Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Nowe auta. Sprzedaż rośnie, ale głównie wśród marek premium

Paweł Piątek
Jak wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w listopadzie 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (października 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku.
Jak wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w listopadzie 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (października 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku. 123RF
Jak wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w listopadzie 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (października 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku.

Spis treści

W listopadzie obserwowano znaczący wzrost na rynku samochodowym. To już siódmy z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży r/r, a dziesiąty w tym roku. Jest on kontynuacją pozytywnego trendu, gdyż w stosunku do poprzedniego miesiąca (października) liczba zarejestrowanych samochodów również wzrosła.

Zmian doświadczył także segment samochodów premium. W ubiegłym miesiącu marki premium mogły pochwalić się wysokim udziałem w rynku, który wynosił 24,53%, jednak w ostatnim czasie ten wynik nieco spadł. Mimo to, w ciągu 11 miesięcy bieżącego roku, marki premium zanotowały sprzedaż 99 041 aut, co stanowi prawie 23-procentowy udział w rynku samochodów osobowych.

Rynek zmieniał się dynamicznie od początku roku. Wcześniejsza, ograniczona dostępność aut ustąpiła miejsca zwiększonej podaży i agresywnej polityce rabatowej, co sprzyja sprzedaży. Głównym odbiorcą samochodów nadal są firmy, które stanowią ponad 70% wszystkich rejestracji.

W kontekście cen, wzrost na rynku samochodów osobowych wyniósł 4,7%. Jednakże rynek samochodów elektrycznych odnotował tylko minimalny wzrost cen na poziomie 0,09% rok do roku.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w listopadzie 2023 roku zarejestrowano w Polsce 47 162 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 18,74% (7 443 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 1,70% (788 szt.) więcej niż w październiku 2023 roku. Dane skumulowane (491 165 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2023 roku o 11,79% (+51 783 szt.).

Sześć marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowało Audi – o 34,97%. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Ford, o 16,95%.

Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w listopadzie 2023 r. zarejestrowano w Polsce 41 686 samochodów osobowych, o 21,90% (7 490 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 1,89% (773 szt.) więcej niż w październiku 2023 r. W 2023 roku w Polsce zarejestrowano dotychczas 432 917 samochodów osobowych, o 13,06% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+50 024 szt.).

W listopadzie 2023 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 27,55%. Udział firm osiągnął poziom 72,45%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 30 200 aut. Udział klientów firmowych w 2023 roku wyniósł dotychczas 72,37%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Dziewięć z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Lexus o 99,46%. Największy spadek zanotował Ford, o 28,64%.

Kto liderem rynku?

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2023 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 83 471 aut tej marki, o 24,79% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 10,74%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 46 499 szt., o 24,19% więcej niż w 2022 roku. Udział marki wyniósł 7,75%. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2023 roku 33 555 samochodów, o 6,63% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,16%. Na czwartej pozycji jest Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 30 992 szt., o 9,83% więcej niż w 2022 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 5,67%. Na piątej pozycji znalazł się Hyundai. W 2023 r. zarejestrowano 24 555 aut tej marki, o 1,77% mniej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,44%.

Najchętniej kupowane modele osobowe

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2023 roku jest Toyota Corolla (24 090 szt.; +22,91% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (13 912 szt.; +40,36% r/r) oraz Toyota Yaris (12 486 szt. +12,69% r/r), następnie Toyota Yaris Cross (12 128 szt.;+56,15%), a za nią KIA Sportage (11 352 szt.;+7,96% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (6 237 szt.;+29,80%), na drugim miejscu - KIA Sportage (4 920 szt.; +2,82%), na trzecim – Toyota Yaris (4 394 szt.; -7,44%), na czwartym – Dacia Duster (3 893 szt.;-21,00%), a na piątym – Toyota C-HR (3 747 szt. +34,98%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (20 750 szt.; +21,84%). Na drugim miejscu plasuje się Skoda Octavia (12 158 szt.; +38,84%), na trzecim – Toyota Yaris (8 092 szt.; +27,78%), na czwartym – KIA Sportage (6 432 szt.; +12,25%), , a na piątym – Toyota C-HR (5 981 szt.; +19,07%).

Rynek aut dostawczych

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów, w listopadzie 2023 roku zarejestrowano w Polsce 5 476 samochodów dostawczych, o 0,85% (47 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 0,27% (15 szt.) więcej niż w październiku 2023 roku. W 2023 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 58 248 samochodów dostawczych, o 3,11% więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Jedenaście z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 roku w porównaniu do 2022 roku, w tym najbardziej Ssangyong, o 292,65%. Największy spadek zanotowało IVECO – o 25,23%.

Tytuł lidera rynku w 2023 roku dzierży Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 11 953 auta tej marki, o 1,78% więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 20,52%. Na pozycji wicelidera znalazł się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 8 490 szt., o 6,05% więcej niż w 2022r. Udział marki w rynku wyniósł 14,58%. Na trzecim miejscu jest Fiat. W 2023r. klienci tego producenta zarejestrowali 7 097 pojazdów dostawczych, o 16,73% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 12,18%. Na czwartej pozycji znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 6 183 szt., o 46,59% więcej niż w 2022r. Udział marki w polskim rynku wynosi 10,61%. Na piątej pozycji uplasował się Volkswagen. W 2023r. zarejestrowano 5 037 aut dostawczych tej marki, o 28,86% więcej niż w analogicznym okresie 2022r. Udział marki wyniósł 8,65%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2023r. jest dotychczas Renault Master (9 082 szt.; -0,55% r/r). Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily (4 812 szt.; -25,23%), na trzeciej Fiat Ducato (4 782 szt.; +113,10% r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter (4 016 szt.; -9,59%). Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit (3 919 szt.;+28,79%).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

UOKiK przeprowadza kontrole na stacjach V2

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nowe auta. Sprzedaż rośnie, ale głównie wśród marek premium - Motofakty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny