Spis treści
Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) na odcinek S19 Choroszcz (obecnie Białystok Zachód) - Ploski został złożony 4 września 2018 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku. 14 sierpnia 2019 r. białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad uzyskał DŚU, od której wpłynęły odwołania. Rozpatrywał je Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, który 4 czerwca 2021 r. uchylił w części decyzję RDOŚ, jednakże w większości utrzymał ją w mocy, co pozwoliło na kontynuowanie inwestycji.
W wyniku skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie decyzja GDOŚ i poprzedzająca ją decyzja RDOŚ zostały 8 lutego 2022 r. uchylone. Dziewięć miesięcy później, 8 listopada 2022 r., Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną GDDKiA utrzymując w mocy wyrok sądu niższej instancji. Sprawa powróciła do RDOŚ w Białymstoku, który ponownie miał zająć się wnioskiem o wydanie DŚU.
Konieczność ponownego uzyskania DŚU
21 lutego br. białostocki GDOŚ złożył do RDOŚ w Białymstoku uaktualniony, zgodnie z wyrokami obu sądów administracyjnych, raport o oddziaływaniu na środowisko. Uzupełniono dokumentację 20 marca br., a RDOŚ 31 lipca 2023 r., po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego na podstawie wniosku z 4 września 2018 r., wydał nową decyzję środowiskową nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności.
W związku z uchyleniem przez Naczelny Sąd Administracyjny poprzedniej DŚU GDDKiA zmuszona została do odstąpienia od kontraktów z wykonawcami realizującymi prace na odcinkach objętych uchyloną decyzją.
-
Wobec wydania nowej DŚU, w trosce o interes Skarbu Państwa, GDDKiA będzie kontynuować rozmowy z dotychczasowymi wykonawcami, aby w ramach istniejących instrumentów prawnych, po złożonych przez wykonawców wnioskach do Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, wypracować rozwiązania umożliwiające realizację kontraktów w jak najszybszym możliwym terminie
- czytamy w komunikacie białostockiego oddziału GDDKiA zamieszonym na jego stronie internetowej.
Równolegle GDDKiA przygotowuje dokumentację do ogłoszenia nowych postępowań przetargowych, w przypadku, gdyby rozmowy z dotychczasowymi wykonawcami nie przyniosły zakładanego rezultatu.
Procedura ZRID do wznowienia
Przed uchyleniem poprzedniej DŚU do wojewody podlaskiego złożone zostały wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na trzy odcinki S19:
- Białystok Zachód - Białystok Księżyno,
- Białystok Księżyno - Białystok Południe z DK65,
- a także Białystok Południe - Ploski (Wojszki).
Wyrok NSA uniemożliwił dalsze procedowanie wniosków. Obecnie dokumentacja ta wymaga uzupełnienia o nowo wydaną decyzję środowiskową.
- Musimy ją także przeanalizować pod kątem uwzględnienia zapisów nowej decyzji środowiskowej oraz nowych przepisów techniczno-budowlanych. Uzupełniona dokumentacja pozwoli wojewodzie wydać decyzję ZRID dla odcinków: Białystok Zachód - Białystok Księżyno, Białystok Księżyno - Białystok Południe z DK65 Białystok Południe – Grabówka oraz Białystok Południe - Wojszki (skrócona wersja poprzedniego odcinka) - podkreśla GDDKIA.
Dla odcinka Wojszki - Deniski, obejmującego most na Narwi wraz z dojazdami, wydzielonego z dwóch pierwotnych odcinków Białystok Południe - Ploski i Ploski – Haćki, złożony zostanie nowy wniosek o ZRID.
Zaawansowanie odcinków S19
Docelowo droga łącząca położoną na granicy z Białorusią Kuźnicę i Barwinek na granicy ze Słowacją będzie miała długość ponad 580 km z czego w standardzie drogi ekspresowej będzie ok. 575 km. Połączy trzy największe miasta wschodniej Polski, Białystok, Lublin i Rzeszów. W większości będzie też częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia integrującego systemy transportowe wielu krajów - Litwy, Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji.
S19 w woj. podlaskim:
- Kuźnica - Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;
- Sokółka - Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, w przetargu;
- Czarna Białostocka - Białystok Północ, 13 km, w przetargu;
- Białystok Północ - Dobrzyniewo, ok. 8,8 km, w przetargu;
- Dobrzyniewo - Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Białystok Zach. - Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, otrzymaliśmy nową DŚU;
- Białystok Księżyno - Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, otrzymaliśmy nową DŚU;
- Białystok Południe - Wojszki, ok. 11,2 km, otrzymaliśmy nową DŚU;
- Wojszki - Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, otrzymaliśmy nową DŚU, w przygotowaniu;
- Deniski - Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji – oczekujemy na ZRID;
- Haćki - Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Bielsk Podlaski Zachód - Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Boćki - Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Malewice - Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 6 km (GP), w realizacji - oczekujemy na ZRID.
S19 w woj. mazowieckim:
granica woj. podlaskiego - Łosice - granica woj. lubelskiego, ok. 32,4 km, oczekujemy na DŚU
S19 w woj. lubelskim:
- gr. woj. lubelskiego i mazowieckiego - Międzyrzec Podlaski, ok. 13,7 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski, ok. 22,3 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Radzyń Podlaski - Kock, 18,1 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- obw. Kocka i Woli Skromowskiej, ok. 7,8 km, w użytkowaniu, dobudowa drugiej jezdni w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Kock - Lubartów, ok. 15,8 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Lubartów - Lublin, ok. 23 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Lublin - granica z woj. podkarpackim, ok. 88 km w użytkowaniu.
S19 w woj. podkarpackim:
- granica z woj. lubelskim - A4 węzeł Rzeszów Wschód, ok. 70 km, w użytkowaniu, na odcinku Sokołów Małopolski Północ - Jasionka, ok. 13,8 km, dobudowa drugiej jezdni w realizacji - przed złożeniem wniosku o ZRID,
- A4 węzeł Rzeszów Zachód - Rzeszów Południe, ok. 11 km, w użytkowaniu;
- Rzeszów Południe - Babica, ok. 10,3 km, trwają prace budowalne;
- Babica - Jawornik, ok. 11,6 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Jawornik - Lutcza, ok. 5,1 km, w przetargu;
- Lutcza - Domaradz, ok. 6,4 km, w przetargu;
- Domaradz - Krosno, ok. 12,5 km, w realizacji - przed złożeniem wniosku o ZRID;
- Krosno - Miejsce Piastowe, ok. 10,3 km, trwają prace budowalne;
- Miejsce Piastowe - Dukla, ok. 10,1 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Dukla - Barwinek, ok. 18,2 km, w realizacji - przed złożeniem wniosku o ZRID.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?