Jak z sukcesem kręcić lody?

Michał Franczak
Lody Bonano są dostępne już w 7 województwach i na Słowacji
Lody Bonano są dostępne już w 7 województwach i na Słowacji
Specjalnie na upały obalamy stereotypy dotyczące prowadzenia lodziarni.

Firma Multi Ice, własciciel marki Lody Bonano, niedawno zajęła pierwsze miejsce w kategorii "Usługi - mała firma" w rankingu Innowacje 2010 - za unikalną recepturę i menu (28 rodzajów lodów z jednej maszyny). Gdy, jeszcze w kwietniu przedstawialiśmy Multi Ice przy okazji naszego konkursu, sieć lodziarni składała się z 10 placówek w naszym regionie oraz w województwie mazowieckim i miała plany na następne. O ich realizacji i prognozach na przyszłość z właścicielem Multi Ice, Radosławem Charubinem rozmawia Michał Franczak:

MF: Jak rozwija się sieć lodziarni Bonano?

Radosław Charubin, właściciel Multi Ice: W tym roku otworzyliśmy 12 punktów w ciągu trzech miesięcy i już mamy umowy na następne. Nowe lokale powstają przede wszystkim poza naszym województwem - intensywnie rozwijamy sieć w innych regionach Polski. Mamy też pierwszą lodziarnię za granicą - w Humenne na Słowacji, kilkadziesiąt kilometrów od granicy z Polską. Planujemy wejść także na rynek brytyjski.

Czyli sukces?

Tak, można wręcz powiedzieć, że jest boom na lody Bonano.

Pomaga w tym ciepła aura...

Tak, ale nie należy zapominać, że sezon kiedyś się skończy. Gdy lato minie, ludzie nie będą tak skłonni kupować lodów w punktach zewnętrznych. Dlatego chcemy otwierać wyspy w galeriach handlowych. Mamy już gotowy projekt takiego punktu. Pierwsze wyspy powstaną we wrześniu, w ramach franczyzy.

 

Lodowa wyspa w galerii - wizualizacja. Źródło: Multi Ice.

Franczyzodawcy się przekonali do marki?

Teraz tak. Najtrudniejszy był okres, gdy mieliśmy mniej niż siedem punktów. Wtedy traktowano nas z rezerwą - czemu nie należy się dziwić. W tej branży wiele jest osób, które chcą rozdawać franczyzy. Istnieją nawet tacy, którzy nie prowadzą żadnego punktu. Jednak pokonaliśmy tę barierę i obecnie mamy bardzo wielu zainteresowanych potencjalnych franczyzobiorców.

Zobacz także: Gorący biznes - kto zarabia na upałach?

Czy do prowadzenia lodziarni Bonano niezbędne jest doświadczenie w branży?

Niekoniecznie. Wręcz preferujemy tych, którzy raczej nie prowadzili wcześniej lodziarni, bo takim osobom możemy zaoferować największą pomoc, nie musimy walczyć ze stereotypami. Z naszego doświadczenia wynika, że osoby, które prowadziły kiedyś lodziarnie nie lubią zbyt skomplikowanych produktów i wielu opcji, bo spowalnia to obsługę klientów i zmniejsza liczbę wydanych lodów. Jednak, gdy przychodzi załamanie pogody, w tych lodziarniach, gdzie oferta jest prosta, ale uboga, zaczyna świecić pustkami, a przy lodach Bonano nadal ustawiają się kolejki.

Na co może liczyć franczyzobiorca?

Oferujemy pełną pomoc. Podpowiadamy, jak najszybciej zrobić lodziarnię, doradzamy w sprawie przepisów sanitarnych i przy dokumentacji HACCP. Przygotowujemy obrandowanie, montujemy i dostarczamy maszyny oraz koncentrat lodowy według naszej receptury.

Czy lodziarnię opłaca się zakładać w małym mieście, czy warto celować w duże ośrodki?

Do tej pory mieliśmy założenie, że w miastach poniżej 20 tys. mieszkańców może być problem z utrzymaniem lodziarni. Ten pogląd zweryfikowały kilkunastotysięczne Mońki. Lodziarnia Bonano funkcjonuje tam świetnie i ludzie czekają w kolejce, by dostać nasze produkty. Na dziś jednak nie we wszystkich miastach można otworzyć lodziarnię Bonano. W niektórych miejscowościach podpisaliśmy z franczyzobiorcami umowy na wyłączność. Wymaga to deklaracji od franczyzobiorcy, że będzie otwierał kolejne punkty z lodami Bonano. Taka strategia nam odpowiada - wolimy mieć franczyzobiorców, którzy będą w swych rękach skupiać po kilka punktów - to ułatwia zarządzanie i późniejsze kontakty.

W centrum Białymstoku również jest punkt z lodami Bonano. Jednak tutaj o smakoszy walczy dużo więcej graczy - jest Bella Vita, deserami kusi Wedel. To nie przeszkadza w rozwoju?

Konkurencja na Rynku Kościuszki nie jest utrudnieniem, wręcz przeciwnie. W Białymstoku tworzy się swego rodzaju "centrum lodowe" - w jednym miejscu mieszkańcy mogą znaleźć szeroki wybór deserów. Im więcej automatów i lodziarni pojawia się w okolicy, tym notujemy większe utargi.

Dziękuję za rozmowę.

Michał Franczak, komentarz: Rynek lodów 2011

Ubiegły rok nie był zbyt pomyślny dla rynku lodów - katastrofa smoleńska, niesprzyjająca aura, powodzie w wielu częściach kraju spowodowały, że rynek był w stagnacji, a nawet - w ujęciu ilościowym - nieznacznie zmalał (-0,6 proc.). W tym roku eksperci przewidują jednak powrót dobrej passy. Wartość rynku może się zwiększyć o ponad 7 proc., do niemal 1,5 miliarda złotych. O rynek lodów impulsowych walczy m.in Grycan (93 punkty) i Unilever z siecią lodziarni Carte D'Or (20 lokali). Na rynek wchodzi też Zielona Budka, która w tym roku otworzyła swój pierwszy lokal franczyzowy. Zapowiada się, że konkurencja będzie ostra. Z korzyścią dla klientów oczywiście.

Pobierałeś zasiłki w czasie epidemii? To musisz wiedzieć

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

...

28 smakow z jednej maszyny! Ciekawe gdzie???!!! Serwuja dwa smaki smietanke i czekolade a reszta to dodatki!!! Poza tym wcale nie dziwie sie ze uderzaja z franczyza do ludzi, ktorzy nie maja o tej dzialalnosci zielonego pojecia, bo kazdy czlowiek z branzy w zyciu by nie wszedl w franczyze z nimi!

H
Hieniek

Każdy franczyzodawca zapewnia, że koszty zwrócą się po 2-5 miesiącach. Każdy. Zmówili się, czy co? Za co żyć przez te 5 miesięcy?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3