Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ochronią głowę i kark

Piotr Walczak
Zagłówek powinien znajdować się na wysokości głowy - pokazuje Andrzej Sura
Zagłówek powinien znajdować się na wysokości głowy - pokazuje Andrzej Sura
Zagłówki mają chronić, dlatego przed każdą jazdą kierowca powinien je odpowiednio wyregulować.

 

Niestety, większość kierowców i pasażerów bagatelizuje ten problem, a to może być tragiczne w skutkach. - Już podczas nauki jazdy pokazujemy naszym kursantom, jak prawidłowo regulować zagłówek - mówi Andrzej Sural, szef szkoły nauki jazdy Akces z Białegostoku. - Zwracamy na to uwagę zarówno podczas zajęć teoretycznych, jak i praktycznych - dodaje.

Bezpieczeństwo bierne

Rozwiązania techniczne w autach, które zapewniają ochronę podczas wypadku i ograniczają jego skutki, to tzw. bezpieczeństwo bierne. Należą do niego m.in. poduszki powietrzne, kurtyny, pasy bezpieczeństwa i właśnie zagłówki.

Te ostatnie chronią kręgi szyjne. Powinny więc znajdować się na wysokości głowy. Gorzej jednak, jeżeli ich ustawienie jest nieodpowiednie w stosunku do wzrostu pasażera.

- Podczas zderzenia siła bezwładności najpierw pcha pasażera do przodu, później rzuca go do tyłu. W tym czasie szyja wygina się gwałtownie w dół, co jest ogromnym zagrożeniem dla naszych kręgów. Właśnie przed takimi urazami chronią zagłówki - wyjaśnia Andrzej Sural.

Trzeba jednak pamiętać, że muszą być one odpowiednio ustawione. W przeciwnym razie, mogą stać się dużym zagrożeniem.

Odpowiednia wysokość

Jeżeli zagłówek będzie ustawiony za nisko, wtedy podczas zderzenia głowa bezwładnie poleci do tyłu. Gdy będzie zbyt wysoko, nie zamortyzuje uderzenia.

- Środek zagłówka powinien znajdować się dokładnie w połowie wysokości głowy - twierdzi Andrzej Sural.

 

Aktywne bezpieczeństwo.

W niektórych samochodach są montowane aktywne zagłówki. Takie rozwiązanie pojawiło się po raz pierwszy w saabach. Aktywny zagłówek podczas zderzenia przesuwa się do góry i do przodu, zmniejszając siłę uderzenia. Jest w pełni mechaniczną konstrukcją. Po wypadku nie trzeba więc wymieniać czy naprawiać urządzenia. Jak wynika z badań saaba, aktywne zagłówki aż o 75 proc. zmniejszają liczbę urazów kręgów szyjnych. Same dopasowują się do położenia głowy kierowcy i pasażerów - nie ma problemów z regulacją. Pozostaje nam zatem tylko czekać, aż wszyscy producenci samochodów zdecydują się na zastosowanie takiego rozwiązania.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny