Ideal Group wchodzi na europejski rynek z innowacyjną technologią vendingową

Redakcja
Ideal Group,białostocka firma vendingowa (sprzedaż z automatów) założona przez Andrzeja Nartowicza i Piotra Dubienieckiego, chce wprowadzić swoją autorską technologię Pay2Vend na europejski rynek.. W tym celu jako pierwsza polska spólka weszła w struktury Europejskiego Stowarzyszenia Vendingu.

Czytaj też: Firmy. Biznes ludzi pozytywnie zakręconych.

Pay2Vend to rozwiązanie, zastosowane między innymi w realizowanym w polskich szkołach projekcie Zdrowe Kieszonkowe.

- Ta technologia jest nowością na rynku europejskim, a z tego, co wiemy również w USA i Japonii nie ma jej odpowiednika - mówi Andrzej Nartowicz, członek zarządu Ideal Group. - Dzięki uczestnictwu i sieci kontaktów w Europejskim Stowarzyszeniu Vendingu, chcemy ją wdrażać, także za granicą.

Rozwiązanie wykorzystuje karty, breloki płatnicze i telefony komórkowe, które są powiązane z własnym systemem płatności i technologiami elektronicznymi ich doładowania (porównywalnym do rozwiązań bankowych). Dzięki platformie internetowej konsument ma pełną kontrolę nad zakupami, może je planować i zasilać konto, z którego pobierane są opłaty.

- To całkowita zmiana modelu biznesowego vendingu: z opartego na działaniach i zakupach impulsywnych, na działania świadome i powtarzalne - dodaje Nartowicz. - Taka technologia ułatwia planowanie, logistykę i dostarczanie nowych innowacyjnych produktów i usług np. zdrowej żywności, o krótkich okresach przydatności do spożycia. Jestem pewien, że takie rozwiązania zainteresują naszych europejskich partnerów.

W skład Europejskiego Stowarzyszenia Vendingu (EVA) wchodzą europejscy liderzy m.in. z branż: producentów maszyn, systemów płatniczych, producentów żywność i napojów, kubków, systemów filtracji wody i operatorów vendingowych. Ideal Group jest 10. członkiem EVA o profilu operatora vendingowego i jednocześnie pierwszą polską firmą w stowarzyszeniu. Po rozpatrzeniu danych na temat firmy, jej kondycji oraz potencjału, członkowie stowarzyszenia wyrazili zgodę na przyjęcie nowego członka do swojego grona.

- Członkostwo w EVA to wiele korzyści, m.in. wspólny lobbing, wsparcie i wymiana informacji z innymi członkami stowarzyszenia, ważnymi uczestnikami rynku w Europie czy dostęp do rynkowych raportów, tworzonych na wyłączność stowarzyszenia - mówi Andrzej Nartowicz. – My liczymy na kontakty z kluczowymi graczami w tym przemyśle z całej Europy. A także na dostęp do najlepszych praktyk i wyjątkowych raportów, które pozwolą nam na dalsze doskonalenie naszego biznesu.

Czytaj także: Innowacje 2011. Poznaj laureatów

Ideal Group działa od 2003 r. i obecnie jest jednym z największych operatorów na polskim rynku vendingowym oraz właścicielem kilku marek handlowych. Jako Ideal Cafe za pośrednictwem swoich automatów serwuje kawę, wodę – jako Ideal Water czy zupy, jako Zupper. Marką samą w sobie stał się projekt Zdrowe Kieszonkowe, który oprócz wymiaru biznesowego ma także charakter prospołeczny i przełamuje stereotypy na temat jakości żywności z automatów.

ideal

 Dwa lata przed wprowadzeniem rozporządzenia o zakazie sprzedaży niektórych produktów w szkołach, Ideal Group dostrzegła rynkową szansę i jako pierwsza wprowadziła zdrową żywność w szkolnych automatach, jednocześnie wdrażając pionierskie rozwiązania technologiczne. W planach spółka ma dalszy wzrost instalacji automatów i obrotów z projektu Zdrowe Kieszonkowe, rozwój kolejnych marek, bazujących na technologii Pay2Vend, a także wprowadzenie jej do innych krajów.
W 2016 r. spółka planuje 70-proc. wzrost z przychodów z działalności operacyjnej, wynikający m.in. z wdrażanych innowacji. Spółka jest laureatką tytułu Gazela Biznesu 2015 za dynamikę przychodów za rok ubiegły, na koncie ma też tytuł Regionalnego Lidera Innowacji i Rozwoju 2011 w kategorii Wizjoner IT. 

Rynek vendingowy
Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Euromonitor International polski rynek vendingowy znajduje się w fazie silnego wzrostu, związanego z rosnącą liczbą automatów. Nadal jednak nie ma porównania z Europą Zachodnią, gdzie na jedną maszynę vendingową przypada ok. 150 osób, podczas gdy w Polsce - ok. 900. Wg. analityków firmy badawczej– rosną też wymagania polskich konsumentów, którzy oczekują produktów coraz lepszych jakościowo, np. dobrej, świeżo mielonej kawy i espresso zamiast produktu instant. Efektem tych oczekiwań jest rozwój oferty produktowej – prócz napojów gorących, zimnych i słodyczy w automatach coraz częściej pojawiają się naturalne soki, świeże kanapki, sałatki i przekąski. Stosunkowo niewielka liczba automatów oraz duża dostępność atrakcyjnych lokalizacji spowoduje dynamiczny rozwój tego segmentu rynku sprzedaży bezpośredniej w 2016 r. Należy też oczekiwać konsolidacji na tym konkurencyjnym i - jak dotąd - bardzo rozdrobnionym rynku. Obecnie prym w polskim biznesie vendingowym wiodą małe lub rodzinne firmy. Jednak bariery finansowe pojawiające się przy zakupie zaawansowanych technologicznie maszyn i zmniejszająca się opłacalność działalności prowadzonej na małą skalę spowoduje przejmowanie mniejszych przedsiębiorstw przez większych operatorów.
W Polsce rynek vendingowy szacuje się na ponad 410 mln zł . W 2015 r. Polacy na zakupy z automatów wydali wg szacunków Euromonitor International ok. 470 mln zł, z czego ponad połowę na napoje gorące. W 2016 r.- według szacunków - liczba ta zwiększy się o 17,5 proc.

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie