Białystok. Brakuje doświadczonych mechaników samochodowych

Piotr Walczak pwalczak@prasapodlaska.pl tel. 85 748 96 60
Auta są coraz bardziej zaawansowane technologicznie, więc żeby być dobrym mechanikiem, trzeba się ciągle uczyć. Dobrze, jeśli firma gwarantuje specjalistyczne szkolenia – mówi Robert Storonowicz, pracownik Rycaru.
Auta są coraz bardziej zaawansowane technologicznie, więc żeby być dobrym mechanikiem, trzeba się ciągle uczyć. Dobrze, jeśli firma gwarantuje specjalistyczne szkolenia – mówi Robert Storonowicz, pracownik Rycaru.
Szefowie serwisów i dużych warsztatów samochodowych narzekają, że gdy szukają pracowników, to ze znalezieniem odpowiednich jest problem. Jak mówią, fachowców jest jak na lekarstwo.

Trudno znaleźć fachowca z prawdziwego zdarzenia – przyznaje Paweł Kukiełka, prezes Rycar Bosch Service w Białymstoku. – Wynika to z braku odpowiedniego systemu kształcenia. Są więc albo młodzi ludzie, którzy mają słabe pojęcie o naprawach samochodów, albo starzy, doświadczeni mechanicy. Po drugie, dużo jest warsztatów. Wzrasta zapotrzebowanie, więc i o pracowników trzeba walczyć.

Podobnego zdania, że dobrego mechanika trzeba ze świecą szukać, jest Jan Kuklik, dyrektor w Europegas w Księżynie. Uważa on, że dawniej technika zawodowe dobrze kształciły, dużo było na przykład praktyk.

– Profesjonaliści w zasadzie mają już ugruntowaną pozycję zawodową i żeby ich ściągnąć, należy im po prostu więcej zapłacić – tłumaczy Jan Kuklik.

O tym, że jest zapotrzebowanie na mechaników, świadczy choćby jeden z najnowszych kierunków w białostockim Centrum Kształcenia Ustawicznego. Proponowana jest tam dwuletnia szkoła policealna – technik pojazdów samochodowych.

W Białymstoku przeciętny mechanik zarobi około 1700-2000 zł. Na kilkaset złotych więcej może liczyć bardziej doświadczony. Lepsze są też płace elektromechaników. Najwyższych pensji mogą spodziewać się blacharze i lakiernicy. Ich zarobki sięgają nawet 3000-3500 zł.

– Obecnie mam na tyle dobrą obsadę, że nie szukam nowych pracowników do serwisów – mówi Wiesław Poznański, prezes Polmozbytu Plus i Choroszczań-skiej. – Ale żeby nie odchodzili, trzeba o nich dbać. Pensje to jedno, a warunki pracy, opłacanie składek czy czas pracy to drugie.

Mechanicy w Białymstoku na swoim

Jak opowiada nam anonimowo pracownik jednego z większych autoryzowanych serwisów w Białymstoku, obecnie sporo ludzi odchodzi z pracy u kogoś i zakłada własne biznesy. Tyle, że to już nie gwarantuje wcale sukcesu i większych pieniędzy. Konkurencja jest ogromna, a małe, słabo wyposażone warsztaty nie mają szans w starciu z większymi, należącymi do ogólnopolskich sieci. Szczególnie, jeśli chodzi o obsługę nowoczesnych pojazdów, która wymaga coraz bardziej specjalistycznego sprzętu, poszerzania wiedzy, dostępu do szkoleń.

– Ostatnio obserwuje się powrót tych, co się porwali na własną działalność, do pracy na etacie w większych serwisach. Powody, to duże koszty utrzymania, niska rentowność – twierdzi Paweł Kukiełka.

Problemem dla młodych warsztatów są też klienci, których trudno jest zdobyć i potem utrzymać. Rosnące ceny części zamiennych powodują, że na naprawach w Polsce się oszczędza. Mimo to warsztaty należą do chętnie otwieranych zarówno w Białymstoku, jak i w województwie podlaskim. Firm zajmujących się konserwacją i naprawą pojazdów samochodowych w 2011 roku było w stolicy regionu o ponad 100 więcej niż w 2007 roku.

Testy na Covid tańsze za granicą

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marcin589

A moim zdaniem nie brakuje... :)

Znam takiego mechanika, co potrafi naprawdę wszystko. Zna się na samochodzie jak na niczym innym.

Pan Piotr z serwisu Unimot 1 przy ulicy Handlowej 7.

Bezapelacyjnie najlepszy.

Zawsze zajęty, bo skuteczny :)

t
turpaj

Ja też mam sprawdzony serwis w Białymstoku więc nie mogę się zgodzić. Jeszcze nigdy nie zawiodłem się na auto hobby i jak tylko mogę to polecam ich swoim znajomym. Znają się na rzeczy a do tego, uwaga, są mili dla swoich klientów! ;)

M
Mazzi

E tam, brakuje.
W firmie, w której pracuję  nasze Focusy są serwisowane w Auto Hobby. To autoryzowany serwis, więc robimy u nich wszystko – przeglądy okresowe , naprawy ,gwarancje itd. Współpracujemy parę ładnych lat. Firma godna polecenia – uczciwe ceny bez ukrytych kosztów i dobrzy mechanicy. Znają się na rzeczy bo już parę zagadkowych usterek załatwili niemal od ręki.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3