Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Promostal stawia most łukowy w Darłowie

Redakcja
Tto kolejny duży kontrakt, jaki realizuje spółka Promostal z Czarnej Białostockiej.

Jej możliwości produkcyjne wzrosły dzięki rozbudowie zakładu.

Przedmiotem umowy, podpisanej z generalnym wykonawcą - konsorcjum firm Wrobis ze Szczecina i Infrabud z Koszalina,  jest m.in. prefabrykacja konstrukcji stalowej mostu, wykonanie zabezpieczenia antykorozyjnego, dostarczenie elementów konstrukcji na miejsce budowy, jej zespawanie  i  montaż. Wartość kontraktu przekracza 3 mln zł, a inwestorem jest Wojewódzki Zarząd Dróg w Koszalinie. Waga konstrukcji to ok. 300 ton..

- To stosunkowo lekki most, ale o nietypowej, łukowej konstrukcji, gdzie głównym elementem jest poprzecznica, nie zaś podłużnica

– mówi kierownik projektu  Piotr Szneider z Promostalu. – Rozpiętość konstrukcji wynosi w sumie 48 m, z czego 44 m nad rzeką, szerokość mostu to 18 metrów, a wysokość - ok. 20 m.

Montaż konstrukcji przebiega w trzech etapach: począwszy od ustawienia konstrukcji tymczasowej,  poprzez prefabrykację w zakładzie w Promostalu i zespawanie konstrukcji w całość w Darłowie, po jej montaż na żelbetonowych przyczółkach.
Obecnie trwa transport elementów konstrukcji do Darłowa.

- Już sam transport jest sporym wyzwaniem, bo musimy przewieźć duże, ponadgabarytowe elementy – mówi Piotr Szneider. -  Jednak najważniejszym i najtrudniejszym zadaniem będzie montaż konstrukcji nad rzeką, przewidziany na przełom października i listopada.

Budowany nad Wieprzą most stalowy będzie elementem obwodnicy Darłowa. Dzięki obwodnicy kierowcy zyskają lepszy dojazd do portu oraz Darłówka wschodniego i zachodniego. Inwestycja realizowana jest kosztem około 15,3 mln zł, a odpowiada za nią konsorcjum firm Wrobis ze Szczecina i Infrabud z Koszalina. Inwestorem jest Wojewódzki Zarząd Dróg w Koszalinie.

Promostal ma duże doświadczenie w realizowaniu podobnych zleceń, głównie na rynku skandynawskim, a do jego najbardziej spektakularnych realizacji należy prefabrykacja i montaż wiaduktu kolejowego w centrum Sundbyberg w Szwecji.

promostal

Elementy wiaduktu zostały przetransportowane z wytwórni w Czarnej Białostockiej na plac budowy w Sundbyberg, gdzie ważący 327 ton i mierzący 70 m długości most został scalony, a następnie podniesiony i osadzony ponad trakcją kolejową

Spółka realizuje obecnie kilkadziesiąt mniejszych kontraktów na rynku skandynawskim, a także duży, wart 30 mln zł kontrakt na wykonanie konstrukcji stalowej stadionu miejskiego w Białymstoku. Jak zapewnia prokurent spółki – Grzegorz Polak, Promostal ma zagwarantowane pełne obłożenie produkcji do połowy przyszłego roku.

- Nasze możliwości produkcyjne wzrosły m.in. dzięki inwestycjom w rozwój: w sierpniu 2013 r. oddaliśmy do użytkowania dwie nowe hale produkcyjne: malarnię i wydział konstrukcji ciężkich

– mówi Grzegorz  Polak. – Weszliśmy w segment konstrukcji trudnych, a sprawność i wysoka jakość ich realizacji sprawiają, że nasza pozycja zarówno na rynku polskim, jak i skandynawskim umacnia się.

Obecnie w Promostalu pracuje 128 osób, a w związku z dużą ilością zleceń firma nadal poszukuje pracowników – wykwalifikowanych ślusarzy i monterów. Promostal działa od 2008 roku. Ostatnie trzy lata to okres podwajania obrotów - w 2010 r. spółka osiągnęła blisko 16 mln zł przychodów, w 2011 – ponad 33 mln zł, a na koniec 2012 r.- 68 mln zł.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny