Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białystok. Miasto chwali się rozwojem infrastruktury rowerowej. Aktywiści: nie do końca jest tak różowo

OPRAC.: wal
Ta ścieżka rowerowa w centrum powstałą 2021 roku
Ta ścieżka rowerowa w centrum powstałą 2021 roku Marcin Jakowiak/UM Białystok/Archiwum
Nowe ścieżki, stojaki, parkingi dla jednośladów, system BIKeR. Miasto chwali się rozwojem infrastruktury rowerowej. Aktywiści rowerowi zwracają uwagę, że rzeczywistość nie do końca jest tak różowa.

Podejmujemy wiele działań z myślą o rozwoju infrastruktury rowerowej w naszym mieście. Dążymy do tego, aby oddzielić ruch rowerowy od pojazdów i pieszych – mówił wiceprezydent Przemysław Tuchliński podczas wręczania [22.07.2022] nagród rowerzystom, którzy najbardziej przyczynili się do trzeciego miejsca Białegostoku w Pucharze Rowerowej Stolicy Polski.

Według urzędników dowodem na rozwój infrastruktury rowerowej są m.in. statystyki. Do końca 2021 r. miasto Białystok wybudowało ponad 162 km ścieżek i ustawiło 821 stojaków na 165 parkingach rowerowych.

Aktualnie w budowie są ścieżki o łącznej długości ponad 3 km: przy ulicy Depowej, przy budowanym przejściu podziemnym pod torami, przy budowanym węźle intermodalnym. Planowane są też kolejne na odcinkach wzdłuż ulic: Ciołkowskiego, Marczukowskiej, Waszyngtona/Zwierzynieckiej/Wesołej.

– Stawiamy też podpórki dla rowerzystów przed przejazdami – w planach mamy 17 nowych podpórek w 12 lokalizacjach. Montujemy stojaki i wiaty (również przy szkołach). Budujemy bezkolizyjne przejazdy w ruchliwych miejscach – wyliczał zastępca prezydenta Białegostoku Przemysław Tuchliński.

Urzędnicy przypominają, że w Białymstoku od lat działa system roweru miejskiego. Z podsumowania 2021 roku wiadomo, że w poprzednim sezonie BiKeRy były wypożyczane ponad 349 tys. razy

Okazuje się jednak, że rowerowa rzeczywistość nie do końca jest taka różowa. Tak przynajmniej wynika z ogólnopolskiego raportu: Miasta dla Rowerzystów 2022. Specjaliści z portalu centrumrowerowe.pl. przeanalizowano sytuację w największych polskich miejscowościach – patrząc zarówno na obecne warunki z perspektywy kilku ostatnich lat, jak i zastanawiając się, w którym kierunku mogą się one rozwinąć.

Z ich opracowania wynika, że Białystok jest miastem sprzeczności rowerowych. Z jednej strony jest gęsta sieć dróg rowerowych: na 1 km2 miasta przypada 1,6 km drogi rowerowej. Dodatkowo przez ostatnie cztery lata liczba kilometrów ścieżek rowerowych wzrosła o prawie 27%.

Z drugiej słychać głosy o braku infrastruktury w kluczowych obszarach.

- Nadal jednak brakuje jej w ważnych miejscach, np. na wiadukcie Dąbrowskiego i ulicy Sienkiewicza w ścisłym centrum. System roweru publicznego - BiKeR, przyczynił się do wzrostu popularności transportu rowerowego, ale szkoda, że działa tylko przez 8 miesięcy w roku. Duże utrudnienia dla rowerzystów w mieście stanowią cykle sygnalizacji zaprojektowane pod samochody, parkowanie aut w miejscach zabronionych, w tym na drogach dla rowerów oraz brak odśnieżania zimą dróg dla rowerów – ocenia w raporcie Piotr Kempisty ze Stowarzyszenia Rowerowy Białystok.

Zaobserwować można za to spadek liczby wypadków na przestrzeni lat, Od 2018 roku odsetek wypadków z udziałem rowerzystów zmniejszył się o prawie 18 proc.. Nie mniej na tle kraju wciąż jest wysoki.

Aktywiści rowerowy doceniają wsparcie władz dla transportu rowerowego w strategiach, deklaracjach i w liczbie wybudowanych kilometrów infrastruktury.

- Jednak, jako organizacja rowerowa jesteśmy od tego, by przyglądać się jakości, nie ilości (np. od strony komfortu czy bezpieczeństwa), a tu jest wiele do zrobienia. Na otwarciu się na nasze głosy zyskaliby wszyscy: miasto i rowerzyści – podkreśla w raporcie Piotr Kempisty

Brak komunikacji z mieszkańcami sprawia, że coraz mniej angażują się oni w zwiększanie ruchu rowerowego w mieście. W 2021 roku w budżecie obywatelskim spośród wszystkich wybranych projektów, rowerowe stanowiły tylko 6 proc. Gorzej w raporcie pod tym względem wypadł tylko Sosnowiec.

Autorzy raportu nadzieje na poprawę widzą w zmianach zawartych w strategii rozwoju miasta pod nazwą „Wizja Zero”. Ich zdaniem powinna ona w najbliższych latach poprawić komfort podróżowania po podlaskiej stolicy. Rozbudowa sieci dróg w mieście i na obszarach podmiejskich, a także edukacja i promowanie tej formy aktywności powinny zachęcić mieszkańców do przesiadki na rowery.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny