Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podlaskie odcięte od świata? Via Baltica omija Białystok, Via Carpatia poprowadzi na Białoruś.

Urszula Zimnoch
W Ostrowi Mazowieckiej skręca na Łomżę. Białystok omija. Tak może wyglądać Via Baltica, czyli międzynarodowa droga, która przez Polskę połączy kraje nadbałtyckie z resztą Europy.
W Ostrowi Mazowieckiej skręca na Łomżę. Białystok omija. Tak może wyglądać Via Baltica, czyli międzynarodowa droga, która przez Polskę połączy kraje nadbałtyckie z resztą Europy.
Via Baltica ominie województwo podlaskie. Via Carpatia zamiast na Litwę doprowadzi na Białoruś. Dostaniemy mniej pieniędzy na drogi lokalne. Taki drogowy scenariusz rozważa rząd. Bardzo zły dla naszego regionu.

Via Baltica

Via Baltica

Miała iść przez Białystok lub Łomżę. Teraz pojawiła się zupełnie nowa koncepcja przebiegu trasy - Via Baltiki, może nie być w Podlaskiem. Według tego planu droga ta w głównej części biegłaby przez obszar województwa warmińsko-mazurskiego. To już budzi oburzenie.

- Zmiana koncepcji wywoła negatywne konsekwencje dla perspektyw rozwojowych zarówno stolicy województwa Białegostoku, jak całego regionu - protestuje marszałek Jarosław Dworzański w piśmie do premiera Donalda Tuska. - Prowadzenie Via Baltiki w nowym kształcie spowoduje marginalizację obszaru wschodniej Polski.

Kurier Poranny: Via Baltica może ominąć województwo podlaskie, a Via Carpatia poprowadzić na Białoruś zamiast na Litwę. Jakie znaczenie może to mieć dla rozwoju regionu?

Bogusław Plawgo, ekonomista: Prowadziliśmy takie badania, ekspertyzy dotyczące znaczenia struktury komunikacyjnej dla rozwoju województwa. I wyszło nam, że najważniejsze jest zwiększenie tak zwanej dostępności komunikacyjnej, czyli powiązania z innymi regionami. Tu chodzi właśnie o duże drogi krajowe i międzynarodowe.

A jeśli tych połączeń nie będzie...?

- Będzie tak, jak jest, czyli źle. Zostaniemy nadal gorzej rozwijającym się regionem. Niska dostępność województwa jest jedną z największych barier rozwoju. Jeśli te drogi nie powstaną, niewątpliwie byłoby bardzo niedobrze, a wręcz dramatycznie dla województwa. Dla nas dostępność komunikacyjna jest kluczowa i wydawało się, że to jest dostrzegane tam, w Warszawie. Ale wygląda na to, że przegrywamy jakąś batalię. Powinniśmy bardziej mobilizować się.

A co z drogami lokalnymi? Możliwe, że w 2010 roku województwo podlaskie otrzyma na nie mniej pieniędzy. Jakie mogą być skutki takiej decyzji?

- To raczej wpłynie negatywnie na jakość życia mieszkańców. Bo dla rozwoju całego województwa zasadnicze znaczenie ma wytyczenie tych międzynarodowych korytarzy transportowych, a nie jakość dróg wewnątrz regionu. Ale spójność komunikacyjna jest też istotna. Spójność to jest to, żebyśmy budowali drogi u siebie. Bo, oczywiście, zawsze dobrze jest mieć lepsze drogi niż gorsze.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała: Urszula Zimnoch

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny