Unia da euro na Via Baltikę

Tomasz Kubaszewski tkubaszewski@wspolczesna.pl
Via Baltica oraz odcinek Rail Baltiki z Warszawy do Białegostoku mają już niemal zagwarantowane finansowanie. Gorzej jest z trasą kolejową od Białegostoku do granicy z Litwą

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przesłało właśnie do Brukseli listę projektów, które mają być sfinansowane z ogólnounijnego programu Łącząc Europę. Na głównej liście znajdują się dwie inwestycje w naszym regionie. Najdroższa, to trasa ekspresowa Via Baltica od Budziska poprzez Suwałki, Ełk i Łomżę do Ostrowi Mazowieckiej. Całkowita wartość projektu przekracza 1,5 mln euro. W ramach tej inwestycji zbudowana ma być także obwodnica Suwałk.

W tej unijnej perspektywie finansowej, która rozciąga się do 2020, najpóźniej zaś do 2022 roku, ma być także dokończona budowa trasy kolejowej Rail Baltica z Warszawy do Białegostoku. Pociągi będą mknęły z prędkością 160 km na godz. Czas przejazdu ze stolicy regionu do stolicy kraju skróci się o kilkadziesiąt minut.

Ale to tylko fragment Rail Baltiki. Od Białegostoku ma ona prowadzić do granicy z Litwą, przez Ełk i Suwałki. Ten odcinek na ministerialnej liście uwzględniony nie został. Powód? - Wciąż przygotowujemy się do tej inwestycji - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP PLK. - Trudno obecnie jednoznacznie zadeklarować, że w najbliższych latach Polska wybuduje całą Rail Baltikę.

Inwestycja na odcinku od Białegostoku do litewskiej granicy i tak będzie okrojona. Pociągi pojadą tylko jednym torem z maksymalną prędkością 120 km na godz. 
- Na drugą część Rail Baltiki pieniądze będziemy starali się pozyskać z innych źródeł niż program Łącząc Europę - dodaje Dutkiewicz.

Ostateczna decyzja dotycząca budowy tego odcinka w najbliższych latach powinna zapaść w 2016 r. Z kolei w ciągu kilku miesięcy będzie wiadomo, czy Komisja Europejska zatwierdzi listę zgłoszonych inwestycji.

b

Barbara Kudrycka, eurodeputowana z Białegostoku:

Nie sądzę, by Komisja Europejska dokonywała jakiś poważnych korekt dotyczących inwestycji w naszym regionie. Jedynie czego możemy się obawiać, to prób ograniczenia całej puli z programu Łącząc Europę. A niektórzy mają takie zakusy. Jednak w tej perspektywie finansowej mocno stawia się na infrastrukturę komunikacyjną. Szczególnie w najbiedniejszych regionach. Wydaje się więc, że finansowanie tras mamy zagwarantowane.

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
komisarz

przed wyborami wszystko obiecują, 

k
komisarz

przed wyborami wszystko obiecują, 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3