MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Radio Białystok w likwidacji. Rada Nadzorcza zdecydowanie sprzeciwia się decyzji ministra kultury. Zarzuca mu złamanie dwóch ustaw

Adam Jakuć
Adam Jakuć
W skład rady Nadzorczej Polskiego Radia Białystok wchodzą (od lewej): sekretarz Jan Orłowski, przewodniczący Romuald Łanczkowski, wiceprzewodniczący Marek Bobel.
W skład rady Nadzorczej Polskiego Radia Białystok wchodzą (od lewej): sekretarz Jan Orłowski, przewodniczący Romuald Łanczkowski, wiceprzewodniczący Marek Bobel. ZS w Dowspudzie/Polska Press/Starostwo w Siemiatycach
Rada Nadzorcza Polskiego Radia Radia Białystok przyjęła 19 stycznia br. stanowisko, w którym zdecydowanie sprzeciwia się działaniom ministra kultury. 29 grudnia Bartłomiej Sienkiewicz rozwiązał spółkę, odwołał jej zarząd i otworzył jej likwidację. Zdaniem członków Rady Nadzorczej minister kultury złamał w ten sposób zapisy ustaw o Radzie Mediów Narodowych oraz o Radiofonii i Telewizji.

Spis treści

Sprzeciw Rady Nadzorczej

Rada Nadzorcza Polskiego radia Białystok wyraża zdecydowany sprzeciw wobec działań ministra kultury Bartłomieja Sienkiewicza. Zarzuca mu czynności niezgodne z prawem:

  • odwołanie Zarządu,
  • rozwiązanie Spółki i otwarcie jej likwidacji, ustanowienie likwidatora,
  • uchylenie niezarejestrowanej uchwały w przedmiocie zmiany Statutu Spółki,

Jakie przepisy złamał minister kultury?

Rada Nadzorcza wskazuje, iż w jej ocenie działania ministra Sienkiewicza naruszyły w szczególności zapisy ustaw o Radzie Mediów Narodowych i o Radiofonii i Telewizji. Podkreśla, że zgodnie z prawem i Statutem Spółki członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu, powołuje i odwołuje Rada Mediów Narodowych.

Zobacz także:Protesty w obronie mediów publicznych

Członkowie Rady Nadzorczej Radia Białystok w przyjętym stanowisku przypominają, że zgodnie z ustawą o Radiofonii i Telewizji radiofonię publiczną tworzą spółki zawiązane w celu tworzenia i rozpowszechniania regionalnych programów radiowych. Zwracają uwagę, że likwidacja tych spółek wymagałaby uprzedniej zmiany ustawy, co potwierdził Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 18 stycznia br.

W stanowisku czytamy też, że zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji "zmiana statutu spółki następuje na wniosek lub za uprzednią zgodą Rady Mediów Narodowych, wobec czego uchylenie przez Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki (Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego- przyp. red.) niezarejestrowanej uchwały w przedmiocie zmiany Statutu Spółki wymagałoby uprzedniego wniosku albo zgody Rady Mediów Narodowych".

Pod stanowiskiem Rady Nadzorczej podpisali się przewodniczący Romuald Łanczkowski, wiceprzewodniczący Marek Bobel, sekretarz Jan Orłowski.

Pełna treść stanowiska Rady Nadzorczej

Stanowisko Rady Nadzorczej Polskiego Radia - Regionalnej Rozgłośni w Białymstoku „Radio Białystok" Spółka Akcyjna z dnia 19 stycznia 2024 r. w sprawie: aktualnej sytuacji Spółki

W związku z podjęciem 29.12.2023 r. przez Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki, na którym wszystkie prawa z akcji wykonywał Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bartłomiej Sienkiewicz, czterech uchwał w przedmiocie:
*odwołania Zarządu,
*rozwiązania Spółki i otwarcia jej likwidacji, ustanowienia likwidatora,
*uchylenia niezarejestrowanej uchwały w przedmiocie zmiany Statutu Spółki,

Rada Nadzorcza wyraża zdecydowany sprzeciw wobec tego rodzaju czynności, wskazując, iż w jej ocenie naruszyły one w szczególności:

*art. 2 ust. 1 ustawy o Radzie Mediów Narodowych, zgodnie z którym Rada jest organem właściwym w sprawach powoływania i odwoływania składów osobowych organów jednostek publicznej radiofonii, który to przepis stanowi lex specialis i lex posterior wobec art, 368 4 zd. 2 ksh, jak również analogiczne regulacje art. 27 ust. 3 ustawy o radiofonii i telewizji oraz 13 ust. 3 Statutu Spółki, w myśl których członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu, powołuje i odwołuje Rada Mediów Narodowych,

*art. 26 ust. 3 pkt 2 ustawy o radiofonii i telewizji, zgodnie z którym radiofonię publiczną tworzą spółki zawiązane w celu tworzenia i rozpowszechniania regionalnych programów radiowych, wobec czego likwidacja tych spółek wymagałaby uprzedniej zmiany ustawy, co potwierdził Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 18.01.2024 r., K 29/23, orzekając, iż art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2022 r. poz. 1722) w zakresie, wjakim pomija literalne wskazanie art. 459-478 ustawy z dnia 15 września 2000 r. a— Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18), jako wyjątków od stosowania przepisów ustawy — Kodeks spółek handlowych do jednostek publicznej radiofonii i telewizji, poprzestając na stwierdzeniu, że ustawę — Kodeks spółek handlowych stosuje się do nich z zastrzeżeniem art. 27-30 ustawy o radiofonii i telewizji, mimo że wobec treści wszystkich pozostałych przepisów systemu prawa, w tym art. 27-30 ustawy o radiofonii i telewizji, jednostki publicznej radiofonii i telewizji nie mogq zostać rozwiązane i zlikwidowane, jest niezgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej; art. 459-478 ustawy — Kodeks spółek handlowych o rozwiązaniu i likwidacji spółki akcyjnej, rozumiane w ten sposób, że swoim zakresem regulacyjnym, z mocy samej ustawy — Kodeks spółek handlowych, obejmują takżejednostki publicznej radiofonii i telewizji, w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji, sq niezgodne z art. 2 Konstytucji (notabene Prokurator Generalny w uzasadnieniu swojego stanowiska wyrażonego 15.01.2024 r. w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. K 29/23 podniósł, że w odniesieniu do podmiotów, jakimi sq jednostki publicznej radiofonii i telewizji, to norma ustawowa stanowi, że telewizję publiczną i radiofonie publiczną „ lworzq” spółki. W przepisach przejściowych przewidziano jedynie procedurę zawiązania spółek i objęcia przez nie majątku. Innymi słowy, rozwiązanie tychże spółek doprowadziłoby do stanu, w którym publicznej radiofonii i telewizji nie tworzy” już żadna spółka, co byłoby stanem sprzecznym z literalnym brzmieniem ustawy. Innymi słowy, należy uznać, że likwidacjajednostekpublicznej radiofonii i telewizji wymaga zmiany ustawy), * art. 29 ust. lb ustawy o radiofonii i telewizji, zgodnie z którym zmiana statutu spółki następuje na wniosek lub za uprzednią zgodą Rady Mediów Narodowych, wobec czego uchylenie przez NWZ niezarejestrowanej uchwały w przedmiocie zmiany Statutu Spółki wymagałoby uprzedniego wniosku albo zgody RMN.

Rada Nadzorcza przekazuje niniejsze stanowisko na ręce:

  • Pana Macieja Świrskiego — Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
  • Pana Krzysztofa Czabańskiego — Przewodniczącego Rady Mediów Narodowych.

Podpisy Członków Rady:
Romuald Łanczkowski - Przewodniczący Rady Nadzorczej (manu propria R. Łanczkowski)
Marek Bobel - Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej (manu propria M. Bobel)
Jan Kazimierz Orłowski - Sekretarz Rady Nadzorczej (manu propria J.K. Orłowski)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zastrzeż PESEL - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny