Opera chce testów akustyki. Urząd umniejsza problem

Tomasz Mikulicz tmikulicz@poranny.pl tel. 85 748 95 54
Operowa sala czeka na testy akustyczne.
Operowa sala czeka na testy akustyczne. Andrzej Zgiet
Jest szansa na poprawę akustyki w operze. Jeśli zarząd województwa się zgodzi, w końcu zostaną przeprowadzone specjalne testy. Zabrakło ich przed otwarciem nowego gmachu. Tymczasem melomani i artyści wciąż narzekają na operową salę.

Zamierzam wystąpić do urzędu marszałkowskiego z prośbą o przeprowadzenie testu akustycznego. Po wybudowaniu opery tego nie zrobiono - przyznaje Grzegorz Falkowski, kierownik działu Dźwięku, Oświetlenia i Multimediów w Operze i Filharmonii Podlaskiej.

O sprawie akustyki w OiFP pisaliśmy w połowie października. Od otwarcia nowoczesnego gmachu przy Odeskiej do tej pory w operowej sali kiepsko słychać. Jan Dodacki, autor projektu akustyki ujawnił, że nie przeprowadzono ostatecznych testów akustycznych, kiedy budynek był już oddany do użytku. Kosztowałoby to około 15 tysięcy złotych.

Po naszym artykule w końcu jest szansa, że sytuacja się poprawi.

- To dobrze, że dyrekcja wystąpi o przeprowadzenie tych testów. Dzięki temu będzie można zdiagnozować problem - mówi Jan Dodacki.

- Przychodzimy do opery żeby posłuchać, dźwięk jest tu absolutnie najważniejszy - uważa Janina Czerniakiewicz-Bolińska, białostocka melomanka. - To bardzo dobra wiadomość, że nareszcie zwrócono się, by przeprowadzić testy, choć powinny się odbyć przed oddaniem budynku do użytku. Fachowcy z wykształceniem muzycznym wiedzą o tym doskonale.

Jako że zarządcą budynku jest urząd marszałkowski - dyrekcja opery ma jedynie pozwolenie na użytkowanie gmachu - zlecenie takich badań należy właśnie do marszałka.

Ireneusz Domański, dyrektor biura inwestycji w urzędzie marszałkowskim wcześniej mówił w rozmowie z "Porannym", że nie ma sensu robić testów w pustej sali. Teraz jednak tego nie wyklucza.

- Jeśli od dyrekcji opery wpłynie pismo o przeprowadzenie testów, to się do niego oczywiście ustosunkujemy. Należy jednak stwierdzić, że sala operowa ma niezbędne wyposażenie do stworzenia właściwych warunków akustycznych - tłumaczy Ireneusz Domański.

Chodzi o ekrany akustyczne, które regulowane są ręcznie - przy użyciu korby. Trwa to kilka godzin.
Temat akustyki, po naszym artykule, był podnoszony na sesji sejmiku województwa. Marek Komorowski, przewodniczący klubu PiS mówił, że na uroczystej inauguracji opery również niewiele słyszał. Marszałek województwa twierdził, że ekrany akustyczne - jeśli są dobrze wyregulowane - spełniają swą funkcję.

Okazuje się jednak, że niekoniecznie. Niedawno w operze występował zespół Voo Voo. Zaraz po koncercie odbyło się spotkanie lidera zespołu Wojciecha Waglewskiego z fanami. Artysta zaczął od tego, że z akustyką sali jest coś nie tak.

List naszej Czytelniczki

Akustyka szwankuje. Oświetlenie także. Pierwszy rząd muzyków siedzi w cieniu. Na koncercie inauguracyjnym nie widać było twarzy śpiewaków. Fotele niewygodne. Niższe kobiety muszą podkładać torebki pod plecy. Na bocznych balkonach musisz siedzieć w pozycji pochylonej do przodu, dopiero wtedy widzisz początek sceny. Za to widzisz inne fajne rzeczy: artystów zbierających się w lewej i prawej oraz środkowej kurtynie, obsługę popychającą dekoracje w "Korczaku“. Siedząc w II loży, mimo że się wychylasz, nie widzisz 1/3 sceny, np. bocznego muru (dekoracji) na którym jest wyświetlany film z Getta.

Maria

Czytaj e-wydanie »

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

A art. w Porannym znowu PREMIUM.... Niestety nie każdy przeczyta

R
RICO

Popatrzcie na podłogę i scianki z zielonej płyty meblowej !!!!!!!!!!!!!
Tylko totalny ignorant akustyczny mógłby zlekceważyć zasady akustyki i zezwolić na wykorzystanie w/w materiałów i to w filharmonii ! Ten materiał nie nadaje się do takich obiektów bo je nie wytłumia i powoduje odbicia dźwięku !
Zdjęcie o którym pisałem już wcześniej przypomniało mi o tym jak nadal lekceważy się problem akustyczny obiektów.Mając skromne doświadczenie mogę powiedzieć,że nadal buduje sie tego typu obiekty bez znastwa problemu a decydują o tym osoby dla których obiecany termin lub koszty są zasadnicze a nie obiekt spełniający wymagania mu stawiane.Bawcie się dalej w Boga !

R
RICO

Przyglądając się samej tu zamieszczonej fotografii w ciemno czyli bez testów mogę wskazać na wyjątkową trudność w nagłośnieniu tego obiektu !
Nie trzeba tu specjalistów od pomiarów tylko profesjonalnego wytłumienia obiektu i nagłośnienia,przy czym jakże innego dla typowego koncertu zespołu muzycznego,innego dla teatralnego a jeszcze innego dla zespołów filharmonicznych.
Mogę podpowiedzieć tylko,że jeśli obiekt prawdopodobnie wybudowano bez operatu akustycznego,wskazującego na rodzaj materiałów do jego budowy,uzyskanie właściwego nagłośnienia może zająć nawet kilka lat przy metodzie prób i błędów.Zatrudnijcie profestonalistę akustyka z dużą praktyką w studiu nagraniowym !

G
Gość

Pracuję jako akustyk z 15 lat i powiem tylko tyle : testy wyjdą dobrze a moze nawet bardzo dobrze , przyjadą prawdziwi fachowcy ustawią ekrany i inne zmienne wplywające na dzwięk i sala zabrzmi jak powinna :). Należy tylko wiedziec co do czego służy i jak wpływa na akustyke . Pan z radia dał już popis jak naglasniał w filharmonii festiwal halfway to dopiero amatorka była . Byłem na Korczaku i na Strasznym erany akustyczne hihi ta sama pozycja .

G
Gość
Ostatni krzyk, łabędzia nuta
I dalej jak w teatrze lalek
Ogólnie mówiąc - life is brutal
Poza tym wszystko doskonale

Fraszka na fraszkę Lady Pank:

"Bywam jak kucharz, co nie urodził się w kuchni, nudzę się w operze
Chodzę tylko do knajp, w których mnie nie znają, zostawiam po sobie puste talerze

Jestem jak jaskółka co wiosnę zgubiła i znów zima za dupę mnie trzyma..."

(Strachy na Lachy)
G
Głuchy

Nie znam się na akustyce , ale : jak sie wybuduje most to robi się próbę obciążeniową/nośności/ , jak zrobi sie dach to sprawdza się czy nie przecieka, a komin czy ciągnie/ma cug/.
O ile mi wiadomo w operze poza ogladaniem to się SŁUCHA. Znam ludzi co na koncertach zamykają oczy i słuchają.
A tu zbudowano operę i jest ona salą z fotelami ?

G
Gość

Ja mysle ze niestety Pan z radia nie ma pojecia o akustyce, brak praktyki . Naglasnianie takiego duzego obiektu to nie to samo co miksowanie za konsoleta w radio . Trzeba zatrudnic prawdziwego akustyka zdoswiadczeniem.

W
Wpisz swoje imię

nasz super ekstra "biały słoń"
ile kasy wywalono w obiekt który nie działa zgodnie ze swym przeznaczeniem??

a
asystent

Rodzi się kilka pytań:
1. Jakim cudem testy akustyki mają ją poprawić? Testy z definicji tylko sprawdzą jej jakość.
2. Dlaczego Poranny postawił sobie za punkt honoru doprowadzenie do ich przeprowadzenia? Zakrawa to na lobbing.
3. Na jakiej podstawie wiadomo,że te testy będą kosztować 15 000 zł? Równie dobrze, dobra, o światowej renomie firma może zażyczyć sobie 150 000 zł lub więcej, zwłaszcza jeśli będzie miała zaproponować rozwiązanie lub mozolnie ustawiać ekrany, testować, znowu ustawiać , testować ... (słyszałem, że w innych obiektach takie regulacje trwają kilka miesięcy!).
4. Jaka jest właściwie pozycja projektanta akustyki? Zaprojektował i nadzorował budowę a teraz chce pieniędzy za ocenę własnej pracy?

G
Gość
Ofip jeśli chodzi o dźwięk to dno i 3 metry mułu, w życiu już tam nie pójdę. Roberto już mnie nie oszuka swoim słodkim pierdzeniem. Bojkot!

Człowieku, jak Roberto mając wybór spośród wielu fachowców na stanowisko kierownika dzialu nagłosnienia wybram "fachowca" z Radia Białystok to na prawdę nie ma czego oczekiwać. Tu potrzebny jest człowiek, kóry "zjadł" przysłowiowe "zęby" na tej robocie. Byli fajni kolesie, ale według dyrekcji - nic nie potrafili, hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
G
Gość

Uwaga.N ie można obwiniac za to zaniedbanie Urzędu. W tekście artykułu wyraźnie powiedziane jest, iż ...Opera dopiero wystąpi o przeprowadzenie testów. O złej akustyce mówiło się, już po probach generalnych, ale dyrektor Skolmowski zamiast słuchać rzeczowych uwag, słucha plot o innych treściach!

f
fraszka na R.S.

Ostatni krzyk, łabędzia nuta
I dalej jak w teatrze lalek
Ogólnie mówiąc - life is brutal
Poza tym wszystko doskonale

o
ostrowski

Ofip jeśli chodzi o dźwięk to dno i 3 metry mułu, w życiu już tam nie pójdę. Roberto już mnie nie oszuka swoim słodkim pierdzeniem. Bojkot!

G
Gość

To zaniedbanie Dyrektora Skolmowskiego. Jest dyrektorem tej instytucji od sierpnia 2011 roku. Gdyby był fachowcem pod kontem muzycznym, wiedziałby że bez testów akustycznych nie powinna rozpocząć się działalność...ale Jego to nie obchodzi. Woli swoje niecne gierki, a pion techniczny i administracyjny wie o co chodzi. Tylko wszyscy milczą...jeszcze milczą.

G
Gość

nikt nie winny a dźwiek do du..y ! To może trzeba użyc tych korbek i ustawic jak trzeba, a to kwestia raczej obsługi jest a nie pomiarów!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3