Miasto zrobiło pierwszy krok do budowy terminalu i hangaru na lotnisku Krywlany. Na inwestycję zaplanowano prawie 16 mln złotych (zdjęcia)

OPRAC.: wal
Białystok - lotnisko i  pas startowy na Krywlanach
Białystok - lotnisko i pas startowy na Krywlanach Wojciech Wojtkielewicz/archiwum
Udostępnij:
15,7 mln zł miasto planuje wydać na budowę infrastruktury niezbędnej do odprawiania pasażerów i samolotów z Krywlan. Inwestycję będzie pilotował Zarząd Mienia Komunalnego.

Tak przynajmniej wynika z zarządzenia prezydenta, które podpisał kilka dni temu. Zgodnie z nim Tadeusz Truskolaski powierzył Andrzejowi Ostrowskiemu, dyrektorowi Zarządu Mienia Komunalnego, obowiązki inwestora na roboty budowlane przy
ul. Dywizjonu 303. To tu będzie prowadzona budowa i przebudowa niezbędnej infrastruktury technicznej na lotnisku.

To oznacza, że na ZMK będzie ciążyć obowiązek wykonania dokumentacji projektowej, uzyskania pozwolenia na budowę i realizacja robót. Wcześniej musi dokonać rozbiórki dwóch obiektów po przejęciu ich od Aeroklubu Białostockiego. Koszt prac ma pokryć zgodnie z swoim planem rzeczowo-finansowym. Wiadomo, że w tegorocznym budżecie miasta na prace związane z infrastrukturą na Krywlanach przewidziano 260 tys. zł.

Dodatkowo pół miliona zapisano na dostosowanie płyty do wymagań Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

- Skąd ta kwota? Czy nie można było tego zrobić w czasie budowy pasa startowego - pytała w interpelacji radna Agnieszka Rzeszewska.

Prezydent potwierdził, że kwota ta wynika z wymagań UCL. Natomiast koszty związane z budową terminalu i hangaru określił na 15,7 mln zł. Pieniądze miasto wyłoży z własnej kieszeni, bo na razie nie ma ogłoszonych programów umożliwiających staranie się o wsparcie projektów infrastrukturalnych na lotniskach. Realizacja inwestycji może potrwać do 2024 roku

- Termin uruchomienia pasażerskich lotów rejsowych zależy od zainteresowania przewoźników i ich klientów - zaznaczył prezydent.

Karol Halicki, współautor przygotowanego na rzecz urzędu miejskiego w grudniu 2020 r. opracowania określającego docelowy model zarządzania operacyjnego i rozwoju lotniska Krywlany, wskazuje, że proces modernizacji białostockiego lotniska jest złożony, ponieważ dotyczy działań w kilku obszarach.

- Do zapewnienia minimum operacyjnego niezbędna jest budowa terminala obsługi i odpraw pasażerów, magazynów i hangarów lotniczych, budynku administracji i obsługi, wieży kontroli lotów, infrastruktury nawigacyjnej, lotniskowej stacji paliw, garaży lotniskowej straży pożarnej, itd - tłumaczy Karol Halicki.

Jednocześnie wskazuje, że budowa infrastruktury lotniskowej powinna być przygotowywana i realizowana niezależnie od kwestii usunięcia przeszkód lotniczych na podejściu pasa startowego i uzyskania docelowo jego pełnej certyfikacji.

W czerwcu 2021 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku uchylił postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławcze, które podtrzymało decyzję prezydenta o wycince 14,5 tys. drzew z Lasu Solnickiego. Władze miasta wielokrotnie argumentowały, że usunięcie przeszkód lotniczych, jest niezbędne, by odblokować pas startowy na pełnej 1350-metrowej długości. Tłumaczyły, że dopiero po spełnieniu tego warunku przewoźnicy mają być zainteresowani lotami z i do Białegostoku. Ponieważ SKO nie odwołało się od wyroku WSA, magistrat po otrzymaniu akt sprawy miał podjąć działania wskazane w wyroku WSA. Chodziło m. in. o zwrócenie się do biegłych o aktualizację opinii w sprawie usunięcia drzew i krzewów.

Przypomnijmy też, że pełnomocnik Stowarzyszenia Okolica, które kwestionowało przed sądem postanowienia SKO, wystąpił do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o uchylenie decyzji środowiskowej z 2016 roku dla pasa startowego na Krywlanach. Mowa w niej jest o 29,5 ha obszarze oddziaływań inwestycji. Tymczasem zarządzający – jak podkreślali społecznicy - wystąpił o zgodę na wycinkę na powierzchni blisko 80 ha. Na nieprawidłowości w podejmowanych decyzjach zwracał też w w październiku w rozmowie z „Porannym” ekspert do spraw środowiskowych Grzegorz Chocian.

Kolejnym ważnym obszarem dotyczącym rozwoju lotniska jest zapewnienie efektywnego zarządzania przyszłą infrastrukturą lotniskową. W wyniku przeprowadzonych analiz zarówno prawnych, finansowych i operacyjnych zespół przygotowujący koncepcję programową portu na Krywlanach, stwierdził konieczność powołania specjalistycznego podmiotu odpowiedzialnego za zarządzanie zmodernizowanym lotniskiem w postaci spółki prawa handlowego. Karol Halicki uważa, że obecny czas pandemii koronawirusa i związany z tym zmniejszony ruch w lotnictwie to okazja, którą należy wykorzystać do skompletowania zespołu specjalistów mogących w przyszłości efektywnie zarządzać i rozwijać lotnisko w Białymstoku.

- Ten ostatni aspekt rozwoju białostockiego lotniska to najistotniejszy i najtrudniejszy obszar, bowiem znalezienie, rekrutacja i przeszkolenie odpowiedniej kadry, a także opracowanie i wdrożenie, bezpiecznych i nowoczesnych procedur zarządzania lotniskiem wymaga sporo czasu, mniej więcej tyle samo ile budowa nowej infrastruktury lotniskowej - podkreśla Karol Halicki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jurij Belous o definicji ludobójstwa

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
25 stycznia, 4:16, Gość:

Niekompetencja TT aż oślepia. Płyty można było wykonać od razu. Terminal też można było od razu wybudować. Hangar jest niepotrzebny. Niech jego koledzy sami sobie wybudują (nie za nasze pieniądze). Niech się przyzna jak grubą dostał kopertę. Nawet drzewa nie są wycięte.

Od razu wyczuwam eksperta od lotnictwa.

Zapewne kolega Agnieszki S.

p
pol
24 stycznia, 8:59, Hmm:

Budować i wycinać. Lotnisko musi powstać.... 👍

Nie budować, nie wycinać.

L
LolekW
Lotnisko trzeba dokończyć i nie powinno to podlegać dyskusji. Infrastruktura ma nam służyć a nie zarabiać.
G
Gość
Niekompetencja TT aż oślepia. Płyty można było wykonać od razu. Terminal też można było od razu wybudować. Hangar jest niepotrzebny. Niech jego koledzy sami sobie wybudują (nie za nasze pieniądze). Niech się przyzna jak grubą dostał kopertę. Nawet drzewa nie są wycięte.
G
Gość
24 stycznia, 11:27, FederacjaZielonych.pl:

A największymi „przeszkodami lotniczymi” jest nie las Solnicki (którego 30 ha pod pozorem „lotniska” może trafić do Kościoła, na początek na cmentarz, a po 20 latach jako bardzo atrakcyjne tereny w mieście przy strefie ekonomicznej) ale Stadion Miejski i Sąd Rejonowy. Dokąd miałyby sens połączenia z Białegostoku, skoro w 2 godziny za 30 zł można być pociągiem na największym lotnisku w Polsce Warszawa Okęcie? Czy nie lepiej byłoby sprzedawać lub dzierżawić tereny lotniska dla firm, które płaciłyby podatki w Białymstoku a tak uciekają poza Białystok, a za pozyskane pieniądze wybudować na początek krótki pas w np. Topolanach koło Michałowa, gdzie jest duża rezerwa terenu Skarbu Państwa i możliwość rozbudowy pasa do wymaganej długości 2,5 km dla prawdziwego lotniska, takiej możliwości nie ma w Białymstoku, a pseudo lotnisko blokuje rozwój miasta przez ograniczenia zabudowy, strefy ograniczonego użytkowania, hałasu? Wszędzie na świecie lotniska buduje się poza miastami. Dlaczego winą za niedziałający za przekręt, który nigdy nie będzie prawdziwym lotniskiem prezynadęt i Urząd Miasta próbuje obciążyć organizacje społeczne, ekologiczne i Lasy Państwowe? Już przed rozpoczęciem budowy było wiadomo że to zła ostrzegałem ich przed tym przedwyborczym przekrętem na sesji Rady Miasta: https://youtu.be/Tn7vPI1P2Fo?t=3121



"browarosss12

Tego [email protected] R kojarze z czasow, kiedy jeszcze o kononowiczu nikt nie slyszal. kiedys (ok 2004-2005 rok) na o2.pl byly komentarze pod artykulami, kazdy mozna bylo skomentowac. i pod ABSOLUTNIE KAZDYM takim artykulem byl wpis tego swira - siedzial chyba caly dzien przy komputerze niczym Slawek i pilnowal, zeby jego komentarz byl pierwszy. nazywal sie chyba "zieloni.w.pl" , a potem "slawniwegetarianie", czy jakos tak , i kazdy jego post zachecal do wegetarianizmu, rezygnacji z miesa i ekologii w taki sposob, jak to zawsze robia psychiczni eko-terrorysci. Mial nawet swoje wlasne glupawe hasla typu "wegetarianizm wzmacnia orga(ni)zm!" "weganie maja lepsze spanie", postowal to tyle razy, ze pamietam to po prawie 17 latach."

G
Gość
Budujemy RAIL BALTICA może lepiej było zrobić na odcinku Białystok-Warszawa do szybkości 280km i mamy blisko lotnisko międzynarodowe? A teraz potrzebne jest nam lotnisko? Tak, jest potrzebne i dobrze aby było zmodernizowane tylko do jakiego ruchu i czy warto dużo zainwestować? Z przykładów wiemy że nie wszystkie lotniska są potrzebne w takim rozmiarze w jakim zostały wybudowane. Życie pokaże jak ta inwestycja wpłynie na Białystok. Co może być pozytywne- prestiż miasta, nowe miejsca pracy, blisko do strefy, ładna architektura i pewnie parę innych plusów. A jakie mogą być minusy- mały ruch na lotnisku, br[orbaźliwe]e budynki, duże koszty utrzymania. Jak można zaradzić minusom? Trudne pytanie i jeszcze trudniejsza odpowiedz. Na pewno lotnisko musi być kompaktowe ale ładne, może jakiś teren pod niedużą galerię ale tych chyba mamy w mieście pod dostatkiem, może firmy które są w pobliżu potrzebują transportu towarowego i może warto doprowadzić jakieś tory do lotniska. To co napisałem nie wyczerpuje tematu ale może kogoś zainspiruje do przemyśleń.
G
Gość
"o oznacza, że na ZMK będzie ciążyć obowiązek wykonania dokumentacji projektowej," a zwłaszcza wizualizacje a coś tam zostanie to się po kieszeniach poupycha.

Nie ma szans na wycięcie krzaków bo autorska ścieżka dochodzenia do lotniska, nie zakładała uzyskania wszystkich pozwoleń i wybudowano most obok rzeki żeby się nie zamoczyć.
G
Gość
Znowu bicie piany Na stojaki rowerowe nawet nie ma, kanalizacji mieszkańcom nie potrafią zrobić. A wy chcecie lotnisko ?? ogarnijcie się !!
G
Gość
A kiedy do akcji wkroczy Agnieszka S. To jej ulubiony temat - lotnisko Krywlany.
G
Gość
MEDIA ciągną pod blokowiska
Przejdź na stronę główną Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie