Rekrutacja to prawdziwa sztuka

Michał Iwanowski, 0 68 324 88 12, miwanowski@gazetalubuska.pl
Karolina Vook - absolwentka socjologii na Uniwersytecie Śląskim. Odpowiada za rozwój firmy Reed na polskim rynku. Prywatnie interesuje się fotografią, aranżacją wnętrz oraz chińską kuchnią. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Karolina Vook - absolwentka socjologii na Uniwersytecie Śląskim. Odpowiada za rozwój firmy Reed na polskim rynku. Prywatnie interesuje się fotografią, aranżacją wnętrz oraz chińską kuchnią. Mieszka i pracuje w Warszawie. Fot. Archiwum
Rozmowa z Karoliną Vook, managerem z polskiego oddziału firmy doradztwa personalnego Reed.

- Łatwiej jest zarządzać małą, średnią czy dużą firmą? Od czego to zależy?

- To nie zależy od wielkości firmy, lecz od kompetencji osoby zarządzającej oraz od kwalifikacji i zaangażowania zespołu, którym się zarządza. W dużej firmie obowiązują zwykle sztywniejsze procedury, które z jednej strony wspomagają zarządzanie, z drugiej - ograniczają inicjatywę zarówno szefów, jak i pracowników. Ma to i dobre, i złe strony. Przy zarządzaniu kadrami bardzo ważne są odpowiednie narzędzia, np. ścieżki kariery, przejrzyste i atrakcyjne systemy motywacyjne, świadczenia dodatkowe, systemy ocen, szkolenia, jak również jasna komunikacja wewnętrzna. Dyrektorzy ds. personalnych i działy kadr potrzebują też wsparcia i zrozumienia przez szefów firmy, jak istotna jest prawidłowa polityka personalna.

- Większość małych firm raczej nie korzysta z doradztwa personalnego przy zatrudnianiu pracowników...

- To nieprawda. Zlecenia od małych, a tym bardziej od średnich przedsiębiorstw, stanowią bardzo poważną część naszego biznesu. Zresztą nie może być inaczej, skoro firmy zatrudniające do 250 pracowników to ponad 90 procent wszystkich zarejestrowanych w Polsce pracodawców. Do rozwoju przedsiębiorstwa potrzebują wykwalifikowanych specjalistów, a zatrudnienie firmy rekrutacyjnej to bardzo skuteczny sposób na znalezienie najlepszych kandydatów.

- Jeśli firma zatrudnia do dziewięciu osób (mikroprzedsiębiorstwo) to szefowi łatwiej jest obserwować pracę podwładnych. Weryfikacja predyspozycji pracownika odbywa się w pierwszej fazie pracy na czas określony. Po co więc usługi firmy rekrutacyjnej?

- Prywatne kilkuosobowe firmy mają ograniczony budżet i nie stać ich na usługi doradców personalnych. Przy tak małej skali biznesu jest to zrozumiałe. Poza tym w takich firmach rotacja pracowników jest niewielka.

- Wielkie firmy i koncerny mają tę przewagę nad drobnymi przedsiębiorcami, że pozyskują lepszych specjalistów, bo mogą zaproponować im lepsze warunki finansowe, ale i możliwości rozwoju oraz awansu. To prawda, czy mit?

- Z jednej strony w dużej firmie można wyznaczać ludziom różne ścieżki kariery zawodowej, stwarzać możliwości zdobywania wiedzy w różnych działach, nawet przy międzynarodowych projektach. Z drugiej strony w ogromnej firmie trudniej jest się przebić, podczas gdy w mniejszym zespole szef może łatwiej dostrzec najbardziej utalentowanych czy skutecznych pracowników i docenić ich.

- Ale pracownicy mają różne oczekiwania co do ścieżki kariery. Nie da się chyba do wszystkich podchodzić jednakowo...

- Tak. Innej kariery oczekuje matka dwojga dzieci z ustabilizowaną sytuacją rodzinną, innej singiel bez zobowiązań, zorientowany silnie na wyzwania zawodowe. Dla jednych najważniejszy jest prestiż zawodu, dla innych bezpieczeństwo zatrudnienia. Kluczem do satysfakcji pracownika i jego efektywności jest przede wszystkich poznanie i spełnienie przez pracodawcę indywidualnych potrzeb zawodowych. To stwierdzenie odnosi się do każdej firmy, niezależnie od jej wielkości czy rynkowego potencjału.

- Jaką ma pani radę dla drobnych przedsiębiorców, takich jak właściciele warsztatów, serwisów naprawczych, zakładów usługowych i małych firm produkcyjnych? Co powinni robić, by wyłuskiwać z rynku pracy najlepszych specjalistów?

- Najmniejsze firmy powinny przede wszystkim zwracać uwagę na referencje kandydatów i sprawdzać je, najlepiej kontaktując się bezpośrednio z ich poprzednimi pracodawcami. Poszukiwania pracowników lepiej jest ograniczyć do lokalnego rynku - zwykle wystarczy ogłoszenie w lokalnych mediach i rozpuszczenie wici wśród znajomych.

- W woj. lubuskim 90 proc. firm to drobne przedsiębiorstwa. Czy to ma znaczenie dla lokalnej gospodarki?

- Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią podstawę współczesnych gospodarek europejskich, także Polski, a więc woj. lubuskie nie jest wyjątkiem. Znaczenie tych firm jest ogromne, to one napędzają rozwój ekonomiczny, tworzą większość miejsc pracy, płacą podatki. Od ich powodzenia zależy sukces całej gospodarki rynkowej.

- Dziękuję.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3