MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Glejt, który daje pracę

Sylwester Sacharczuk
Do firm przychodzą setki ofert i życiorysów, ale pracę dostają Ci, którzy zwracają uwagę pracodawców i pozytywnie odróżniają się od reszty kandydatów. Co zrobić, aby pracodawca wybrał akurat Ciebie? Często sposobem jest dobrze napisany list motywacyjny. W liście motywacyjnym powinieneś podsumować osiągnięcia, przedstawić swoje umiejętności i cechy osobowości. Podkreśl w nim korzyści, jakie firma może czerpać z zatrudnienia ciebie, czyli przekonaj pracodawcę, że to właśnie Ty jesteś tym kandydatem, któremu trzeba dać pracę.

Życiorys nie wystarczy?

Już życiorys dokładnie opisuje fakty z życia zawodowego. Jednak właśnie list ma rozwinąć te hasła tak, aby sprzedać kandydata. W prawie każdej firmie nabór nowych kandydatów wiąże się z zaproszeniem kilku z nich na rozmowę kwalifikacyjną. Wybrać kogoś trzeba, ale nie każda firma ma czas na dokładne analizowanie dokumentów - często wystarczy im rzut oka na dużo krótszy od życiorysu list motywacyjny. Zdarza się, że to właśnie lektura listu motywacyjnego sprawia, że rekrutujący dokładniej czyta dołączone CV i pozytywnie rozpatruje kandydaturę.
List jest dla pracodawcy pierwszą próbką umiejętności komunikowania się kandydata. To ważne - przecież nikt nie chce zatrudnić osoby, która ma trudności z komunikacją.
Poniżej kilka rad - jak napisać dobry list motywacyjny:

Liczy się wygląd

l List motywacyjny powinien być krótki i treściwy. Pracodawca przeczyta go, jeśli nie będzie musiał tracić czasu na zapoznawanie się z niepotrzebnymi szczegółami. Jednak warto pamiętać, że bardzo krótki list może zostać źle odebrany.
l Rozmiar listu, wg przyjętych standardów, nie przekracza strony A4.
l Aby list był czytelny, przejrzysty i wreszcie miał odpowiedni wygląd, trzeba napisać go na komputerze, chyba że pracodawca zaznaczy w ogłoszeniu inaczej.
l Ważne jest zachowanie odpowiedniego rozmiaru czcionki i akapitów. Używaj standardowej czcionki, Times New Roman, dużej i czytelnej - o wielkości co najmniej 12 punktów.
l Cały tekst napisany przy użyciu wielkich liter nie jest czytelny i nasuwa wątpliwości co do umiejętności pisania i komunikowania się kandydata.
l List drukujemy na tym samym papierze, co życiorys, najlepiej białym lub w odcieniu bieli.
l Nie stosuj żadnych graficznych ozdobników, chyba że ubiegasz się o stanowisko grafika lub inne związane z projektowaniem artystycznym.
l List nie powinien zawierać błędów, a już w szczególności ortograficznych, dlatego przed wysłaniem warto go kilkakrotnie przeczytać. Jeżeli piszesz, że znasz program Word, nie możesz w swoim liście popełniać podstawowych błędów edytorskich, takich jak zjadanie liter czy spacja przed przecinkiem. Jeżeli kandydat nie potrafi zadbać o poprawność własnego listu, to co będzie z dokumentami tworzonymi w pracy?
l Niedopuszczalne jest wpisywanie kropek w miejsce daty i adresu firmy, do której kierujesz list, a potem odręczne dopisywanie danych. Wygląda to jak szablon.
l Między kolejnymi częściami dobrze jest zastosować odstęp na jedną linijkę. List, w którym kolejne zdania wypisywane są małą czcionką i bez użycia odstępów, po prostu nie da się czytać.
l Jeżeli firma życzy sobie list napisany odręcznie - w takim przypadku trzeba pamiętać o estetycznie wyglądającej kartce, koniecznie białej, absolutnie nie w kratkę. Dobrym sposobem przy odręcznym zapisywaniu czystej kartki jest podłożenie pod spód kartki kratkowanej - na pewno wpłynie to korzystnie na wygląd dokumentu.

Co do treści

LIST W CZĘŚCIACH

l WPROWADZENIE - należy ustalić cel listu i źródło pochodzenia informacji o możliwości zatrudnienia
l ROZWINIĘCIE - kilka zdań dotyczących zainteresowania tą właśnie ofertą i firmą, planów zawodowych, oczekiwań wobec przyszłego pracodawcy, śmiałego potwierdzenia swoich umiejętności
l ZAKOŃCZENIE - prośba o zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną

l Osoba czytająca list powinna mieć wrażenie, iż jest on jedyny w swoim rodzaju, skierowany właśnie do tej, a nie innej firmy.
l Dobrze jest znać nazwisko lub choćby stanowisko osoby, która zajmuje się rekrutacją w firmie. Wtedy list adresuj bezpośrednio (zamiast używać ogólnikowego "Szanowni Państwo") - jest to dobrze widziane, ponieważ świadczy o zainteresowaniu daną pracą.
l W nagłówku listu najpierw umieszczamy datę, nieco niżej po lewej stronie - swoje imię, nazwisko i adres, a jeszcze niżej - po prawej stronie - dane adresata.
l Na wstępie trzeba poinformować, w związku z jakim ogłoszeniem i stanowiskiem przesyłamy ofertę. W końcu firma, do którego kierujemy list, może w tym samym czasie prowadzić kilka rekrutacji. Jeśli w ogłoszeniu była prośba o podanie numerów referencyjnych, można wpisać je nie tylko na kopercie, ale również przy nazwie stanowiska.
l Warto pochwalić się swoim wykształceniem i umiejętnościami. Kiedy jednak wymieniasz swoje zalety czy osiągnięcia, pamiętaj o popieraniu ich przykładami, np. zamiast "jestem rzetelny" lepiej napisać - "moja rzetelność nie raz była doceniana przez pochwały słowne, jak też nagrody finansowe"
l Absolwent nie posiadający doświadczenia powinien poszukać w swoim życiu epizodów związanych np. z pracami dorywczymi i opisać je, akcentując to, czego się nauczył (konkretne umiejętności).
l Można opisać kilka cech osobowości, jednak nie warto bezmyślnie przepisywać ich z książkowych wzorów. Potem na jedną ofertę przychodzą dziesiątki podobnych listów, a to na pewno nie zwiększa twoich szans w wyścigu o pracę. Lepiej krótko zastanowić się nad sobą i wpisać kilka swoich prawdziwych zalet.
l Zakończ list formułą grzecznościową, np. "Z poważaniem", "Z wyrazami szacunku" i odręcznym podpisem, pod którym wpisz drukowanymi literami swoje imię i nazwisko.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny