Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawo jazdy po nowemu

Piotr Walczak [email protected]
Zmiany weszły w życie zaledwie kilka dni temu, 9 czerwca. Dzięki nim zdanie egzaminu na prawo jazdy ma być nie tyle łatwiejsze dla kursanta, co mniej stresujące.

– Jeśli osoba zdająca egzamin wykona wszystkie zadania poprawnie, egzaminator może już po 25 minutach podjąć decyzję o powrocie do WORD-u – mówi Jan Owsieniuk, kierownik działu egzaminowania w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Białymstoku. – Ale trzeba pamiętać o jednej rzeczy – podczas powrotu nadal trwa egzamin i jeśli wtedy zdarzy się jakiś błąd kierującego, stwarzający zagrożenie w ruchu drogowym, to ten egzamin zostanie przerwany.

 

Idzie ku lepszemu

Jednak zdaniem Jana Owsieniuka wprowadzenie krótszego czasu trwania egzaminu, w gruncie rzeczy nie zmienia zbyt wiele. Wcześniej i tak kończył się on mniej więcej po pół godziny, a kolejne 10 minut zajmował powrót do WORD-u.

Jednak z takiego rozwiązania zadowoleni są instruktorzy nauki jazdy.

– Skoro przyszły kierowca może szybciej skończyć egzamin, to bardzo dobrze – twierdzi Tadeusz Piotrowski, prezes Społecznego Stowarzyszenia Szkolenia Kierowców w Białymstoku. – Bo po co dłużej męczyć zdającego, skoro wszystkie zadania wykonał poprawnie?

To jednak nie koniec zapisów w nowelizacji rozporządzenia ministra infrastruktury, dotyczącego szkolenia i egzaminowania kierowców. Dużym ułatwieniem dla zdających ma być skrócenie pierwszego z zadań, które jest wyznaczane jeszcze na placu manewrowym.

Decyduje losowanie

Do tej pory zdający musiał wskazać 14 elementów w samochodzie – sprawdzić działanie wszystkich świateł i ustalić poziom płynów w aucie. Teraz musi wskazać jedynie dwa elementy. Ma na to pięć minut.

– Losuje się po jednym pytaniu z dwóch grup – wyjaśnia Jan Owsieniuk. – Trzeba będzie sprawdzić działanie tylko jednych świateł i wskazać jeden z płynów eksploatacyjnych pojazdu.

Jak ocenia Tadeusz Piotrowski, to świetny pomysł. Jego zdaniem, przyszły kierowca musiał wcześniej „biegać“ wokół samochodu, by pokazać każdy z elementów, przez co niepotrzebnie się stresował, a w efekcie popełniał błędy.

Zdaniem Jana Owsieniuka, nowe zasady mogą stanowić w tym przypadku pewne utrudnienie. Zdarzają się bowiem tacy kursanci, którzy wcześniej uczyli się np. wskazywania świateł mechanicznie i na pamięć, więc włączenie tylko np. świateł mijania może nie być takie proste i przysporzyć niektórym trochę kłopotów.

Informacja na bieżąco

Trzecia z wprowadzonych zmian to zakończenie egzaminu od razu po dwukrotnym nieprawidłowym wykonaniu pierwszego zadania, czyli ruszaniu i jazdy pasem ruchu. Co więcej, egzaminator ma teraz obowiązek informować na bieżąco o popełnianych błędach.

– Jeśli zdający robi błąd podczas jazdy, to powinien od razu o tym wiedzieć, a nie jeździć z przekonaniem, że wszystko jest w porządku, jak to często miało miejsce do tej pory – twierdzi Tadeusz Piotrowski. – Po popełnieniu drugiego takiego samego błędu, egzamin zostanie przerwany, więc dobrze, że przyszły kierowca będzie prowadził już z taką świadomością.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny