Finanse. Masz problem z bankiem? Nie musisz od razu iść do sądu.

opr. (koci)
Finanse. Masz problem z bankiem? Nie musisz od razu iść do sądu.
Finanse. Masz problem z bankiem? Nie musisz od razu iść do sądu.
Odrzucona reklamacja nie zawsze musi kończyć się dochodzeniem swoich praw na sali sądowej.

– Niezadowolonym klientom pomóc może także arbiter bankowy lub sąd polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego – tłumaczy Jarosław Sadowski, główny analityk firmy Expander. – W dodatku ich pomoc, choć równie skuteczna, jest zdecydowanie tańsza i szybsza.

Zacznij od banku
Dodaje on, że podstawą jest złożenie reklamacji. W przypadku kontrowersyjnej decyzji banku, powinniśmy właśnie od tego zaczynać. Nie ważne czy nie zgadzamy się z naliczoną nam opłatą, czy bank spóźnił się z wypłatą transzy kredytu – w pierwszej kolejności powinniśmy zgłosić nasze wątpliwości bezpośrednio w banku. Możemy to zrobić na trzy sposoby: udając się do placówki, za pośrednictwem telefonu lub internetu.
–  Jeśli sprawa jest poważna lub dotyczy znacznej kwoty, najlepiej będzie udać się do banku osobiście – podkreśla Jarosław Sadowski. – W takich przypadkach warto także prosić o wydanie potwierdzenia, na którym podana będzie data przyjęcia reklamacji.
Z reguły banki zastrzegają sobie 30 dni na rozpatrzenie takiego wniosku, jednak są przypadki gdy proces ten trwa dłużej, np. gdy nasz problem wiąże się z kartami płatniczymi.

Na kłopoty arbiter
Co zrobić gdy bank odrzuci naszą reklamację lub nie udzieli nam żadnej odpowiedzi? W takim wypadku większość osób składa kolejną reklamację bądź rozważa pozew sądowy. Jak wskazują eksperci, istnieją jednak równie skuteczne, lecz dużo tańsze, sposoby na rozwiązywanie sporów z bankami.
– Choć przypadki zwycięstw z bankiem na sali sądowej są w ostatnim czasie coraz częstsze, tę formę rozwiązywania sporów  zostawiałbym jako ostateczność – radzi Jarosław Sadowski. – Przed skierowaniem sprawy na wokandę warto zwrócić się do arbitra bankowego czy polubownego sądu przy Komisji Nadzoru Finansowego.
Głównym zadaniem arbitra bankowego jest rozstrzyganie sporów pomiędzy konsumentami a bankami. Na jego pomoc mogą jednak liczyć wyłącznie klienci, których reklamacja została odrzucona bądź nierozpatrzona w terminie. Dodatkowym obostrzeniem jest kwota rekompensaty jakiej domagamy się od banku. Nie może bowiem ona przekraczać 8 000 zł. Uzyskanie pomocy arbitra nie jest skomplikowane.
– Warunkiem jest zapłacenie 50 zł i złożenie odpowiedniego wniosku opisującego sprawę – tłumaczy główny analityk Expandera.
Musi się w nim znaleźć: nazwa banku, przebieg sprawy, wysokość oczekiwanej rekompensaty i uzasadnienie. Jeśli arbiter przyzna nam rację lub jeśli dojdzie do zawarcia ugody z bankiem, w ciągu 14 dni otrzymamy należne nam pieniądze.

Sąd polubowny przy KNF – jeśli nie pomoże arbiter
Jeśli jednak wniosek złożony u arbitra nie spotka się z pozytywnym odzewem, spraw możemy dochodzić także w Sądzie Polubownym przy  KNF. Jednak na to postępowanie zgodę udzielić musi sam bank.
– Nie ma jednak ograniczenia w postaci maksymalnej kwoty rekompensaty, którą możemy uzyskać – zauważa Jarosław Sadowski. – Opłata za postępowanie mediacyjne jest jednak wyższa i wynosi 100 zł lub 250 zł.  

Kantor w Twoim telefonie? Szybkie i bezpieczne płatności za granicą

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3