Posiadanie certyfikatu świadczy o tym, że firma jest zarządzana zgodnie z pewnym międzynarodowym standardem – mówi Maciej Dąbrowski, pełnomocnik zarządu ds. Zintegrowanego Systemu Zarządzania w Wodociągach Białostockich. – Może być to pomocne na przykład w kontaktach handlowych.
Normy ISO serii 9000 dotyczą zarządzania jakością. Zalecają m.in. dbanie o zadowolenie klientów i stałe udoskonalanie organizacji.
– Wytyczne ISO porządkują też wszystkie operacje procesu produkcyjnego i nadzór nad nim – dodaje Antoni Chojnowski, zastępca prezesa przedsiębiorstwa Prefbet ze Śniadowa.
Przeciwnicy certyfiaktu ISO uważają, go za niepotrzebną papierologię.
– To opinia typowa dla przedsiębiorców, którzy nie mają doświadczenia w zarządzaniu jakością – uważa Henryk Wnorowski, prof. Uniwersytetu w Białymstoku, prezes Polmosu Białystok.
Podobnego zdania jest Antoni Chojnowski, który zauważa, że prowadzenie dokładnej dokumentacji, ułatwia szybkie wychwycenie ewentualnych błędów, np. procesu produkcyjnego.
Dobrze opracowany i wdrożony system zarządzania jakością jest korzystną inwestycją dla firmy.
– Wdrożenie systemu zarządzania zapewnia odpowiedni rozwój przedsiębiorstwa, zarówno w sferze technologicznej, jak i infrastrukturalnej – mówi Maciej Dąbrowski z Wodociągów Białostockich.
Przedsiębiorstwo mające certyfikat ISO z serii 9000 jest postrzegane jako nowoczesne i stabilne, jego funkcjonowanie oparte jest na czytelnych zasadach.
– System zarządzania zgodny z normą ISO porządkuje i utrwala zasady postępowania pracowników i kierownictwa firmy – mówi Henryk Wnorowski.
Wdrażanie systemu oraz związane z nim działania i przemiany mogą trwać kilka miesięcy, a nawet kilka lat. Kiedy firma w końcu otrzyma certyfikat, musi liczyć się z kontrolami z instytucji certyfikującej i dostosowywaniem się do jej zaleceń. ISO otrzymuje się bowiem na określony czas. Certyfikat może zostać też odebrany.
– Dlatego przestrzegamy normy, które są niezbędne do jego utrzymania – mówi Antoni Chojnowski. – A w oparciu o zalecenia instytucji certyfikującej doskonalimy to, co już zostało zrobione, a wymaga jeszcze wprowadzenia drobnych poprawek.
Osiem zasad jakości
- zorientowanie na klienta
- kierownictwo wyznaczające kierunki rozwoju firmy
- zaangażowanie pracowników
- odpowiednie podejście do jakości procesów realizowanych w firmie
- zarządzanie wzajemnie ze sobą powiązanymi procesami
- ciągłe doskonalenie realizowanych procesów
- podejmowanie decyzji opierając się na analitycznej, logicznej i intuicyjnej analizie dostępnych danych i informacji
- tworzenie wzajemnie korzystnych stosunków z dostawcami
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?