Podatek cyfrowy. Zapłacą go wszystkie firmy świadczące usługi cyfrowe w Polsce - także zagraniczne

Agnieszka Moryc/AIPZaktualizowano 
01.02.2019 warszawa ulica emilii plater 53 budynek warsaw financial center siedziba google polska zwiedzanie biura google korpo korporacja biuro nz<br><br> fot. szymon starnawski / polska press
01.02.2019 warszawa ulica emilii plater 53 budynek warsaw financial center siedziba google polska zwiedzanie biura google korpo korporacja biuro nz fot. szymon starnawski / polska press brak
Polski rząd planuje sfinansować część obietnic nowym podatkiem od globalnych, cyfrowych gigantów. Zadanie jest o tyle trudne, że w walce z firmami pokroju Google nie radzą sobie także inne kraje. W jaki sposób Google zgodnie z obowiązującym prawem uchronił większość swoich przychodów przed opodatkowaniem?

Według planów Ministerstwa Finansów nowy podatek - tzw. opłata cyfrowa ma dotyczyć wszystkich przedsiębiorstw świadczących usługi cyfrowe w Polsce. Według szacunków MF w samym 2020 r. ma on dać wpływy do budżetu państwa rzędu ok. 220 mln zł.

Polski rząd planuje sfinansować część obietnic nowym podatkiem od globalnych, cyfrowych gigantów. Zadanie jest o tyle trudne, że w walce z firmami pokroju Google nie radzą sobie także inne kraje. W jaki sposób Google zgodnie z obowiązującym prawem uchronił większość swoich przychodów przed opodatkowaniem?

Co łączy Facebooka, Google, Amazon i Apple? Każdy z tych światowych gigantów ulokował swoją europejską siedzibę w Irlandii. Irlandia od lat zajmuje wysokie miejsca w prestiżowych rankingach oceniających warunki do prowadzenia biznesu. Najlepszym potwierdzeniem dla przyjaznej polityki Irlandii dla biznesu jest głośna sprawa koncernu Apple. Rząd Irlandii ramię w ramię z przedsiębiorstwem walczył przeciwko Brukseli, która nakazała Apple zapłacenie Irlandii ponad 14 mld dol. zaległych podatków.

W jaki sposób Google nie płaci podatków?

Google wykorzystało strukturę optymalizacji nazywaną “Double Irish” lub “Dutch Sandwich”, dzięki czemu spółka uchroniła większość ze swoich przychodów przed opodatkowaniem. W ten sposób spółka nie zapłaciła podatku od ponad 16 mld euro przychodów. Irlandzka spółka Google odpowiada za przyjmowanie większości przychodów reklamowych giganta, następnie transferuje środki do specjalnej spółki Google Netherlands, która kolejno transferuje je do spółki zarejestrowanej na Bermudach (należącej do irlandzkiej spółki Google).

Wprowadzenie podatku cyfrowego w Polsce może być trudne, co dobitnie pokazał przykład Francji. W 2017 roku Google uchroniło się od zapłaty francuskiemu fiskusowi 1,12 mld euro podatku od reklam sprzedawanych na terenie Francji.

Francuzi żądają wprowadzenia 3-proc. podatku od dochodów przedsiębiorstw mających ponad 750 mln euro przychodów w skali globalnej. Rozwiązanie na poziomie Unii Europejskiej skutecznie blokuje Irlandia, Dania i Szwecja, co każe pod wątpliwość skuteczność polskiego “podatku cyfrowego”.

Firma w Irlandii także dla małych i średnich firm

Irlandia przyciąga nie tylko wielkie korporacje, ale także małe i średnie firmy. Firmę w Irlandii najczęściej rejestrują startupy, przedstawiciele branży e-commerce oraz marketingu online. Niska biurokracja, atrakcyjny system podatkowy z 12,5-proc. podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) i szereg ulg i zwolnień dla firm to główne czynniki dla których polscy przedsiębiorcy rejestrują firmę w Irlandii. Dzięki prostym i przejrzystym przepisom przedsiębiorca może skupić się na rozwoju biznesu.

O niezwykle korzystnym systemie podatkowym Irlandii najlepiej świadczy 4 miejsce w prestiżowym rankingu “Doing Business 2018” Banku Światowego spośród 190 badanych krajów pod względem atrakcyjności systemu podatkowego i łatwości płacenia podatków. Statystycznie przedsiębiorca w Irlandii poświęca rocznie 82 godziny na czynności administracyjne związane z płatnością podatków. Dla porównania - przedsiębiorca prowadzący firmę w Polsce musi poświęcić aż 330 godzin, czyli cztery razy więcej czasu.
Jak pokazują wyniki raportu Admiral Tax Irlandia jest drugim najczęściej wybieranym kierunkiem międzynarodowej optymalizacji podatkowej przez polskich przedsiębiorców, zaraz po Wielkiej Brytanii. Prowadzenie firmy w Irlandii po prostu się opłaca. Irlandia posiada jedną z najniższych w Europie stawek podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). Dodatkowo, firmy, które w ciągu 3 lat po rejestracji nie wykazują w tym okresie zysku większego niż 1 mln euro są zwolnione z podatku dochodowego. Koszt rejestracji i prowadzenia firmy w Irlandii nie odbiega od kosztów jakie ponoszą przedsiębiorcy w Polsce. Firma w Irlandii to nie tylko wymierne korzyści podatkowe, ale także optymalne warunki do rozwoju. Nie tylko dla globalnych korporacji, również dla małych i średnich firm.

Agnieszka Moryc, Dyrektor Zarządzająca Admiral Tax, polsko-brytyjskiej firmy doradztwa podatkowego

polecane: FLESZ: Koniec zatorów płatniczych? Duże ułatwienie dla małych firm

Wideo

Materiał oryginalny: Podatek cyfrowy. Zapłacą go wszystkie firmy świadczące usługi cyfrowe w Polsce - także zagraniczne - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3