Od 2020 roku jednostki morskie obowiązują rygorystyczne regulacje w zakresie emisji spalin. Chodzi przede wszystkim o emisję tlenków siarki, których akceptowalna objętość zmniejszyła się siedmiokrotnie. Nowe zasady wymuszają stosowanie nowoczesnych i skutecznych skruberów, czyli urządzeń oczyszczających spaliny w specjalnej komorze.
Jak podkreśla prof. Dariusz Butrymowicz z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej, montaż skruberów jest jednak wyzwaniem zarówno dla wytwórców urządzeń, jak i dla stoczni.
– Standardowe urządzenia mają nawet trzy metry średnicy i kilkanaście metrów wysokości. Ich montaż wymaga przebudowy konstrukcji statku, z czym wiąże się bardzo wysoki koszt inwestycyjny oraz utrudnienia eksploatacyjne, a także pogorszenie stateczności statku –
mówi prof. Butrymowicz.
Zespół prof. Dariusza Butrymowicza z Politechniki Białostockiej w ubiegłym roku opracował wersję kompaktową skruberów jako element węzła wydechu dla małych i średnich jednostek, w tym jachtów motorowych, specjalistycznych jednostek bądź kutrów.
Rozwiązanie pozwala także na odzyskiwanie ciepła generowanego przez silniki i przekształcenie go w chłód, wykorzystywany następnie do klimatyzacji. Teraz, razem z polską stocznią Marine Projects Ltd, badacze pracują nad analogicznym rozwiązaniem dla dużych jednostek morskich o mocy od 1 MW do ok. 20 MW.
- Wykorzystujemy technologię strumienicową. To całkowicie innowacyjne podejście w stosunku do aktualnie stosowanych rozwiązań. Podstawowym wyzwaniem jest opracowanie racjonalnej i wiarygodnej metody projektowania takich urządzeń –
wyjaśnia prof. Dariusz Butrymowicz.
- Musimy brać pod uwagę zarówno hydrodynamikę przepływu dwufazowego z falą mieszającą, jak i efekty wymiany masy w skruberze, a także szereg złożonych zjawisk fizycznych, które występują wewnątrz tego typu urządzeń - dodaje.
Politechnika Białostocka. Skruber strumienicowy powstaje w Białymstoku
Badacze planują zbudować prototyp skrubera strumienicowego do 2022 roku, a następnie przetestować rozwiązanie na jednostce pływającej w Gdańsku – największym w kraju dźwigu stoczniowym z siłownią o mocy 1 MW. W ramach projektu zespół z Politechniki Białostockiej opracuje także układy wspomagające usuwanie tlenków azotu i cząstek stałych oraz układ monitoringu oczyszczania spalin i wody płuczkowej.
Zdaniem prof. Dariusza Butrymowicza, limity w zakresie zasiarczenia nałożone przez Międzynarodową Organizację Morską znacznie utrudniły i spowolniły pracę przemysłu stoczniowego. Regulacje te obejmują około 70 tys. statków, a w skali roku na świecie montowanych jest średnio tylko ok. 1300 klasycznych skruberów.
- Wiele jednostek pływających zostało wyłączonych z użytkowania głównie z powodu konieczności montażu systemów oczyszczania spalin. Nasze innowacyjne rozwiązanie będzie mogło być montowane zarówno w nowych jednostkach, jak i remontowanych czy adaptowanych, a to gwarantuje popyt –
podkreśla prof. Butrymowicz.
Projekt "Technologia morskich kompaktowych skruberów strumienicowych" o wartości blisko 6,9 mln zł zdobył dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w kwocie ponad 5,2 mln zł.
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?