Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uczniowie XI Liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku uczą swoich kolegów zasad pierwszej pomocy

Magda Ciasnowska
Magda Ciasnowska
Grupa uczniów z XI Liceum Ogólnokształcącego postanowiła uczyć swoich rówieśników tego, jak można uratować komuś życie. Ich projekt "EDB nie jest złe 2.0" powstał w ramach olimpiady "Zwolnieni z Teorii".

Olimpiada "Zwolnieni z Teorii" to ogólnopolska inicjatywa, w ramach której uczniowie sami planują, opracowują i realizują własne projekty społeczne. Ich działania mają rozwijać kompetencje proinnowacyjne, potrzebne w pracy i prawdziwym życiu, takie jak empatia i poczucie sprawstwa, kreatywność, praca zespołowa, komunikacja czy rozwiązywanie problemów.

Wśród uczestników tegorocznej edycji olimpiady znaleźli się uczniowie XI Liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku. Grupa dziesięciu osób z klasy medycznej postanowiła skupić się na ważnym, właśnie medycznym aspekcie naszego życia.

- Te projekty mają za zadanie wskazywać problemy i szukać ich rozwiązań, a także zmieniać otoczenie ich twórców. A my chcemy, by nasze otoczenie było lepsze - podkreśla Julia Radzajewska.

Lepsze i bezpieczniejsze, a to dlatego, że uczniowie zdecydowali się edukować swoich kolegów z zasad pierwszej pomocy.

- Dookoła nas dzieją się różne, często niespodziewane rzeczy. Warto więc uświadamiać ludzi, w jaki sposób reagować na te zaskakujące sytuacje, podczas których trzeba udzielić komuś pomocy - mówi uczennica Zuzanna Niewczas. - Często gdy widzimy, że ktoś jej potrzebuje, boimy się, że coś zrobimy źle. Że sprawimy, że będzie jeszcze gorzej. Chcemy pokazać innym, że nie ma co się bać. By zawsze wiedzieli, co powinni zrobić.

Uczniowie w czasie lekcji organizują dla rówieśników ze swojej szkoły, przeprowadzane pod okiem nauczyciela "Edukacji dla bezpieczeństwa" kursy pierwszej pomocy i utrwalające wiedzę quizy.

- Pokazujemy kolegom z naszej szkoły, głównie czwartoklasistom, jak wygląda procedura RKO - co należy zrobić, gdy zobaczymy na przykład, że ktoś leży nieprzytomny - opowiada Zuzanna. - Staramy się, by każdy z grupy poćwiczył na fantomie i pokazał na koledze pozycję boczną ustaloną.

Uczniowie stworzyli też edukujące plakaty i ulotki. Powstały również social media, których zdaniem jest promowanie znajomości zasad pierwszej pomocy.

- Uczniowie bardzo się z to zaangażowali. Od dwóch lat ćwiczą, by doskonalić swoje umiejętności. Starają się, szukają różnych rozwiązań i rozwijają swoje kompetencje. Jestem z nich dumna bo widzę, jak dużo pracy w to włożyli. Fajnie jest obserwować, jak zmieniają się pod wpływem tego projektu - mówi Agnieszka Białous, nauczycielka XI LO, opiekun projektu.

Tegoroczna edycja projektu jest drugą realizowaną przez tę grupę. Rok wcześniej młodzież prowadziła zajęcia dla uczniów szkół podstawowych.

Jak przyznają uczniowie, najważniejsza jest dla nich świadomość, że być może kiedy, ktoś dzięki nim uratuje komuś życie. Miłym dodatkiem do tego mogą być za to Brązowe Wilki (za najlepszy projekt w szkole), Srebrne Wilki (za najlepszy projekt w województwie) i Złote Wilki (za najlepszy projekt w województwie). Każdy, kto ukończy projekt w ramach Zwolnionych z Teorii, zdobędzie też międzynarodowy certyfikat z zarządzania projektami wydany przez Project Management Institute ATP.

Zobacz też:

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny