Rynek Kościuszki wśród 10 najlepszych inwestycji w Polsce Wschodniej (wideo)

Marta Gawina mgawina@poranny.pl

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Odmienione centrum znalazło się wśród 10 najlepszych inwestycji w Polsce Wschodniej. Laureaci konkursu także z innych regionów zostaną nagrodzeni w piątek w Białymstoku

- Odmieniony rynek zmienił wizerunek Białegostoku. Teraz W centrum miasta można spotkać sporo osób, jest tu naprawdę ciekawie. To zauważyli nasi eksperci - mówi Rafał Kerger, redaktor portalu samorządowego. To organizator konkursu na najlepsze inwestycje w Polsce Wschodniej. Spośród zgłoszonych ponad stu projektów specjalna komisja wybrała najlepszą dziesiątkę. Białystok ma tu dwóch przedstawicieli. To tereny należące do Specjalnej Suwalskiej Strefy Inwestycyjnej i właśnie rynek miejski. Jego przemiana łatwa nie była.

- Przeciwników nie brakowało zarówno wśród przedstawicieli świata architektury jak i mieszkańców, którzy przyzwyczaili się do skweru. Projektem przebudowy rynku interesowali się wszyscy. Do naszego biura przychodzili Piłsudczycy, przedstawiciele Zielonych, okoliczni mieszkańcy Naszymi sojusznikami byli ludzie młodzi - przypomina Zenon Zabagło z Atelier Zetta, które zaprojektowało rynek.

Dyskusje było głośne i długie. Krytykowano przede wszystkim wycięcie drzew na skwerze. Ale właśnie dzięki temu zabiegowi, skwer zmienił się w prawdziwy miejski plac. To tutaj jest miejsce, by organizować festiwale, koncerty, jarmarki, przedstawienia teatralne, akcje społeczne.

Miejski rynek to także ulubione miejsce spotkań i spacerów zwykłych białostoczan. - Jest klimatycznie, można zajrzeć do pobliskiej kawiarni albo posiedzieć na ławce. Dobrze, że pojawiły się drzewka w donicach - mówi Anna Kowalska, białostoczanka

- Ta inwestycja dokonała przemiany świadomości mieszkańców. Nagle białostoczanie zidentyfikowali się z miastem. Rynek wyrwał nas z nijakości - podkreśla Andrzej Lechowski, dyrektor Muzeum Podlaskiego w Białymstoku.

Oprócz inwestycji białostockich organizatorzy plebiscytu docenili też m.in. rzeszowskie lotnisko, Centrum Geoedukacji w Kielcach, czy rozbudowę portu morskiego w Elblągu.

Laureaci konkursu, także z innych miast zostaną nagrodzeni w piątek w trakcie Wschodniego Kongresu Gospodarczego, którego jesteśmy patronami.

Wschodni Kongres Gospodarczy

Rozpocznie się już w ten czwartek w Operze i Filharmonii Podlaskiej i potrwa dwa dni. Na 30 panelach dyskusyjnych omawiana będzie współpraca gospodarcza i wymiana handlowa między UE a jej wschodnimi sąsiadami, mały ruch graniczny, infrastruktura transportowa i energetyczna w polityce UE oraz potencjał inwestycyjny Polski Wschodniej. Analizowane będą rynki: rolno-spożywczy, usług medycznych i nieruchomości hotelowych.

W wydarzeniu weźmie udział blisko tysiąc gości z Polski i zagranicy , w tym np. Jerzy Buzek, europoseł, Robert Gwiazdowski, ekonomista, Stanisław Ciosek, były ambasador w Rosji, Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP, Jacek Męcina, sekretarz Stanu, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Janusz Piechociński, wicepremier. Wśród zaproszonych gości jest też prezydent RP Bronisław Komorowski.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 22

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

c
centralnie
W dniu 17.09.2014 o 18:23, czytelnik napisał:

Jakiż to jest samorząd, śmieszny jesteś? Czym oni sami rządzą? Oni wprowadzają wytyczne z góry, a nie się sami rządzą, z nami zaś w ogóle się nie liczą. Taki samorząd jest zaprzeczeniem idei samorządności.

 

przede wszystkim to garną pod siebie, wygrywają wybory i stapiają się z tym co już jest, zamiast tworzyć coś lepszego

mało jest prawdziwych społeczników w samorządach...
 

c
czytelnik
W dniu 17.09.2014 o 13:16, dlaczego napisał:

Drogi Gościu, z uwagi na zmianę ustroju w Polsce, Samorząd terytorialny nie wskrzesza fabryk, gdyż nie ma do tego kompetencji

Jakiż to jest samorząd, śmieszny jesteś? Czym oni sami rządzą? Oni wprowadzają wytyczne z góry, a nie się sami rządzą, z nami zaś w ogóle się nie liczą. Taki samorząd jest zaprzeczeniem idei samorządności.
c
centralnie
W dniu 15.09.2014 o 16:42, Integra napisał:

Do tej pory Białystok nie miał centrum, a teraz nie ma wątpliwości, gdzie to jest. Ma rację Andrzej Lechowski, jak o tym mówi. Ja jestem za.

zgoda centrum jest

ale są opcje pośrednie niż tylko zabetonować Rynek

popatrz sobie np. na Francję i tamtejsze centra miast! zieleń na każdym kroku! a u nas "nowoczesność" w wydaniu prowincji: BETON

 

urodziłam się w Białymstoku,mieście które zawsze broniło się tym,że ma dużo drzew,jest po prostu zielone.

 

Ten kto doprowadził do wycięcia drzew,krzewów niech smaży się w piekle,czy nie można było zrobić tego tak,żeby ta zieleń pozostała???????

Trzeba wszystko zalać betonem postawić kwietniki i udawać ,że jest pięknie ,kilka razy do roku zrobić imprezkę,żeby udowodnić jaki ten Białystok jest światowy.Widok tej pani siedzącej na ławeczce jest po prostu przygnębiający..

To nie jest zielony Białystok ,miasto wyróżniające się do tej pory,miasto z tradycjami( tyle różnych religii,tyle kultur),to jest betonowy klon,bez własnego wizerunku, bez własnego ciepła ,taki jak kolejny chory wizerunek chorych ludzi rządzących tym miastem .

władza zupełnie tego nie widzi bo taki Tadzik to zakompleksiony kmiot z wioski, jemu drzewo i trawa kojarzy się z zapadłą dziurą 

teraz przyjechał do miasta i wielki pan!

beton to podstawa, beton i asfalt!

główne jego "inwestycje" to 10-pasmowe drogi przez centrum (przy okazji wycięte drzewa na poboczach), zabetonowany Rynek z wysychającymi doniczkami i bloki na miejscu parków, lotniska i ostatnich zabytków...

pseudo konserwator Nowakowski chodzi na jego smyczy a sam Tadzik na smyczy deweloperów

ale "Białystok się rozwija!"... serio?!! z pracą w mieście coraz gorzej ale o tym ani słowa, żadnego nowego zakładu pracy, za to zburzona zabytkowa Chłodnia

kolejne "galerie" handlowe w których już nie ma kto kupować!

mózgowa prowincja! ale takich ludzi wybierają mieszkańcy

a że ludność Białegostoku stanowią liczne "słoiki" z okolicznych wiosek więc podobnie jak Truskolaski wolą betonową pustynię niż "chaszcze" i nowe bloki niż "obciachowe domki na Bojarach"

a tak naprawdę jeden wielki obciach to Truskolaski jako prezydent Białegostoku!!!
 

c
centralnie
W dniu 13.09.2014 o 17:05, aśćka napisał:

nikt, kto odwiedził Rynek w południe przy 30 stopniach nie będzie się upierał,  że to takie cudo   Śmieszy mnie przedstawianie alternatywy; albo betonowy rynek, albo skwer - jakby opcja pośrednia, pozostawienia części drzew wykluczała się sama przez się. O wytłumieniu hałasu, kurzu, powietrzu, ekspozycji słonecznej tylko wspominam.

 

zgadzam się z Tobą, tylko mnie to już nie śmieszy...

zmarnowane pieniądze tak jak z przejściem podziemnym na skrzyżowaniu al.  z sienkiewicza

porażka!

P
Polska Północno-Wschodnia

Tadzio wygrał w konkursie w którym Tadzio rozdawał nagrody ;)

d
dlaczego
W dniu 13.09.2014 o 23:17, Gość napisał:

Jak ten cud z kostki i płyt może w ogóle brać udział w konkursie inwestycji??? Czy ktoś oszalał??? Czy może robi się coś pod publikę??? Myślę, że istotniejsze byłoby wskrzeszenie jakiejkolwiek fabryki, by ludzie mieli pracę! To można by nazwać inwestycją!

Drogi Gościu, z uwagi na zmianę ustroju w Polsce, Samorząd terytorialny nie wskrzesza fabryk, gdyż nie ma do tego kompetencji

u
uij
W dniu 13.09.2014 o 23:28, Gość napisał:

Kolego jak masz firmę i długi to inwestujesz w nowe auta będące bez znaczenia dla rozwoju firmy??? Czy może wkładasz pieniądze w coś co może realnie poprawić sytuację firmy???!!!Tak samo jest z miastem, opera, owszem, stadion jak najbardziej ale jeśli zamiast nowych zakładów pracy, fabryk itd. by ludzie mieli pieniądze, to chyba nie! Jeśli ludzie mają pracę, płacą podatki, kupują, miasto staje się zamożne, wówczas utrzymuje operę, stadion i spłaca długi! A Białystok ma ich bez mała 1 mld!!!

Białystok jest jednym z mniej zadłużonych miast wojewódzkich w RP. Trzeba wykorzystać szansę na kasę UE bo jak to się wszystko rypnie to nikt o żadnych długach nie będzie pamiętał... tak jak islandczycy

k
ksiundzbaptyst
W dniu 13.09.2014 o 16:11, Tomorrow napisał:

urodziłam się w Białymstoku,mieście które zawsze broniło się tym,że ma dużo drzew,jest po prostu zielone.Obecnie od wielu lat mieszkam w Nowym Jorku,mieście betonowym,głośnym   gdzie enklawą jest Central Park w samym środku metropolii. Na szczęście  nikomu do głowy nie przychodzi ,żeby to miejsce zniszczyć przekształcić je na betonowy plac gdzie będą  organizowane imprezy.Ten kto doprowadził do wycięcia drzew,krzewów niech smaży się w piekle,czy nie można było zrobić tego tak,żeby ta zieleń pozostała???????Trzeba wszystko zalać betonem postawić kwietniki i udawać ,że jest pięknie ,kilka razy do roku zrobić imprezkę,żeby udowodnić jaki ten Białystok jest światowy.Widok tej pani siedzącej na ławeczce jest po prostu przygnębiający..To nie jest zielony Białystok ,miasto wyróżniające się do tej pory,miasto z tradycjami( tyle różnych religii,tyle kultur),to jest betonowy klon,bez własnego wizerunku, bez własnego ciepła ,taki jak kolejny chory wizerunek chorych ludzi rządzących tym miastem .

Nie bój malutka ;) Naszego Parku (również Centralnie położonego) też nikt nie ma zamiaru ruszać. Jednakże chaszcze w centrum (przy Ratuszu) to miastu nie przystoi i dobrze, ze ich już nie ma. Zielone mają być przedmieścia a nie centrum. Wbrew pozorom bardzo łatwo przywrócić wieś w mieście i mam nadzieją, że to tego nie dojdzie. 

I
Integra

no cóż, skoro u nas tyle betonu w centrum, to co mówic o Krakowie, Wrocławiu czy Poznaniu. Do tej pory Białystok nie miał centrum, a teraz nie ma wątpliwości, gdzie to jest. Ma rację Andrzej Lechowski, jak o tym mówi. Ja jestem za.

G
Gość

Zamiast lotniska trzeba bylo wylac pas startowy i umiescic hangar ktory pozniej mozna by bylo przystosowac na lotnisko regionalne.

Plan z lotniskiem nie wypalil bo mialo byc jak z opera….

Chciano rozkrasc kase przeznaczona na lotnisko ale ten numer juz nie przeszedl bo bruksela sie w tym po hiszpanskich i wloskich lotniskach orientowala...

Podlasiaki chcieli powtorzyc patent camorry   :)

G
Gość
W dniu 13.09.2014 o 23:28, Gość napisał:

Kolego jak masz firmę i długi to inwestujesz w nowe auta będące bez znaczenia dla rozwoju firmy??? Czy może wkładasz pieniądze w coś co może realnie poprawić sytuację firmy???!!!Tak samo jest z miastem, opera, owszem, stadion jak najbardziej ale jeśli zamiast nowych zakładów pracy, fabryk itd. by ludzie mieli pieniądze, to chyba nie! Jeśli ludzie mają pracę, płacą podatki, kupują, miasto staje się zamożne, wówczas utrzymuje operę, stadion i spłaca długi! A Białystok ma ich bez mała 1 mld!!!

Wiesz co z twojego postu wynika, że lotnisko było by za darmo. Ja zdania nie zmienię rozwój miasta to nie tylko to co piszesz. Z rozwoju korzyści powinni mieć wszyscy. Dowiedz się dlaczego nie ma lotniska a przekonasz się zę nie do końca masz rację. To było już przerabiane.

G
Gość

Betonowy Tadzio chwali się jak z miasta zielonego zrobił betonowe miasto !

A  w XXI wieku mieszkańcy  nowo przyłączonych osiedli nie mają kanalizacji i wodociągu to jest obraz miasta galerii i kościołów przy każdym większym skrzyżowaniu .

Zlikwidował miejsca Pracy a chwali się betonową pustynią ,betonowa pustynia nie da na chleb dla naszych dzieci ! Pamiętajcie o tym na wyborach !

G
Gość

Betonowa pustynia w srodku miasta zamknieta dla ruchu kolowego to jest porazka a nie sukces!!!!!

Wiesniakom z terenu pomylily sie pojecia!

G
Gość
W dniu 13.09.2014 o 23:20, Gość napisał:

Nie mierz wszystkiego swoją miarą. Dla mnie lotnisko nie jest potrzebne i nie tylko mi, ale jakby było w niczym by mi nie przeszkadzało. To niech ci przestanie przeszkadzać stadion i opera bo miasto Białystok powinno miesz wszystkie wymienione a nie tylko lotnisko żebyś mógł swoją grubą du-pe do UK zawieść.

Kolego jak masz firmę i długi to inwestujesz w nowe auta będące bez znaczenia dla rozwoju firmy??? Czy może wkładasz pieniądze w coś co może realnie poprawić sytuację firmy???!!!

Tak samo jest z miastem, opera, owszem, stadion jak najbardziej ale jeśli zamiast nowych zakładów pracy, fabryk itd. by ludzie mieli pieniądze, to chyba nie! Jeśli ludzie mają pracę, płacą podatki, kupują, miasto staje się zamożne, wówczas utrzymuje operę, stadion i spłaca długi! A Białystok ma ich bez mała 1 mld!!!

G
Gość

Jak ten cud z kostki i płyt może w ogóle brać udział w konkursie inwestycji??? Czy ktoś oszalał??? Czy może robi się coś pod publikę??? Myślę, że istotniejsze byłoby wskrzeszenie jakiejkolwiek fabryki, by ludzie mieli pracę! To można by nazwać inwestycją!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3