Upał w pracy? Sprawdź co powinien zrobić twój szef! [FOTOSTORY]

red
Kodeks pracy dość jasno określa obowiązki pracodawcy, w tym dotyczące organizacji stanowisk pracy i środowiska pracy w wysokich temperaturach spowodowanych warunkami atmosferycznymi. Wiadomo: woda. Wiadomo: wentylacja. Ale skrócenie czasu pracy? Tak, jest taka opcja. Kolejne informacje na kolejnych kartach w naszej galerii >>>>
Kodeks pracy dość jasno określa obowiązki pracodawcy, w tym dotyczące organizacji stanowisk pracy i środowiska pracy w wysokich temperaturach spowodowanych warunkami atmosferycznymi. Wiadomo: woda. Wiadomo: wentylacja. Ale skrócenie czasu pracy? Tak, jest taka opcja. Kolejne informacje na kolejnych kartach w naszej galerii >>>>Archiwum Polska Press
Kodeks pracy dość jasno określa obowiązki pracodawcy, w tym dotyczące organizacji stanowisk pracy i środowiska pracy w wysokich temperaturach spowodowanych warunkami atmosferycznymi. Wiadomo: woda. Wiadomo: wentylacja. Ale skrócenie czasu pracy? Tak, jest taka opcja.

Kodeks pracy dość jasno określa obowiązki pracodawcy, w tym dotyczące organizacji stanowisk pracy i środowiska pracy w wysokich temperaturach spowodowanych warunkami atmosferycznymi. Wiadomo: woda. Wiadomo: wentylacja. Ale skrócenie czasu pracy? Tak, jest taka opcja.

Bardzo wysoka temperatura fatalnie wpływa na organizm człowieka. Temperatura przekraczająca 25 st. C to granica, która wymaga stosowania dodatkowych mechanizmów ochronnych, bo inaczej człowiek staje się senny, spada uwaga, wydolność organizmu i może dojść do przegrzania organizmu, a to już niebezpieczne dla zdrowia i życia.

Jak twierdzą specjaliści, praca w nieklimatyzowanym, nagrzanym i zamkniętym pomieszczeniu, w którym jest około 30 stopni, powoduje spadek efektywności pracownika o połowę.

Zgodnie z § 112 zdanie 1 rozporządzenia MPiPS z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r., nr 169, poz. 1650, z późn. zm.) – pracodawca ma zapewnić załodze „odpowiednią temperaturę, wymianę powietrza oraz zabezpieczenie przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem".

Nie chodzi o to, żeby w każdym pomieszczeniu pracowniczym była klimatyzacja. Może być wentylacja. „Powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy z zewnątrz przy zastosowaniu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej powinno być oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia. Klimatyzacja lub wentylacja nie może powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy, a strumień powietrza pochodzący z urządzeń wentylacji nawiewnej nie powinien być skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy".

Praca w warunkach podwyższonej temperatury powietrza oznacza pracę wykonywaną na otwartej przestrzeni przy temperaturze przekraczającej 25 stopni lub wykonywaną w pomieszczeniach zamkniętych przy temperaturze ponad 28 stopni.

Ma też obowiązek dostarczania pracownikom wody zdatnej do picia (pod względem higieniczno-sanitarnym). Jeśli pracownicy wykonują prace na otwartej przestrzeni, pracodawca musi dostarczyć również wodę do celów higienicznych.

Natomiast w przypadku wykonywania przez pracowników prac szczególnie uciążliwych (np. na otwartej przestrzeni, przy temperaturze ponad 25 st. C, czy w pomieszczeniach zamkniętych, przy temperaturze ponad 28 st. C,), pracodawca niezależnie od wody do picia jest obowiązany zapewnić pracownikom inne napoje spełniające te same, powyższe warunki.

To obowiązek, z którego niewywiązywanie się może pracodawcę sporo kosztować - grzywna do 30 000 złotych (art. 283 § 1 Kodeksu pracy).

Warto pamiętać, że Kodeks pracy reguluje też warunki pracy w upały osób młodocianych (od 16 do 18 lat) i kobiet w ciąży.

No i w związku z falą upałów pracodawca ma możliwość skrócenia czasu pracy, może też wprowadzić dodatkowe przerwy regeneracyjne wliczone do czasu pracy.

Może, ale nie musi, bo też dużo obowiązujących norm to tylko zalecenia, a więc sporo zależy od dobrej woli pracodawcy. Zmiana godzin pracy, dodatkowe przerwy, skrócenie czasu pracy to kwestia umowy między nim a pracownikami.

Wideo

Materiał oryginalny: Upał w pracy? Sprawdź co powinien zrobić twój szef! [FOTOSTORY] - Nowości Dziennik Toruński

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie