Syrena ma 60 lat. 20 marca samochód obchodzi urodziny! W maju III Śląski Zlot Syren

JJ
Syrena obchodzi 60. urodziny 20 marca 2017 Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie/Śląski Zlot Syren
Syrenka, polski motoryzacyjny unikat, obchodzi 60. urodziny! Niewykluczone że w paru polskich stodołach lub na podwórkach stoją jeszcze najstarsze polskie syrenki. Jeżeli tak jest, to te pierwsze egzemplarze, które wyprodukowano w 1957 roku, 20 marca obchodzą 60. urodziny. Poczytajcie, jak syrenki opanowały polskie drogi

Syrena dziś to już autka muzealne, ale w latach 50. 60., a nawet 70., czyli przed erą fiacików – były królowymi polskich szos – unikatowe, jedyne jak dotąd samochody osobowe całkowicie polskiej konstrukcji. Warto dodać, że w „syreniej” rodzinie były też samochody dostawcze: wersje bosto i R-20, a ponadto sportowe i limuzyny.

Historia Syreny się kończy

Już jest nowa Syrena

ZOBACZ KONIECZNIE:
TAK WYGLĄDA NOWA SYRENA WIDEO + ZDJĘCIA

Syrena Meluzyna R na rajdzie

III Śląski Zlot Syren

26 maja rozpocznie się III Śląski Zlot Syren. Impreza odbywać się będzie od piątku do niedzieli w Ustroniu i Cieszynie. Program zlotu jak zwykle obejmuje nie tylko liczne konkurencje i prezentacje aut, ale także zwiedzanie Cieszyna. Organizatorzy zapewniają, że w ten weekend nie zabraknie atrakcji i dobrej zabawy.

Impreza rozpocznie się w piątek 26 maja w Ustroniu, gdzie zlokalizowano bazę zlotu.

W sobotę wszystkie załogi wyjadą w trasę Rajdu Turystycznego według itinerera strzałkowego do Cieszyna, gdzie planowana jest wystawa samochodów i krótkie zwiedzanie wybranych atrakcji miasta.

Niedziela to dzień podsumowania imprezy i ostatnia okazja, aby zobaczyć zlotowe syrenki w komplecie podczas pokazu samochodów, który odbędzie się na terenie Jaszowca w Ustroniu.

Śląskie Zloty Syren odbywają się co dwa lata naprzemiennie z Bielskimi Rajdami Syren i są największymi imprezami w Polsce skierowanymi do posiadaczy samochodów marki Syrena, które od kilku lat cieszą się dużym zainteresowaniem nie tylko uczestników, ale również widzów.

Prace konstrukcyjne i budowę prototypu rozpoczęto w 1953 r., a już dwa lata później zaprezentowano prototyp syrenki publicznie – na Targach Poznańskich. Konstruktorzy wykorzystali przy projektowaniu tego pojazdu elementy konstrukcyjne modelu warszawa M20.

20 marca 1957 r. w Fabryce Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu rozpoczęła się produkcja modelu 100. W pierwszym roku wyprodukowano 200 sztuk syren, których nadwozie wykonane było z blach ręcznie wyklepywanych na cementowo-asfaltowych formach. Seryjne syreny 100 posiadały już w pełni metalową konstrukcję nadwozia. Ich prędkość maksymalna wynosiła 100 km/h, a średnie zużycie paliwa 8,5 l/100 km.

Zmodernizowana wersja pojazdu, czyli syrena 101, wdrożona została do produkcji seryjnej w 1960 r. Kolejne wersje – syrenki 102, 103, 104 nadal były produkowane w FSO. Dopiero model 105 zaczął wyjeżdżać z taśm FSM w Bielsku-Białej, bo właśnie tam w 1972 r. została przeniesiona produkcja.

Od 1975 r. wytwarzano także wersję syrena 105 Lux. Miała m.in. węższe fotele z regulacją kąta oparcia. W tym samym roku zaczęto montować radio w specjalnie wyciętym i zaślepianym otworze. Na kołach pojawiły się ozdobne kołpaki. Samochód mógł rozpędzić się do 120 km/h.

Właśnie syrena 105 doczekała się wersji pochodnych: R-20 - jako rolniczy pick-up, natomiast syrena bosto to furgon przeznaczony do przewozu czterech osób i 200 kg bagażu. Na początku lat 60. XX wieku grupa inżynierów FSO stworzyła też syrenę sport z nadwoziem wykonanym z laminatu. W 1960 r. na bazie syreny wykonano prototyp 3-drzwiowego mikrobusu dla 7 osób.

Zespół konstruktorów FSO na Żeraniu stworzył też bardziej nowoczesny model syreny 110. Miała modną konstrukcję i osiągi na światowym poziomie, lecz w latach 1965-1966 wykonano tylko ok. 20 samochodów serii próbnej. Prace nad nią przerwano ze względu na zakup licencji na fiata 125p.

Warto też wspomnieć o syrenie laminat – prototypie samochodu 5-osobowego z dwudrzwiowym nadwoziem z laminatu, wykorzystującym część elementów z nadwozia syreny 104.

30 czerwca 1983 r. FSM zakończyła produkcję syren. Łącznie powstało ich 521 311 sztuk. W ciągu 28 lat produkcji wprowadzono wiele zmian konstrukcyjnych, udoskonalając kolejne seryjne wersje tych pojazdów. W toku prac nad nowymi modelami powstało wiele prototypów, które nigdy nie weszły do seryjnej produkcji.

Wideo

Materiał oryginalny: Syrena ma 60 lat. 20 marca samochód obchodzi urodziny! W maju III Śląski Zlot Syren - Dziennik Zachodni

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zak1953
mało które państwo w Europie budowało samochody. I popatrz na ówczesne konstrukcje. Nie było tak źle. Problemem była cena i wielkość produkcji. Te auta nie miały zmotoryzować Polski, jak to się stało np. we Włoszech czy Niemczech - jednych i drugich.
k
karolina
itinerera strzałkowego co to jest? nie można napisać normalnie po polsku?
l
löffol
Niemcy mieli juz technike przed wojna. Pierwsze proby lotow kosmicznych odbywaly sie w latach 20-tych. Niemcy wystrzelili Amerykanow w kosmos. Bez Niemcow amerykanie siedzieliby do dzisiaj na d****.
B
BMW
Ten pojazd, to obraz polskiej mysli technicznej.Wstyd.
z
zak1953
także prawdziwie polskiej konstrukcji.
z
zak1953
do tego otwarte drzwi mogły służyć za hamulec aerodynamiczny. Ale była warszawska w każdym calu.
G
Gość
1.HGW - caryca W-wy
2.Stadion Narodowy - za 2.5 mld, udający Wembley Stadium
3.HOD - zbieranina PRL-skiego zestawu ORMO, WSI, WRON, UB, SB, UOP, PZPR, ZMS, itp.
F
Francik Posypa
Wjysz alibaba - skuli tego, co te tfoje 40 rozbojnikow pod mojym domym flaszki oprozniali - dorobiou ech sie gipko, niy ino na Syryna, ale i na "krakoskom suchom" i "wekem" poszmarowanom "masuym osukowym" - jak ech na Sztauwajery jezdziou. Pierogow ruskich - jak wy tam w Sosnofcu - kuszac ech nie musiou!
I
Igma

Ładna.

 

P
Polacy
jakiejś wojny nie wywołali ,mielibyśmy taką"technikę" jak Niemcy :( którzy potrafili wykorzystać nawet geniusz producenta /wynalazcy kremu Nivea .
a
alibaba
haderloka oddowoł żeby mieć co do pysku wrazić.
F
Francik Posypa
Niydowno stouo w Dziynniku, co polcke szpecjalisty od aut wymysljyli nowo Sytenka - na sztrom.
Pjyknie - bo we bagazniku je ganuk placu na pora kibli sztromu!
No i tak je szangsa, za nastympne 60 lot fajrowanio 100 lot Syrynki (te 20 lot poczeba, coby zaczli budowac tyn autok na sztrom).
B
Bebok
Polcki szajs, myśleli, iże bydom to samo auto montować przez sto lot! A terozki dupczom, co auto ze papyndekla to "unikat". I tak poloki przoli tymu "unikatowo", co kożdyn chcioł mieć volkswagen, na kiery godali "wolfswagyn" albo "foscfagęę", hahaha... jakosik im te echt polckie "pyrpyrpyr" niy sztimowało. Lepiyj o takim szajsie nic niy godać, pra??
Dodaj ogłoszenie