[galeria_glowna]
- Na początku miałyśmy duży problem w komunikacji z dziećmi czeczeńskimi - wspomina Karolina Chodorowska, wolontariuszka studiująca na UwB. - Szybko jednak przełamałyśmy bariery językowe podczas zabawy. Między polskimi a czeczeńskimi dziećmi nie było już żadnych różnic.
Studenci uczą tolerancji
Karolina należy do międzywydziałowej grupy wolontariuszy z Uniwersytetu w Białymstoku. Razem z koleżankami z filologii polskiej, pedagogiki, historii, prawa i socjologii realizowała przez ponad trzy miesiące projekt pod hasłem "Ku wzbogacającej różnorodności". W 37 SP zaprezentowały swoje osiągnięcia.
- Priorytetowym celem naszego projektu jest pomoc w przełamywaniu barier w kontaktach polsko-czeczeńskich - wyjaśnia Anna Młynarczuk, koordynatorka. - Zaangażowaliśmy w niego uczniów, rodziców, nauczycieli oraz członków społeczności lokalnej.
Wspólna nauka tańców, kultury i religii
Studenci prowadzili zajęcia w Szkole Podstawowej nr 12 i 37. Dzieci uczyły się tańca czeczeńskiego, poznawały kulturę i historię tego narodu.
- Przyszła pani Milana i uczyła nas kroków - opowiada Wojtek Jatel, 12-latek z SP 37. - A dzieci czeczeńskie nas poduczały.
- Kroki były dosyć trudne, ale bardzo mi się podobał ten taniec - zapewnia Karolina Dolistowska, jego koleżanka. - To naprawdę fajna zabawa.
Nauka przez zabawę
I właśnie poprzez zabawę studenci próbowali przybliżyć dzieciom niektóre elementy kultury polskiej i czeczeńskiej.
- Poruszaliśmy kwestie niezrozumiałe np. różnic religijnych - opowiada Młynarczuk. Dzieci polskie to głównie chrześcijanie, natomiast Czeczeni wyznają islam.
Studentki opowiadały o świętach religijnych, ale poruszały też problem uchodźctwa. Tłumaczyły dlaczego Czeczeni przyjeżdżają do Polski.
Tolerancji uczyli całe rodziny
Ale nie tylko dzieci brały udział w studenckim projekcie. W ośrodku “Budowlani" odbywały się warsztaty kulinarne z udziałem rodziców. Polskie matki uczyły się gotować razem z czeczeńskimi. Przyrządzano tradycyjne dania obu narodów. Odbyła się również wycieczka śladami dziedzictwa kulturowego.
Jak oceniają warsztaty same dzieci?
- Było bardzo miło i dobrze nam się współpracowało - zapewnia Agnieszka Sieńko, 12-letnia uczennica.
- Tak naprawdę koledzy z Czeczenii są tacy sami, jak my - zapewnia Kasia Krajewska, koleżanka z klasy.
W projekcie wzięły udział m.in. wolontariuszki: Anna Młynarczuk, Katarzyna Sienkiewicz, Karolina Chodorowska, Marta Sokół i Sylwia Mioduszewska.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?