Podstawowym celem projektu jest określenie efektywnych, zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju rozwiązań prowadzących do obniżenia poziomu hałasu od ruchu samochodowego przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów ich wykonania i utrzymania.
Zespół drogowców z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej jest wykonawcą zadania pt. „Analiza porównawcza hałaśliwości nawierzchni z uwzględnieniem rodzaju i prędkości pojazdów samochodowych pod kątem oceny klimatu akustycznego w otoczeniu dróg i prognozowania jego poziomu”. Na jego realizację otrzymali pand 508 tys. zł. Kierownikiem zadania z ramienia Politechniki Białostockiej jest prof. Władysław Gardziejczyk, dyrektor Instytutu Inżynierii Lądowej Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku PB.
- Obecnie stosowane współczynniki nie uwzględniają nowych technologii budowy górnych warstw nawierzchni drogowych oraz pojazdów o napędzie elektrycznym – podkreśla prof. Gardziejczyk. - Innowacyjnością zadania jest opracowanie i wdrożenie współczynników korygujących poziom hałasu toczenia pojazdów samochodowych różnych kategorii (w tym także pojazdów o napędzie elektrycznym) w zależności od charakterystyki nawierzchni, zarówno w zakresie całkowitego poziomu dźwięku jak i jego widm w odniesieniu do nawierzchni referencyjnej.
Badania poziomu hałasu toczenia pojazdów samochodowych będą wykonywane przez zespół drogowców z Politechniki Białostockiej metodą statystycznego przejazdu (Statistical Pass-By method - SPB), a w odniesieniu do pojazdów o napędzie elektrycznym metodą kontrolowanego przejazdu (Controlled Pass-By method – CPB). Odcinki testowe zostaną wyznaczone na nawierzchniach o różnej charakterystyce, zarówno asfaltowych jak i betonowych, na terenie całego kraju. W ramach pomiarów terenowych będą ustalone wartości maksymalnego poziomu hałasu toczenia różnych kategorii pojazdów samochodowych w zależności od prędkości jazdy i charakterystyki nawierzchni drogowej.
Katedra Geotechniki, Dróg i Geodezji Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku PB posiada specjalistyczną aparaturę zarówno do pomiaru poziomu dźwięku, parametrów ruchu samochodowego jak i cech techniczno-eksploatacyjnych nawierzchni drogowych. Jest to gwarancją uzyskania wiarygodnych wyników oraz powodzenia projektu.
Ważnym praktycznym aspektem badań i analiz planowanych do wykonania przez zespół drogowców z PB będzie opracowanie metodyki do oceny zgodności właściwości akustycznych nowych i użytkowanych nawierzchni drogowych z założeniami projektowymi i wymaganiami środowiskowymi do wykorzystywania przez zarządców dróg samochodowych.
Konsorcjum w składzie:
- Politechnika Krakowska (Lider),
- Politechnika Białostocka,
- Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza,
- Politechnika Warszawska
- Politechnika Wrocławska
uzyskało dofinansowanie projektu badawczego pt. „Innowacyjne metody redukcji hałasu drogowego i zasady ich stosowania - INREH”, w ramach II konkursu „Wspólne przedsięwzięcie NCBR i GDDKiA, polegające na wsparciu badań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa pod nazwą „Rozwój Innowacji Drogowych – RID” w wysokości 2,,4 mln. Na jego realizację mają dwa lata.
Zadania wskazane do realizacji w projekcie obejmują takie problemy, jak: aktywne metody ochrony przed hałasem, zieleń jako element łagodzący oddziaływanie hałasu drogowego, ekrany akustyczne – ich rodzaje oraz skuteczność, trwałość akustyczna i techniczna, wpływ nawierzchni drogowych na ograniczenie poziomu hałasu w otoczeniu dróg samochodowych, problemy hałasu od urządzeń dylatacyjnych na obiektach mostowych, redukcja poziomu hałasu oraz procedury doboru możliwych do zastosowania zestawów powyższych rozwiązań obniżających poziom hałasu zarówno w warunkach pełnej jak i ograniczonej dostępności terenu.
Zobacz też:
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?