Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

AC SA. Dlaczego warto wejść na giełdę

Maryla Pawlak-Żalikowska
Katarzyna Rutkowska, prezes spółki AC SA
Katarzyna Rutkowska, prezes spółki AC SA
Z Katarzyną Rutkowską, prezesem spółki AC SA, która będzie prelegentem podczas szkolenia biznesowego, towarzyszącego Podlaskiej Złotej Setce Przedsiębiorstw, rozmawia Maryla Pawlak-Żalikowska.

Dlaczego spółka AC zdecydowała się na wejście na giełdę? Trwaliście w tym postanowieniu twardo kilka lat, raz rezygnując, w końcu jednak debiutując w sierpniu tego roku.

Katarzyna Rutkowska:Uzyskanie statusu spółki giełdowej daje wiele korzyści. Najważniejsze z nich to zwiększenie wiarygodności spółki, efektywny dostęp do kapitału, upłynnienie akcji dla dotychczasowych akcjonariuszy, lepsze zarządzanie firmą czy też efekty marketingowe.

AC wchodząc na giełdę, poddała się weryfikacji przez wymagające jury, czyli przez finansowych inwestorów instytucjonalnych, którzy kupili akcje naszej spółki. To było jak świadectwo dojrzałości biznesowej.

Zobacz także. Białystok. AC SA. Jubileusz 25-lecia firmy

Stąd też nasi właściciele, którzy mają już w swoim portfelu niejedną spółkę giełdową, pomimo pewnych niedogodności i utrudnień związanych z obecnością na giełdzie, zdecydowali się na wprowadzenie na parkiet kolejnej zdrowej, dojrzałej i bardzo dobrej spółki ze swojego portfela. Decyzja ta zapadła na kilka miesięcy przed wybuchem kryzysu w 2008 roku i ówczesna sytuacja rynkowa stała się powodem zawieszenia prac do momentu poprawy nastrojów na rynkach finansowych.

Ale wróciliście do tej decyzji.

Przygotowanie debiutu wymaga szeregu działań, trwających około 10 miesięcy. Można więc powiedzieć, że wykorzystaliśmy odpowiedni czas i przeprowadziliśmy ofertę w ostatnim możliwym momencie, w pierwszych dniach drugiej fali kryzysu. Oczywiście – najlepiej jest wchodzić na giełdę w czasach dobrej koniunktury, kiedy na rynkach panuje optymizm. Jednakże trudno powiedzieć, kiedy sytuacja się poprawi, chyba dość długo trzeba będzie poczekać na hossę, jaką widzieliśmy w 2007 roku.

Zobacz także. Białystok. LPG służy AC

Jakie działania organizacyjne trzeba podjąć, przygotowując firmę do wejścia na parkiet?

Najważniejszym etapem jest podjęcie przez właścicieli decyzji o wprowadzenie spółki na parkiet, gdyż wiąże się z tym poświęcony czas i pieniądze. Przygotowanie firmy w największym skrócie oznacza uporządkowanie kwestii prawnych, formalnych i właścicielskich. Zaczynamy od przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w akcyjną i uporządkowania struktury organizacyjnej grupy kapitałowej, by zwiększyć transparentność. Potem jest wybór biura maklerskiego, biegłego rewidenta, doradcy finansowego i prawnego i nawiązanie współpracy z agencją public relations. Dalszym etapem jest przygotowanie prospektu emisyjnego i jego złożenie do Komisji Nadzoru Finansowego z wnioskiem o zatwierdzenie.

Zobacz także. Gala podlaskich Diamentów Forbesa

Zarząd spółki musi się spotkać z potencjalnymi inwestorami instytucjonalnymi, to tzw. Roadshow, aby prezentując kondycję firmy zachęcić ich do zapisu na akcje.
Kolejny etap to Book-building, czyli budowanie księgi popytu, gdy fundusze składają deklaracje, wskazując w nich liczbę akcji, które chcą nabyć oraz cenę, po której gotowi są je kupić. To pomaga w ustaleniu optymalnej ceny akcji.
Potem następuje sprzedaż akcji po ustalonej cenie emisyjnej – w transzy instytucjonalnej, jak i indywidualnej. I wreszcie następuje dopuszczenie akcji do obrotu giełdowego i uroczysty debiut akcji na giełdzie.
Z reguły następuje to po kilku tygodniach od zamknięcia transakcji sprzedaży akcji.

Dosyć wysoka jest ta piramida działań. A jak pani teraz ocenia: co stanowi największą różnicę w działaniu firmy przed i po jej wejściu na parkiet GPW?

Nasze miesięczne doświadczenie jest jeszcze skromne. Zarząd jest teraz odpowiedzialny również przed nową grupą akcjonariuszy, w tym renomowanych instytucji finansowych, ale nadal najważniejszą sprawą jest dbanie o biznes. I w tej kwestii posiadanie statusu spółki giełdowej i związane z tym korzyści, np. darmowa promocja, na pewno pomaga, chociaż dochodzą nowe obowiązki i zmienia się sposób funkcjonowania spółki.

Zobacz także. Flota firmowa na autogaz. To spore oszczędności.

Firma się profesjonalizuje. Wprowadziliśmy narzędzia poprawiające przepływ informacji oraz kontrolę wewnętrzną, w szczególności w obszarze informacji poufnych. Ważne decyzje i wydarzenia muszą być szybko komunikowane na rynek i są bacznie obserwowane i oceniane. Co kwartał należy też raportować wyniki finansowe. Stąd też na naszej stronie internetowej pojawiła się nowa zakładka „Relacji inwestorskich”, służąca do komunikacji z inwestorami giełdowymi.

Szkolenie biznesowe i gala

Już 7 października o godz. 9.30 w Hotelu Gołębiewski w Białymstoku zapraszamy na szkolenie przeznaczone dla kadry menedżerskiej. Będzie ono w trzech obszarach: przywództwo, innowacje – zarządzanie zmianą oraz rynek finansowy. To szkolenie poprzedzi Galę Biznesu, która wieczorem odbędzie się w Sali Kongresowej tegoż hotelu. W czasie uroczystości poznamy największe firmy województwa podlaskiego pod względem przychodu, zatrudnienia oraz zysku, Firmę Roku, Menedżera Roku oraz „Ambasadora Biznesu – Podlasie 2011”.

Organizatorami szkolenia i gali są: „Kurier Poranny” i Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego w Białymstoku.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny