Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Potrzeba odwagi i punktu odbicia

maryla
Liczba firm na 1000 mieszkańców (stan na rok 2011). Źródło GUS.
Sytuację w regionie z jednej strony mogą zmienić przykłady przedsiębiorców, ktorzy są gotowi podejmować ryzyko działalności w niesprzyjających warunkach. A z drugiej te warunki trzeba zmieniać np. ściągając do nas kapitał zewnętrzny. Wreszcie.

Powiedzmy sobie szczerze, nie każdy przedsiębiorczy człowiek musi być przedsiębiorcą zakładającym własną firmę

– mówi Andrzej Parafiniuk, prezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego. – Przedsiębiorczość to też odwaga angażowania się w innowacyjne lub niszowe biznesy. To kreatywność i elastyczność w tym co się robi. Takich postaw potrzebuje nasz region, żeby rosło jego PKB, czyli bogactwo mieszkańców.

Jak pokazują dane statystyczne, pod względem liczby firm  przypadających na tysiąc mieszkańców,  jesteśmy na szarym końcu.

– Obecnie wśród młodych ludzi powszechne jest przekonanie, że praca na etacie jest bezpieczna i wygodna

– ostrzega Adam Walicki, białostocki menedżer i rekruter. – Tego typu obiegowe sądy są dziś modnym wzorcem myślenia, stają się zjawiskiem masowym. Poszukiwanie komfortu pracy to jedna z odpowiedzi wyjaśniających to zjawisko. Najważniejsze są jednak ograniczenia w postrzeganiu przez młodych ludzi własnych możliwości.
– Dziś mimo, że kształcimy w zakresie przedsiębiorczości, wydajemy miliony euro na promocję samozatrudnienia nie wytworzyliśmy wzorca młodego przedsiębiorcy, który by porywał młodzież do działania – dodaje Adam Walicki. 

Prof. Robert Ciborowski,
ekonomista, prorektor Uniwersytetu w Białymstoku:

cib   Moje 20-letnie już doświadczenie akademickie pokazuje, że  w ostanych latach maleje odsetek młodych ludzi, którzy chcą prowadzić własną działalność. Jeszcze w latach 90. 70-80 procent studentów chciało iść w stronę własnych firm. Dzisiaj  jest ich zaledwie 1/3.
Moim zdaniem wynika to z faktu, że z roku na rok tę działalność w Polsce prowadzi się coraz trudniej z powodów podatkowych czy biurokratycznych. Przypadki osób, którym się udaje, to wyjątki.
Zaangażowanie w prowadzenie własnych firm to sytuacje wyjatkowe właśnie dlatego, że wiele osób jest zniechęconych ograniczeniami w prowadzeniu działalności.
Gdy wyjeżdżają do kraju, gdzie tych ograniczeń jest mniej – Wielkiej Brytanii czy USA – ich przedsiębiorczość procentuje.
Zatem moim zdaniem kwestie mentalne nie są w tym zakresie decydujące, tylko owo ograniczające otoczenie.
A schodząc do perspektywy regionalnej – działalność indywidualna najlepiej rozwija się na tych obszarach, gdzie można zarobić, czyli istnieje duży popyt wewnętrzny. Dochody ludzi są na tyle duże, że mogą oni korzystać z produktów i usług dostarczanych im przez firmy. Nie gotują np. obiadów, tylko idą do restauracji itp. A to nakręca popyt na kolejne rodzaje działalności  gospodarczej.
U nas dochody są niskie. Struktura gospodarcza, jaka jest, każdy widzi. A zatem, to oczywiste, że będziemy odstawać.
Fakt, jest to zaklęte koło: dochody ludzi są małe, wiec firmy nie powstają, więc ... dochody ludzi są małe.
Żeby z  niego wyjść, to z jednej strony potrzebujemy więcej  „desperatów”– osób ze skłonnością do ryzyka, którzy ciągną swoim przykładem kolejnych.
A z drugiej strony po prostu brakuje nam kapitału, czyli muszą się tu pojawiać zewnętrzne  przedsiębiorstwa, które mogą tu dawać pracę i możliwości zarobku.
I będą  zmieniać strukturę społeczeństwa na korzyść tworzenia klasy średniej. Brzmi to górnolotnie, ale jest nam niezbędne, a przez 25 lat nie miało miejsca.

Adam Walicki,
prezes Resursy Podlaskiej, wieloletni rekruter kadr dla czołowych podlaskich firm:

 wal  Według mnie obszary biznesu, które mają w dzisiejszych czasach ogromne szanse na rynkowy sukces to informatyka, design, czy inne formy związane z tzw. przemysłami kreatywnymi. Dla młodych ludzi mogą być polem pierwszych prób zawodowej samodzielności. Rozwojowi młodych firm może też sprzyjać działalność inkubatorów przedsiębiorczości, czy też „aniołów biznesu”. Każde wsparcie jest cenne. Istotne jest, aby młody przedsiębiorca wiedział, że może uzyskać profesjonalną pomoc. 

Stawia na obłąkane pomysły. Pozornie obłąkane.
Ludzie z ikrą Bogumił Klimiuk to rajdowiec. Z sukcesami za kierownicą i w biznesie. 

l;om

Fani motoryzacji kojarzą jego nazwisko od razu – 10 lat spędził na krajowych i zagranicznych trasach rajdowych i w 2009 roku zdobył I miejsce w Rajdowym Pucharze Polski. Dziś Bogumił Klimiuk z Hajnówki już się nie ściga na oesach, ale to nie znaczy, że nie ryzykuje i adrenalina mu  nie pracuje – wymyślił już i prowadzi sześć firm.
A zaczęło się  od biznesu rodziców, którzy od 1990 roku prowadzili w Hajnówce firmę Constans skupującą runo leśne. Pan Bogumił skończył w Białymstoku studia ekonomiczne i w 2005 roku – po dwóch miesiącach szukania pracy,  trafieniu na nieuczciwego pracodawcę i podjęciu gorącego postanowienia, że nigdy więcej nie da się robić w konia – włączył się w działalność rodzinnego przedsiębiorstwa.  Skupowało ono wtedy tradycyjne runo, sprzedawało w formie nieprzetworzonej i pracowało sezonowo.
– Uznałem, że biorąc pod uwagę zachodni rynek, powinienem postawić na niszowe gatunki, trudno dostępne, specyficzne dla Wschodu – opowiada> Bogumił Klimiuk. – Sprawdzałem, jak ten rynek wygląda, gdzie można kupić, gdzie sprzedać.
I wprowadził do oferty trawy takie jak żubrówka, bukwica, zioła> przyprawowe.  Przełomem było nawiązanie współpracy z grupą CEDC (właścicielem m.in. Polmosu Białystok), gdy młody biznesmen z Hajnówki dostarczył im to, czego nie potrafili  dostarczyć bardziej doświadczeni konkurenci. Po 1,5 roku Bogumił Klimiuk miał w swoim portfolio już kilku silnych klientów, a jego pozycję w branży znacząco umocnił kontrakt z wielką firmą  farmaceutyczną.
I tak rozwinęła się pierwsza z firm grupy Constans.
W 2006 roku po rozmowach ze znajomymi przedsiębiorca postawił na Centrum Językowe, które otworzył w Białymstoku. Nie tylko prowadzi ono kursy, ale ma też agencję tłumaczeń, która m.in. obsługuje miedzy innymi wielkie konferencje wielojęzyczne.
Wielokrotnie stawiał na jedną kartę powołując do życia kolejne swoje biznesy i realizując pozornie obłąkane – jak sam mówi – pomysły, bo był przekonany, że choć ryzykowne, dadzą zamierzony efekt biznesowy. Tak było  również z kolejnymi jego firmami: Constans Sport czy  Akademią Bezpiecznej Jazdy Klimiuk, gdzie uczy m.in. tzw. eko drivingu, czyli oszczędnej (nie mylić z wolną) jazdy jak również wychodzenia z niebezpiecznych sytuacji drogowych.
– O tych przedsięwzięciach mówiono mi, że nie mają racji bytu w naszym regionie, bo to zbyt ekskluzywna, czytaj droga propozycja biznesowa – wspomina były rajdowiec. – Tymczasem klientów mam i stąd. A gdy uruchomiłem eventową działkę w ABJ Klimiuk, obejmująca imprezy motoryzacyjne, nie było żadnego problemu, żeby je organizować na drugim końcu Polski np. pod Wrocławiem.
Od roku działa także firma Mobilne Reklamy prowadząca kampanie reklamowe dla korporacji z użyciem wielkich podświetlanych tablic dźwiękowych. A  ukoronowaniem obecnych działań Constans Group jest budowa ekskluzywnego  Hotelu Matecznik w Białowieży. Otwarcie nastąpi w maju br.
Po niecałych 10 latach od zostania magistrem ekonomii Bogumił Klimiuk  zatrudnia ok. 50 osób w swoich firmach. Dopiero budując hotel  skorzystał z dotacji unijnych. 

Kampania społeczna Co najmniej do końca roku potrwa rozpoczęta właśnie kampania Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego Rok 2014 Rokiem Przedsiębiorczości. POSTAWMY NA SIEBIE. Jej patronami medialnymi są: TVP Białystok, Polskie Radio Białystok, Kurier Poranny, Gazeta Współczesna, Poranny.pl i Wspolczesna.pl  Więcej na poranny.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny