MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Szkoła Podstawowa nr 5 w Białymstoku podsumowała projekt Erasmus+ "Szlakiem architektury regionu, w którym mieszkam"

Adrian Kuźmiuk
Adrian Kuźmiuk
Szkoła Podstawowa nr 5 w Białymstoku podsumowała projekt Erasmus+ "Szlakiem architektury regionu, w którym mieszkam"
Szkoła Podstawowa nr 5 w Białymstoku podsumowała projekt Erasmus+ "Szlakiem architektury regionu, w którym mieszkam" Monika Serokin
31.03.2023 roku zakończył się projekt Erasmus+ współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach sektora edukacji szkolnej, partnerstwa strategiczne – współpraca szkół - Akcja KA229 pod hasłem "Szlakiem architektury regionu, w którym mieszkam", "The trail of architecture of the region we live in” realizowany od 1.10.2020 r.

W ramach projektu zorganizowano szereg działań takich jak:

  • Międzynarodowe Spotkania Koordynatorów,
  • warsztaty z uczniami dotyczące Mojej małej ojczyzny oraz architektury regionu,
  • konkursy,
  • zajęcia z nauczycielami,
  • warsztaty, podczas których dzieci i nauczyciele stworzyli modele budynków charakteryzujących Podlasie.

Szkoła Podstawowa Nr 5 im. Władysława Broniewskiego w Białymstoku miała również okazję gościć partnerów z Turcji, Węgier i Chorwacji. Białostoccy uczniowie i nauczyciele odbyli też wycieczki zagraniczne.

Od 4 do 8 kwiecień 2022 r. wyjechaliśmy na pierwszą mobilność z projektu Erasmus+. W ramach wyjazdu odwiedziliśmy małe miasteczko Ivanec w Chorwacji.

- Głównym celem wizyty była praca nad realizacją projektu poprzez podniesienie motywacji uczniów do poznawania dziedzictwa kulturowego i tradycji regionu, poszerzanie wiedzy o różnorodności form w architekturze obszaru, który zamieszkujemy, kształcenie kreatywności oraz wyobraźni plastycznej - mówi Monika Serokin, koordynatorka projektu z SP 5 w Białymstoku.

Ponadto, ważnym celem spotkania był rozwój kompetencji kluczowych, takich jak kompetencje językowe i komputerowe. Młodzież uczestnicząca w spotkaniu miała okazję zapoznać się z elementami kultury innych narodów, co było żywą lekcją tolerancji.

- Niewątpliwie, nawiązanie kontaktów i przyjaźni między uczniami z naszej szkoły i uczniami ze szkół partnerskich - to kolejny piękny owoc spotkania - dodaje Monika Serokin. - Uczniowie poznali chorwacką szkołę, system edukacji oraz uczestniczyli w wybranych zajęciach. Podczas zajęć poznaliśmy nowe metody (narzędzia i techniki) ICT, które pomogą im pozostać w kontakcie i kontynuować relacje po zakończeniu projektu.

Odbyły się też warsztaty plastyczne z tworzenia modeli odwiedzanych budynków. Nie zabrakło wycieczki do zamku Trakošćan, który jest niewątpliwie jednym z najpiękniejszych zamków w Chorwacji i z pewnością najbardziej romantycznym. Uczniowie byli także w miejscowości Kumrovec, w której znajduje się skansen „Staro Selo”, czyli Stara Wieś. To co odróżnia skansen Staro Selo od wielu podobnych tego typu obiektów to fakt, że wszystkie znajdujące się na jego terenie budynki stoją tutaj od samego początku. Nie były przenoszone z różnych części regionu.

- Dzięki temu mieliśmy możliwość przeniesienia się w czasie i zobaczenia jak na przełomie XIX i XX wieku wyglądały wioski w tym regionie. Bogate w przedmioty codziennego użytku ekspozycje, pozwoliły nam wyobrazić sobie jak wyglądało codzienne życie i praca mieszkańców regionu Zagorje - dodaje Monika Serokin.

Wszystkie zajęcia prowadzono w języku angielskim, co wymagało wielotygodniowego przygotowania ze strony uczniów i nauczycieli. Wartością dodaną spotkania była możliwość rozwijania umiejętności językowych uczniów. Młodzież zgodnie potwierdziła, że była to dla niej jedna z najbardziej atrakcyjnych przygód w życiu, ponieważ wzięła udział w tygodniowej lekcji zarówno kompetencji społecznych, jak i praktycznej nauki języka angielskiego.

W dniach od 6 do 10 czerwca 2022 r. uczniowie i nauczyciele odwiedzili partnera szkoły z Turcji a dokładnie region Amasya. Dzięki spotkaniu uczestnicy rozwinęli umiejętności matematyczne (geometria, obliczanie kubatur budynków), które pomogły im budować modele budynków.

- Podczas pięciodniowego spotkania zapoznaliśmy się z turecką szkołą, jej systemem edukacji oraz mieliśmy możliwość uczestniczenia w wybranych zajęciach. Ponadto zostaliśmy oprowadzeni po Amasya i zapoznaliśmy się z historią oraz zabytkami tego urokliwego miasteczka - mówi Monika Serokin.

Podczas pobytu odbyła się wycieczka do miasta Samsun, gdzie wraz z przewodnikiem uczestnicy projektu odwiedzili Muzeum Archeologiczne. Nie mogło też zabraknąć wyjazdu do przepięknego miejsca z jeziorem BoraBoy, gdzie odbył się spacer i zajęcia integrujące grupy uczniów i nauczycieli.

W dniach od 26 do 30 września 2022 r. w ramach wyjazdu białostoccy uczniowie odwiedzili węgierskiego partnera w Veszto. W ramach projektu odbyły się warsztaty związane z termodynamiką oraz mechaniką budynku. Uczniowie mieli okazję pracować w grupach oraz zaprezentować umiejętności na forum.

- Poznaliśmy węgierską szkołę, system edukacji oraz uczestniczyliśmy w wybranych zajęciach - mówi Monika Serokin. - W związku z tematyką projektu "Rozwijanie umiejętności naukowych stosowanych w technologii budowlanej" zorganizowano szereg profesjonalnych warsztatów min. warsztaty plastyczne i fizyczne.

Uczniowie odwiedzili Historyczne Miejsce Pamięci - Vésztő-Mágor i wystawę historii Muzealnej Kolekcji w Szeghalmie. Białostoczanie odwiedzili też miasto Gyula z pięknym Zamkiem oraz 100-letnią cukiernią. Gościli w ratuszu na spotkaniu z panią burmistrz, która przybliżyła im historię miasta oraz uczestniczyli w pokazie tradycyjnego węgierskiego tańca. Jednym z ciekawych wydarzeń była przejażdżka wózkiem konnym, po której Andrea Liszkai w interaktywny sposób pokazała eksperymenty termodynamiczne. Ostatniego dnia odbyła się wspólna wycieczka do Budapesztu.

Podsumowaniem projektu było wydarzenie "My little homeland". Tego dnia (10.03.2023 r.) zaprezentowano całej społeczności szkolnej wszystkie zrealizowane działania: filmiki projektowe oraz makiety budynków architektonicznych charakteryzujące podlaski region, które wykonano podczas trwania projektu. Ponadto uczniowie przygotowali kolaż ze zdjęciami z wszystkich wycieczek, jak i pozostałych działań projektowych.

- Podczas imprezy "My little homeland" uczniowie wykonali prace projektowe budynków architektonicznych naszego regionu a także mieli okazję stworzyć symbole Podlasia na kamieniach - dodaje Monika Serokin. - Mimo że projekt został zakończony, to pamięć po nim pozostała. Wszystkie działania związane z realizacją projektu Erasmus + "Szlakiem architektury regionu w którym mieszkam" zostały uwiecznione w albumie.

Projekt Erasmus+ spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem. Przyniósł dużo radości i satysfakcji. Udział w Erasmusie jest wspaniałym doświadczeniem, które uczy samodzielności i pozwala nawiązać międzynarodowe przyjaźnie i znajomości na całe życie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zastrzeż PESEL - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny