Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dotacje unijne. Prezes PARP w BCC o pieniądzach dla Podlasia.

(agsa) Fot. W. Wojtkielewicz
Bożena Lubińska-Kasprzak, prezes PARP, mówiła wczoraj białostockim przedsiębiorcom, o jakie dotacje można jeszcze się ubiegać
Bożena Lubińska-Kasprzak, prezes PARP, mówiła wczoraj białostockim przedsiębiorcom, o jakie dotacje można jeszcze się ubiegać
PARP na Podlasiu podpisała w tym roku umowy warte 1 mld 150 mln zł. – Większość, czyli niemal 800 mln zł, to są projekty w ramach Programu Rozwój Polski Wschodniej – przyznaje Bożena Lubińska-Kasprzak, prezes PARP.

Gościła wczoraj na spotkaniu Loży Białostockiej BCC. – Za to reszta, to już projekty skierowane do przedsiębiorców.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości działa już 10 lat. Zajmuje się przede wszystkim podziałem unijnych pieniędzy, m.in. dla przedsiębiorców.

Pieniądze są do wzięcia jeszcze w tym roku. Tym bardziej, że z niektórych możliwości podlascy przedsiębiorcy korzystali w bardzo małym stopniu.

– Chociażby z programu wspierania działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej jest już w całej Polsce ponad tysiąc projektów. Na Podlasiu jest ich zaledwie 20 – mówi prezes PARP.

Ten program jest skierowany do młodych przedsiębiorców, których firmy istnieją nie dłużej niż rok. Dofinansowanie można dostać na stworzenie e-usługi, czyli usługi wykonywanej na odległość, poprzez wykorzystanie ogólnie dostępnych łączy.

Warto też – choć jest to dość skomplikowane i pracochłonne – korzystać z programu „Paszport do eksportu”. Tu pieniądze z dotacji mają pomóc przedsiębiorcom zwiększyć poziom eksportu w porównaniu do całkowitej sprzedaży, nawiązać dodatkowe kontakty z zagranicznymi partnerami oraz zwiększyć rozpoznawalność marek formowych i handlowych na rynkach zagranicznych. O wsparcie mogą się ubiegać mikro, mali lub średni przedsiębiorcy.

Zobacz: Dotacje unijne. Prowizorium w UE może opóźnić wypłaty.

Najpierw należy napisać wniosek o wsparcie przy pisaniu planu rozwoju. A dofinansowanie nie może przekroczyć 10 tys. zł. Natomiast później, na wdrożenie tego planu można już dostać nawet 200 tys. zł.

Co ważne, PARP pomaga nie tylko finansowo. Przedsiębiorcy mogą tu liczyć również na poradę.

– Na przykład właśnie przy opracowywaniu planu eksportu, przy promowaniu marek – mówi Tomasz Czerwoniak z PARP, który również uczestniczył we wczorajszym spotkaniu. – Bo zdarza się na przykład, że logo, znak firmowy czy hasło, które w krajach europejskich nikogo nie rażą, w innych kręgach kulturowych mogą nie być dobrze odebrane. I kampania pada.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny