Spis treści
Dyrektywa Omnibus. W 19 przypadkach stwierdzono występowanie naruszeń
UOKiK przeprowadził szeroki monitoring platform internetowych, sprawdzając poprawność praktyk związanych z rozszerzonymi obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z implementacji unijnej dyrektywy Omnibus. W 19 przypadkach stwierdzono występowanie naruszeń i wezwano przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień oraz zmiany kwestionowanych praktyk.
– Najczęściej nie informowano w sposób wymagany przepisami o tym, że sprzedający na platformie podmiot jest przedsiębiorcą (np. taka informacja występowała tylko w regulaminie platformy), a informacje o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedawcami były rozproszone w kilku dokumentach – poinformował Urząd w komunikacie.
Jednocześnie dodano, że „większość przedsiębiorców, po interwencji Prezesa UOKiK, zmieniło swoje działania lub deklaruje wprowadzenie modyfikacji". Wśród nich są dostawcy takich platform, jak:
- Glovo,
- Uber Eats,
- Pyszne.pl,
- Wolt,
- Bolt Food,
- Aliexpress,
- Wakacje.pl,
- FREE NOW,
- Uber,
- Bolt,
- Facebook,
- Morele.net,
- Empik,
- Triverna.pl,
- Amazon,
- Allegro.
– Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Kupując produkty, zmawiając jedzenie czy decydując się na skorzystanie z usługi poprzez platformę internetową, konsumenci powinni mieć łatwy dostęp do kluczowej informacji o tym czy podmioty, z którymi zawierają umowę, są przedsiębiorcami, czy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Od tego zależą choćby przysługujące im prawa. Jeśli nie zawierają umowy z przedsiębiorcą – nie są chronieni prawem konsumenckim i nie dotyczą ich wynikające z niego przywileje. Przykładowo, nie będą mieć zapewnionej ustawowej możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość – tłumaczy, cytowany w komunikacie Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
UOKiK: Klienci Zalando, Booking i Travelist mogli być pozbawieni dostępu do ważnych informacji
– Pomimo wezwania przez Prezesa UOKiK do zmiany praktyk, trzech przedsiębiorców - Zalando, Booking i Travelist – nie wprowadziło zmian w komunikowaniu informacji konsumentom ani nie wyraziło zamiaru ich wdrożenia –przekazano w komunikacie.
W ocenie Urzędu, klienci tych platform „mogli nie być wyraźnie informowani, czy prezentowana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą oraz jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającymi lub usługodawcami, co mogło utrudniać konsumentom podjęcie działań np. w przypadku reklamacji". Ponadto wskazano, że konsumenci „mogli być pozbawieni dostępu do ważnych informacji, a w rezultacie możliwości świadomego zawierania transakcji na jasnych i przejrzystych zasadach".
Prezes Urzędu Tomasz Chróstny postawił spółkom Zalando, Booking i Travelist zarzutynaruszania zbiorowych interesów konsumentów, za co grozi kara do 10 proc. obrotu.
„Będziemy współpracować z UOKiK"
– Pragniemy podkreślić, że wszystkie sygnały ze strony UOKiK traktujemy ze szczególną starannością, aby jak najlepiej dostosować się do obowiązujących wymogów. Jesteśmy w stałym kontakcie z przedstawicielami Urzędu, od kilku miesięcy konsekwentnie dbając o wdrażanie stosownych zmian. Do dziś w obrębie strony internetowej nasz zespół wprowadził szereg modyfikacji, będących odpowiedzią na wytyczne unijnej dyrektywy Omnibus i przekazane stanowisko UOKiK – czytamy w odpowiedzi na zarzuty UOKiK podpisanej przez Agatę Szulc, CEO Travelist.
– Pragniemy jednocześnie podkreślić, że będziemy kontynuować współpracę z UOKiK, która pozwoli jak najlepiej zabezpieczyć interesy naszych klientów, w tym prawidłowo realizować obowiązek informacyjny w przestrzeni e-commerce – zgodny z dyrektywą Omnibus i zrozumiały dla konsumenta – zapowiedziała.
Szulc przy okazji wymieniła jakie zmiany w serwisie zostały już wprowadzone. To między innymi informacje na temat parametrów decydujących o kolejności przedstawionych na stronie ofert, czy tę dotyczącą sposobu weryfikacji opinii gości o obiektach. Ponadto, od sierpnia br. na stronie każdej oferty oraz w koszyku tj. na ostatnim etapie przed dokonaniem płatności, umieszczona została nowa sekcja. – To w niej prezentowany jest zarówno przedsiębiorca oferujący konkretną usługę pobytu, jak i
podział obowiązków pomiędzy Travelist.pl a przedsiębiorcą. Stosowne zapisy wprowadzone zostały także w Regulaminie – dodano.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?