Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rynek niemiecki jest bogaty, ale wymagający

Wojciech Jarmołowicz [email protected]
Rynek niemiecki jest bogaty, ale wymagającyPaweł Kwiatkowski w czasie wczorajszego spotkania z podlaskimi przedsiębiorcami
Rynek niemiecki jest bogaty, ale wymagającyPaweł Kwiatkowski w czasie wczorajszego spotkania z podlaskimi przedsiębiorcami Andrzej Zgiet
Vademecum rynków zagranicznych. Warto zainteresować się rynkiem zachodnich sąsiadów Polski - przekonywali eksperci z Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej

Było to kolejne spotkanie zorganizowane przez Podlaską Fundację Rozwoju Regionalnego w Białymstoku, w czasie którego można było poznać specyfikę rynków zagranicznych. Wcześniej eksperci opowiadali o Skandynawii i Chinach.

Blisko i solidnie
- Niemieccy przedsiębiorcy przy współpracy m.in. z polskimi firmami cenią sobie elastyczność i krótkie terminy dostaw - mówił do kilkudziesięciu podlaskich przedsiębiorców, którzy pojawili się na spotkaniu w Hotelu Branicki Paweł Kwiatkowski z Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowa.
Przekonywał, że warto spróbować swoich sił na rynku niemieckim, tym bardziej, że w ciągu ostatnich 10 lat opinia i o Polakach, i o polskich przedsiębiorstwach bardzo się zmieniła się - zdecydowanie na lepsze.
- Struktura przedsiębiorczości jest podobna do polskiej, dominują małe i średnie przedsiębiorstwa, ale stosunkowo niska jest biurokracja. Poza tym pamiętajmy o tym, że Niemcy to bogaty rynek, mieszka tam 80 milionów ludzi, którzy dysponują dochodami wielokrotnie większymi niż statystyczny Polak - mówił Paweł Kwiatkowski.

Warto zauważyć, że Niemcy to czwarta gospodarka świata, znajduje się tam aż 14 dużych, ponad półmilionowych miast, landy są zróżnicowane jeśli chodzi zarówno o poziom zarobków, jak i stopę bezrobocia.

Liczy się jakość
- Rynek niemiecki jest dużo bardziej konkurencyjny niż polski, jest też dość hermetyczny. Konsument wie, czego chce, dla niego liczy się dobra jakość i stosunek ceny do jakości. Ale jak wejdziesz na rynek niemiecki, możesz dużo zyskać, tym bardziej, że Niemcy nie lubią gwałtownych zmian, liczy się solidność, współpraca i zaufanie - dodał ekspert.

Okazało się przy okazji, że niemieckie firmy zaczynają szukać inwestorów w naszym kraju. - Mamy wiele zapytań w takich sprawach. To dobrze świadczy o polskich przedsiębiorcach - mówił przedstawiciel Izby.

Uczestnicy uzyskali także praktyczne wskazówki dotyczące rozpoczęcia działalności gospodarczej u naszych zachodnich sąsiadów, a także pełną informację, gdzie szukać wsparcia w przypadku nawiązania współpracy z niemieckimi partnerami.

Bardzo użyteczny był też moduł spotkania poświęcony wprowadzaniu produktów na rynek niemiecki - obowiązują tam rygorystyczne procedury.
Thomas Urbańczyk z Izby przekazał przedsiębiorcom garść wiedzy, dotyczącej prawnych aspektów prowadzenia działalności gospodarczej w Niemczech - form własności oraz zagadnień podatkowych.

Postawmy na siebie
"Rok 2014 rokiem przedsiębiorczości. Postawmy na siebie" - to kampania społeczna Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego, związana z jej 20-leciem powstania. Jej celem jest zwrócenie uwagi na wagę regionalnej przedsiębiorczości i gospodarki oraz ich faktyczny wpływ na życie każdego mieszkańca województwa podlaskiego. Kampania chce także zainicjować powszechne działania stymulujące rozwój postaw przedsiębiorczych wśród mieszkańców regionu.
Patronami medialnymi kampanii są: TVP Białystok, Polskie Radio Białystok, "Kurier Poranny", "Gazeta Współczesna", poranny.pl i wspolczesna.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny