Spis treści
Największym wyzwaniem jest tzw. południowa obwodnica Białegostoku. Tu decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Białystok Zachód - Ploski, prawomocnie uchyliły w ubiegłym roku sądy.
Dlatego drogowcy zgodnie z ich orzeczeniami zaktualizowali raport oceny oddziaływania na środowisko. Złożyli go ponownie do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Tym samym rozpoczęło się jeszcze raz procedowanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).
Droga s19 w budowie…
Początek S19 to granica państwa w Kuźnicy. Nowa trasa będzie omijała Białystok od północy i zachodu, a następnie skieruje się na południe, aż za Bug.
Prace budowlane trwają już na odcinku od Kuźnicy do Sokółki, który ma być gotowy w I połowie 2025 roku. Pozostałe odcinki realizacyjne są na różnym etapie zaawansowania.
… i S19 w oczekiwaniu na ZRID
Sześć odcinków czeka na decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, które są obecnie procedowane w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim. Wydania tych decyzji GDDKIA spodziewa się jeszcze w tym roku. Po ich uzyskaniu rozpocznie się budowa odcinków:
- Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód,
- Haćki - Bielsk Podlaski Zach.
- Bielsk Podlaski Zach. - Boćki,
- Boćki - Malewice,
- Malewice - Chlebczyn,
- Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66.
Powyższe odcinki powinny być gotowe z końcem 2025 roku.
S19 w przygotowaniu dokumentacji do wniosku o ZRID
Dla odcinka Ploski - Haćki wykonawca opracowuje wniosek o wydanie decyzji ZRID. Jako że ten odcinek korzystał z dwóch decyzji środowiskowych - w części z decyzji prawomocnie uchylonej, w drugiej, większej części, z decyzji na którą skargi WSA w Warszawie oddalił, stąd zmodyfikowano jego długość. Obecnie obejmuje odcinek Deniski - Haćki (jeszcze 31 lipca 2023 roku wykonawca złożył wniosek o ZRID).
Przychylając się do postulatów organizacji ekologicznych w sprawie lokalizacji węzła Zabłudów w rejonie miejscowości Wojszki, został on przeniesiony. Obecnie węzeł jest planowany w rejonie miejscowości Deniski, na odcinku, który posiada decyzję środowiskową. Konieczne zmiany i prace projektowe przesunęły złożenie wniosku o ZRID na odcinek Deniski - Haćki, który do wojewody podlaskiego trafi przed końcem lipca 2023 r.
Jednocześnie, z dwóch odcinków Białystok Południe Ploski i Ploski Haćki został wyodrębniony dodatkowy odcinek Wojszki - Deniski . Obejmuje most na Narwi wraz z dojazdami, który będzie realizowany jako odrębne zadanie.
S19 w przetargu
W przetargach na wyłonienie wykonawcy w systemie Projektuj i Buduj są dwa odcinki na północ od Białegostoku (Sokółka - Czarna Białostocka oraz Czarna Białostocka - węzeł Białystok Północ), do których jeszcze ostatniego dnia lipca dołączył odcinek Białystok Północ - Dobrzyniewo. Droga na tym ostatnim fragmencie zostanie wykonana na kategorię ruchu KR6 i nośność nawierzchni do 11,5 t/oś. Do realizacji przewidziano 11 obiektów inżynierskich, w tym 10 powstanie całkowicie od nowa, a jeden, istniejący na węźle Białystok Północ, zostanie dostosowany do potrzeb nowej trasy. Z kolei ęzeł Dobrzyniewo, który zostanie zbudowany na odcinku Krynice - Białystok Zachód. Na oferty białostocki oddział GDDKiA czeka do 6 września 2023 roku.
Zgodnie z planem ta część S19 powinna zostać oddana do użytku w 2028 roku. Te trzy odcinki, w odróżnieniu od pozostałych, nie są tożsame z przebiegiem drogi Via Carpatia w woj. podlaskim
W oczekiwaniu na nową decyzję środowiskową
Na początku czerwca 2021 roku białostocki GDDKiA uzyskał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla fragmentu S19 Białystok Zachód (dawniej Choroszcz) - Ploski. Wskutek złożonych skarg Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił ją w lutym 2022 r., a stanowisko to podzielił Naczelny Sąd Administracyjny w grudniu tego samego roku.
W ciągu trzech miesięcy od wyroku sądu, zgodnie z jego wskazaniami, zaktualizowano raport oddziaływania na środowisko.
21 lutego br. złożyliśmy go w RDOŚ razem z wnioskiem o procedowanie DŚU - informuje Rafał Malinowski rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA.
Na razie wydane zostały pozytywne opinie z Wód Polskich i Inspekcji Sanitarnej oraz zakończyło się postępowanie z udziałem społeczeństwa. Pod koniec czerwca RDOŚ ogłosił zakończenie postępowania dowodowego i poinformował o możliwości wydania decyzji do końca lipca br.
Wydanie DŚU umożliwi podjęcie dalszych działań zmierzających do realizacji tego fragmentu S19, w podziale na cztery odcinki realizacyjne:
- Białystok Zachód - Księżyno,
- Księżyno - Białystok Południe,
- Białystok Południe - Wojszki,
- Wojszki - Deniski.
Terminy realizacji tych odcinków będą zależne od terminu uzyskania dla nich wykonalnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Warto jednak zauważyć, że przed uchyleniem DŚU, została opracowana dokumentacja dla odcinków realizacyjnych objętych uchyloną decyzją środowiskową (za wyjątkiem odcinka Wojszki – Deniski) i wykonawcy – w imieniu GDDKiA - złożyli wnioski o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Tym samym dokumentacja, która jest własnością inwestora, jest do wykorzystania w toku dalszych prac.
Samo postępowanie o wydanie decyzji ZRID, z chwilą uchylenie decyzji środowiskowej, zostało wstrzymane do chwili uzupełnienia dokumentów o nową DŚU. Zrobimy to natychmiast po jej otrzymaniu.
Zaawansowanie odcinków S19 w woj. podlaskim:
- Kuźnica - Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;
- Sokółka - Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, w przetargu;
- Czarna Białostocka - Białystok Północ, 13 km, w przetargu;
- Białystok Północ - Dobrzyniewo, ok. 8,8 km, przetarg w sierpniu br.;
- Dobrzyniewo - Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Białystok Zach. - Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, oczekujemy na nową DŚU;
- Białystok Księżyno - Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, oczekujemy na nową DŚU;
- Białystok Południe - Wojszki, ok. 11,2 km, oczekujemy na nową DŚU;
- Wojszki - Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, w przygotowaniu;
- Deniski - Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji - wkrótce wniosek o ZRID;
- Haćki - Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Bielsk Podlaski Zachód - Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Boćki - Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Malewice - Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 6 km (GP), w realizacji - oczekujemy na ZRID.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?