Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź wyniki wyborów w Twoim okręgu

PR i marketing to nie to samo. Ale jedno i drugie jest potrzebne firmie do odniesienia sukcesu na rynku.

peż
PR i marketing to dwa pokrewne obszary komunikacji, których synergia jest niezbędna do osiągnięcia rynkowego sukcesu przedsiębiorstwa. Często zdarza się jednak, że klienci zgłaszający się do agencji PR, mylą oba pojęcia.

O tym, co w praktyce odróżnia PR od marketingu, opowiada Marta Giera, PR & Communication Consultant z PR Calling.

Chcesz być na bieżąco z działaniami marketingowymi w internecie? Wybierz się na konferencję marketingON - najważniejszą konferencję w tej części Polski:

Co odróżnia PR od marketingu?

By dowiedzieć się, na czym polega różnica pomiędzy komunikacją PR a marketingową, warto zacząć od początku, czyli poznania ich definicji.

PR, czyli działania Public Relations, to nic innego niż świadome i długotrwałe budowanie – a następnie utrzymywanie – pozytywnych relacji pomiędzy firmą, a jej najbliższym otoczeniem, czyli m.in. klientami, kontrahentami, pracownikami czy inwestorami.

Z kolei marketing to sztuka sprzedaży oparta na tworzeniu i dostarczaniu klientom produktów lub usług, które zaspokoją ich potrzeby. Co jeszcze odróżnia PR od marketingu?

Różne cele

Głównym założeniem działań PR jest zdobycie pozytywnej opinii i zaufania wśród otoczenia na podstawie działalności firmy oraz wartości, które wyznaje i sobą reprezentuje.

Z kolei marketing nastawiony jest na kreowanie popytu, zwiększenie procesu produkcyjnego, a w konsekwencji – maksymalizację przychodów i sprzedaży w oparciu o zaspakajanie potrzeb konsumentów.

Obszary działalności

Różnice kryją się również w obszarach działalności.

PR odnosi się do ogółu działań firmy wobec otoczenia – nie tylko na zewnątrz, ale również wewnątrz organizacji. W zależności od profilu działalności i założonych celów komunikacyjnych przedsiębiorstwa, PR może być skierowany np. do obecnych i potencjalnych klientów czy pracowników firmy, a także inwestorów. Co ważne, działania PR mają na celu dostosowanie działalności firmy do oczekiwań jej interesariuszy.

Z kolei działania marketingowe skierowane są wyłącznie do obecnych oraz potencjalnych klientów firmy, a do wymagań rynku dostosowywany jest proces produkcyjny.

Potrzeby odbiorców

PR służy informowaniu o tym, co aktualnie dzieje się w firmie. Może to być np. uzupełnienie oferty na nowe produkty, rozszerzenie działalności firmy czy wyjście na nowe rynki.

Inaczej jest w przypadku marketingu, który ma na celu zaspakajanie potrzeb klientów wyrażanych w popycie.

PR i marketing to obszary komunikacji o różnych celach i obszarach działalności. Koncentrują się również na nieco innych grupach odbiorców. Warto jednak pamiętać, że kampanie PR i marketingowe, które prowadzone są spójnie i równolegle, mogą przynieść firmom wymierne korzyści, w postaci rynkowego sukcesu oraz zainteresowania produktem lub usługą wśród grup docelowych.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Z tym się zgodzę że PR i marketing są bardzo przydatne w firmie. Rok temu na targach remadays w Nadarzynie udało mi się znaleźć firmę która się na tym zna i od tamtej pory współpracujemy :D Jutro zaczyna się kolejna edycja targów na które też się wybieram tym razem w poszukiwaniu gadżetów reklamowych :P

D
Daro

Większych bzdur dawno nie słyszałem. PR jest częścią marketingu elementem i narzędziem promocji i komunikacji z klientem. Kto wpadł na pomysł porównywania tych rzeczy.

p
pijar z zakonu pijarów
16 lipca 2018, 15:47, Gość:

Prowadzę niewielką działalność gospodarczą, ale staram się dbać przede wszystkim o PR wewnętrzny. Oferuję swoim pracownikom różnego rodzaju benefity, a od niedawna także pakiety Lux Med, które gwarantują profesjonalną opiekę medyczną i sprawiają, że pracownicy są bardziej zmotywowani i pracują wydajniej.

UWAGA!!

Powyżej to nic więcej jak PR i kryptoreklama. Komentarzem zawoalowany marketing firmy Lux Med.

G
Gość

Prowadzę niewielką działalność gospodarczą, ale staram się dbać przede wszystkim o PR wewnętrzny. Oferuję swoim pracownikom różnego rodzaju benefity, a od niedawna także pakiety Lux Med, które gwarantują profesjonalną opiekę medyczną i sprawiają, że pracownicy są bardziej zmotywowani i pracują wydajniej.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3