MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Podlaskie. Przedsiębiorcy pracują nad dobrym wizerunkiem

asawczenko
Podlaskie. Przedsiębiorcy pracują nad dobrym wizerunkiemPrzedsiębiorcy postanowili pracować nad ociepleniem swego wizerunku. Na szczęście obraz przedsiębiorców się zmienia. Awansują oni w skali uznania zawodów, jednak zbyt wolno.
Podlaskie. Przedsiębiorcy pracują nad dobrym wizerunkiemPrzedsiębiorcy postanowili pracować nad ociepleniem swego wizerunku. Na szczęście obraz przedsiębiorców się zmienia. Awansują oni w skali uznania zawodów, jednak zbyt wolno. sxc.hu
Z badań wynika, że nie do końca rozumiemy, jaką rolę odgrywają przedsiębiorcy w rozwoju naszego regionu. Dlatego rzadko ich doceniamy.

Część białostoczan docenia rolę, jaką pełnią przedsiębiorcy w tworzeniu lokalnej gospodarki. Ci postrzegają biznesmenów pozytywnie. Jednak są i tacy – i tych jest niestety sporo, którzy na temat przedsiębiorców mają tylko złe opinie. Takie są wyniki badań, które Polsce prowadziła Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan w ramach projektu Poprawa wizerunku przedsiębiorców.

Badania to wstęp do działań, które mają poprawić obraz polskiego biznesu oraz lepiej przygotować administrację do współpracy z biznesem. Pracę nad wizerunkiem wymusza rosnąca konkurencja. Poza tym rozwój przedsiębiorczości sprawi, że rozwijać się będzie również Podlasie.

– A niestety na Podlasiu mamy niski poziom przedsiębiorczości – mówi Wojciech Winogrodzki, przedsiębiorca, szef Podlaskiego Związku Pracodawców. – Na 100 tys. mieszkańców przypada o wiele mniej firm niż w innych regionach kraju. I to też jest jedna z przyczyn, dlaczego mamy słabą gospodarkę. W ujęciu statystycznym nasze PKB na jednego mieszkańca jest na poziomie 74 proc. średniej krajowej.

Wojciech Winogrodzki przyznaje, że kariera przedsiębiorcy nie jest czymś, o czym marzą młodzi ludzie.

– Te niskie aspiracje przedsiębiorcze są bardzo wyraźnie obserwowane na przykład w grupie studentów i absolwentów wyższych uczelni. Tylko jeden procent z nich zakłada własną firmę – mówi Wojciech Winogrodzki.

Dzieje się tak, gdyż zwyczajnie wizerunek przedsiębiorcy nie jest w naszym regionie najlepszy. Na Podlasiu kariera przedsiębiorcy to jest jeszcze taka kariera negatywna. Myślimy: nie dostał się na studia, nie ma co z sobą zrobić, no to zakłada własną firmę. I faktycznie, powstają u nas firmy mało innowacyjne, mało konkurencyjne, bo to są zwykle takie proste biznesy, które nie napędzają przemysłu, nowoczesnych usług i tych sektorów, które pozwalają konkurować szczególnie na rynkach zewnętrznych. A rynek podlaski jest płytki.

Poza tym – jak wynika z badań – nie ma w prawie i procedurach domniemania, że przedsiębiorca robi coś w dobrej wierze, jest domniemanie, że ma złą wolę.
Dlatego właśnie przedsiębiorcy postanowili pracować nad ociepleniem swego wizerunku.  Na szczęście obraz przedsiębiorców się zmienia. Awansują oni w skali uznania zawodów,  jednak zbyt wolno.

W badaniach sprawdzono również, jak układa się współpraca biznesu z administracją. Okazuje się, że rozrost biurokracji i brak konkurencji w pracy wpływają na jakość urzędników, dodatkowo relacje utrudniają przepisy. Na Podlasiu wszechwładny jest model urzędnika carskiego – administracja nie zna realiów biznesu i nie ma woli zrozumienia problemu.

Diagnoza
Ponad 1000 pracodawców z całej Polski wzięło udział w kilkudziesięciu spotkaniach (w 65 miastach) aby rozmawiać o sposobie postrzegania biznesu w swoim regionie oraz barierach we współpracy z administracją.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Ceny złota na nowym, historycznym poziomie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny