Uczyć się też trzeba umieć

RedakcjaZaktualizowano 
Badania pokazują, że ponad połowa polskich uczniów deklaruje, że nudzi się w szkole, a z roku na rok ich liczba wzrasta o kolejne 10 proc. Nudzący się uczniowie urozmaicają sobie czas na lekcjach robiąc dowcipy kolegom czy wysyłając sms-y. Nauczyciele zastanawiają się zaś, jak ich zmotywować do nauki. Problem w tym, że nikogo nie da się zmotywować, jeśli on sam nie znajdzie w sobie motywacji.

Galileusz powiedział, że "nie można nauczyć człowieka niczego, można tylko pomóc odnaleźć mu to w nim samym". Zgodnie z badaniami o funkcjonowaniu ludzkich mózgów uczenie się jest procesem, do którego zmuszanie jest bardzo nieefektywne. Mózg broni się przed zapamiętywaniem informacji nudnych, nieprzydatnych i nie budzących emocji. Można nam kazać zapamiętać pewne treści. Wobec groźby przez jakiś czas jesteśmy w stanie zachować fragmenty wiedzy, lecz po egzaminie nasz mózg ochoczo je zapomni. Zresztą wobec groźby uczniowie (i nie tylko oni) zastanawiają się, jak uniknąć nieprzyjemnej sytuacji wynikającej z otrzymania złej oceny w inny sposób niż poprzez uczenie się. Mogą oni nie pójść na klasówkę lub ściągnąć.

Dodatkową trudnością, z jaką coraz częściej będą spotykać się nauczyciele to fakt, że uczniowie nie znają świata bez komputerów, internetu i telefonów komórkowych. Ich mózgi ukształtowały się pod wpływem nowych technologii. Nie chcą zakuwać podawanych faktów i dat, jeżeli w każdej chwili mogą dotrzeć do informacji, o których nauczyciel często nawet nie słyszał. Mają podzielną uwagę (to efekt jednoczesnego słuchania muzyki, przeglądania Facebooka, smsowania). Wolą oglądać niż słuchać. Łatwiej radzą sobie z pigułkami wiedzy, niż z długimi tekstami. Uczą się bardzo szybko, gdy widzą tego sens i dobrze się przy tym bawią.

W tej sytuacji można narzekać na młodzież wzdychając tęsknie do okresu, kiedy uczniowie zaczytywali się "Ogniem i mieczem" lub "Anią z Zielonego Wzgórza". Nie wydaje mi się, aby coś innego z tego wyniknęło, niż frustracja nauczycieli. Tym bardziej, że dzięki intensywnemu kontaktowi z nowymi technologiami dzisiejsza młodzież jest bardziej kreatywna, potrafi szybciej wyszukiwać i selekcjonować informacje, ma lepszą wyobraźnię przestrzenną i osiąga lepsze wyniki w testach na inteligencję niż poprzednie pokolenia.

Inne funkcjonowanie umysłów młodych wymaga zmian w sposobach tworzenia sytuacji sprzyjających ich uczeniu się. Warto, technologie wprowadzić do klasy. Telefon komórkowy, tablet może być takim samym, a nawet lepszym, bo aktualniejszym źródłem informacji niż podręcznik. Dopuszczenie przez MEN stosowania w szkołach e-podręczników będzie sprzyjało takim działaniom.

Warto, by towarzyszyła temu zmiana w podejściu do sposobu budowania relacji z uczniami. Jednym z ciekawych rozwiązań jest tak zwany learn coaching. Coaching to sposób wspierania rozwoju osobistego i zawodowego polegający na prowadzeniu rozmów pomiędzy coachem, a jego klientem, które pozwalają tej osobie odkryć w pełni swoje możliwości oraz podjąć działania prowadzące do ich wykorzystania. Celem learn coachingu jest zwiększenie efektywności uczenia się.

Główną ideą tego sposobu jest akceptacja autonomii ucznia, odkrycie i wzmocnienie wewnętrznej motywacji, uwzględnienie jego możliwości. Każdy z nas ma własny styl uczenia się. Jedni wolą to robić o świcie, inni poprzez sporządzanie map myśli, jeszcze inni uczą się słuchając wykładów, uczestnicząc w odgrywaniu ról. "Coach uczenia się" pomaga rozpoznać ów styl i go wykorzystać. Pomaga także określić indywidualne cele edukacyjne. Gdy wiemy, jakie przyniesie nam korzyści nauczenie się czegoś i są to korzyści ważne dla nas, to jesteśmy gotowi wytrwale uczyć się. Coach wzmacnia świadomość naszych mocnych stron i osłabia wpływ przekonań utrudniających nam osiąganie celów. Pomaga też znaleźć sposoby poradzenia sobie z możliwymi niepowodzeniami.

Stosowanie zasad learn coachingu wymaga pewnego przygotowania nauczycieli oraz wprowadzenia zmian organizacyjnych w szkołach. Jednak osiągnięte sukcesy w pełni mogą zrekompensować wysiłek.

Artur Brzeziński, konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli oraz trener w Pracowni Psychoterapii i Psychoedukacji Integra.

Czytaj e-wydanie »

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Ania
W dniu 28.03.2013 o 08:42, Artur Brzeziński napisał:

Piszę te teksty, piszę i zastanawiam się, ile osób je czyta? Tematy są "edukacyjne". Teoretycznie interesują się nimi nauczyciele. W jakim stopniu tak jest? Może jednak ktoś jeszcze? Będę wdzięczny za komentarz w postaci "czytałem". A gdy Czytelniku jeszcze napiszesz co z tego czytania dla Ciebie wynikło będę wdzięczny bardzo:)Pozdrawiam serdecznie Czytających Te Słowa i Czytające Te Słowa!

Na podstawie Pana artykułu piszę esej do szkoły, chciałabym bardzo, żeby w polskich szkołach pojawiły się chociaż szczątki learn coachingu albo metody 5 W albo innych metod których jest pełno w ofercie edukacyjnej, co pomogłoby uczniom przejść przez nudziarskie lekcje. Ale czy w walce o stołek, między sobą i z dyrekcją oraz z rodzicami uczniów i nimi samymi jest jeszcze miejsce i czas a także chęci do podjęcia kolejnych wyzwań. Każda zmiana budzi opór, może małymi kroczkami uda nam się spotkać w połowie drogi, tylko jaka ta droga jest długa??

A
Artur Brzeziński

A dziękuję Pozdrawiam:)

J
Jolka

Czytałam.

v
venus

ja też czytam...to znaczy "gałkuję" jak to niektózy mówią

a
asia

no to czytałam zadowolony?

A
Artur Brzeziński

Piszę te teksty, piszę i zastanawiam się, ile osób je czyta? Tematy są "edukacyjne". Teoretycznie interesują się nimi nauczyciele. W jakim stopniu tak jest? Może jednak ktoś jeszcze? Będę wdzięczny za komentarz w postaci "czytałem". A gdy Czytelniku jeszcze napiszesz co z tego czytania dla Ciebie wynikło będę wdzięczny bardzo:)
Pozdrawiam serdecznie Czytających Te Słowa i Czytające Te Słowa!

A
Artur Brzeziński

Piszę te teksty, piszę i zastanawiam się, ile osób je czyta? Tematy są "edukacyjne". Teoretycznie interesują się nimi nauczyciele. W jakim stopniu tak jest? Może jednak ktoś jeszcze? Będę wdzięczny za komentarz w postaci "czytałem". A gdy Czytelniku jeszcze napiszesz co z tego czytania dla Ciebie wynikło będę wdzięczny:)
Pozdrawiam serdecznie Czytających Te Słowa i Czytające Te Słowa!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3