Łącząc Europę. Na głównej liście znajdują się dwie inwestycje w naszym regionie. Najdroższa, to trasa ekspresowa Via Baltica od Budziska poprzez Suwałki, Ełk i Łomżę do Ostrowi Mazowieckiej. Całkowita wartość projektu przekracza 1,5 mln euro. W ramach tej inwestycji zbudowana ma być także obwodnica Suwałk.

W tej unijnej perspektywie finansowej, która rozciąga się do 2020, najpóźniej zaś do 2022 roku, ma być także dokończona budowa trasy kolejowej Rail Baltica z Warszawy do Białegostoku. Pociągi będą mknęły z prędkością 160 km na godz. Czas przejazdu ze stolicy regionu do stolicy kraju skróci się o kilkadziesiąt minut.

Ale to tylko fragment Rail Baltiki. Od Białegostoku ma ona prowadzić do granicy z Litwą, przez Ełk i Suwałki. Ten odcinek na ministerialnej liście uwzględniony nie został. Powód? - Wciąż przygotowujemy się do tej inwestycji - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP PLK. - Trudno obecnie jednoznacznie zadeklarować, że w najbliższych latach Polska wybuduje całą Rail Baltikę.

Inwestycja na odcinku od Białegostoku do litewskiej granicy i tak będzie okrojona. Pociągi pojadą tylko jednym torem z maksymalną prędkością 120 km na godz. 
- Na drugą część Rail Baltiki pieniądze będziemy starali się pozyskać z innych źródeł niż program Łącząc Europę - dodaje Dutkiewicz.

Ostateczna decyzja dotycząca budowy tego odcinka w najbliższych latach powinna zapaść w 2016 r. Z kolei w ciągu kilku miesięcy będzie wiadomo, czy Komisja Europejska zatwierdzi listę zgłoszonych inwestycji.

b

Barbara Kudrycka, eurodeputowana z Białegostoku:

Nie sądzę, by Komisja Europejska dokonywała jakiś poważnych korekt dotyczących inwestycji w naszym regionie. Jedynie czego możemy się obawiać, to prób ograniczenia całej puli z programu Łącząc Europę. A niektórzy mają takie zakusy. Jednak w tej perspektywie finansowej mocno stawia się na infrastrukturę komunikacyjną. Szczególnie w najbiedniejszych regionach. Wydaje się więc, że finansowanie tras mamy zagwarantowane.

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
komisarz

przed wyborami wszystko obiecują, 

k
komisarz

przed wyborami wszystko obiecują, 

Dodaj ogłoszenie