Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dzieci czeczeńskie i polskie poznawały się w ramach projektu "Ku wzbogacającej różnorodności" w SP 37

Adrian Kuźmiuk
Dzieci czeczeńskie odtańczyły narodowe tańce w ramach projektu “Ku wzbogacającej różnorodności” w Szkole Podstawowej nr 37.
Dzieci czeczeńskie odtańczyły narodowe tańce w ramach projektu “Ku wzbogacającej różnorodności” w Szkole Podstawowej nr 37. Fot. Bogusław F. Skok
Różnorodność kultur i religii może być źródłem wielu budujących doświadczeń - zapewnia Anna Młynarczuk, koordynatorka projektu "Ku wzbogacającej różnorodności". Studenci przez trzy miesiące uczyli dzieci polskie i czeczeńskie wzajemnej tolerancji, kultury i historii obu narodów.

[galeria_glowna]
- Na początku miałyśmy duży problem w komunikacji z dziećmi czeczeńskimi - wspomina Karolina Chodorowska, wolontariuszka studiująca na UwB. - Szybko jednak przełamałyśmy bariery językowe podczas zabawy. Między polskimi a czeczeńskimi dziećmi nie było już żadnych różnic.

Studenci uczą tolerancji

Karolina należy do międzywydziałowej grupy wolontariuszy z Uniwersytetu w Białymstoku. Razem z koleżankami z filologii polskiej, pedagogiki, historii, prawa i socjologii realizowała przez ponad trzy miesiące projekt pod hasłem "Ku wzbogacającej różnorodności". W 37 SP zaprezentowały swoje osiągnięcia.

- Priorytetowym celem naszego projektu jest pomoc w przełamywaniu barier w kontaktach polsko-czeczeńskich - wyjaśnia Anna Młynarczuk, koordynatorka. - Zaangażowaliśmy w niego uczniów, rodziców, nauczycieli oraz członków społeczności lokalnej.

Wspólna nauka tańców, kultury i religii

Studenci prowadzili zajęcia w Szkole Podstawowej nr 12 i 37. Dzieci uczyły się tańca czeczeńskiego, poznawały kulturę i historię tego narodu.

- Przyszła pani Milana i uczyła nas kroków - opowiada Wojtek Jatel, 12-latek z SP 37. - A dzieci czeczeńskie nas poduczały.

- Kroki były dosyć trudne, ale bardzo mi się podobał ten taniec - zapewnia Karolina Dolistowska, jego koleżanka. - To naprawdę fajna zabawa.

Nauka przez zabawę

I właśnie poprzez zabawę studenci próbowali przybliżyć dzieciom niektóre elementy kultury polskiej i czeczeńskiej.

- Poruszaliśmy kwestie niezrozumiałe np. różnic religijnych - opowiada Młynarczuk. Dzieci polskie to głównie chrześcijanie, natomiast Czeczeni wyznają islam.
Studentki opowiadały o świętach religijnych, ale poruszały też problem uchodźctwa. Tłumaczyły dlaczego Czeczeni przyjeżdżają do Polski.

Tolerancji uczyli całe rodziny

Ale nie tylko dzieci brały udział w studenckim projekcie. W ośrodku “Budowlani" odbywały się warsztaty kulinarne z udziałem rodziców. Polskie matki uczyły się gotować razem z czeczeńskimi. Przyrządzano tradycyjne dania obu narodów. Odbyła się również wycieczka śladami dziedzictwa kulturowego.

Jak oceniają warsztaty same dzieci?

- Było bardzo miło i dobrze nam się współpracowało - zapewnia Agnieszka Sieńko, 12-letnia uczennica.

- Tak naprawdę koledzy z Czeczenii są tacy sami, jak my - zapewnia Kasia Krajewska, koleżanka z klasy.

W projekcie wzięły udział m.in. wolontariuszki: Anna Młynarczuk, Katarzyna Sienkiewicz, Karolina Chodorowska, Marta Sokół i Sylwia Mioduszewska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny