Dane o VAT w Izbie Skarbowej w Poznaniu 1 grudnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 28.11.2008 r. w sprawie wyznaczenia jednostki organizacyjnej, w której funkcjonuje biuro wymiany informacji o podatku VAT. Zgodnie z tym rozporządzeniem jednostką tą jest Izba Skarbowa w Poznaniu. Od 1 grudnia 2008 r. zagraniczni kontrahenci polskich firm właśnie w niej będą mogli sprawdzić, czy ich biznesowi partnerzy są zarejestrowanymi podatnikami VAT.
Stary wzór zgłoszenia w VAT do 31 grudnia 2009 r. Także 1 grudnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług. Zgodnie z rozporządzeniem do 31 grudnia 2009 r. może być stosowany wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie VAT w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie w/w rozporządzenia. Nie dotyczy to jednak podatników, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 15 i art. 99 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Nowe wzory deklaracji VAT 1 grudnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wskazuje również, od kiedy należy stosować poszczególne formularze. Nowe wzory deklaracji stosuje się od:
• VAT-7 począwszy od rozliczenia za grudzień 2008 r.,
• VAT-7K począwszy od rozliczenia za IV kwartał 2008 r.,
• VAT-7D począwszy od rozliczenia za I kwartał 2009 r.
Zgodnie z przepisem przejściowym rozporządzenia, do 31 grudnia 2009 r., mogą być stosowane wzory deklaracji wraz z objaśnieniami, określone rozporządzeniem z 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług. Nie dotyczy to podatników, którzy dokonują rozliczenia podatku należnego z tytułu importu towarów, zgodnie z art. 33a ustawy o VAT.
Obniżenie stawki
Od 1 grudnia 2008 r. obowiązuje także rozporządzenie Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Obniża ono przede wszystkim stawkę podatku z 22 do 7 proc. dla niektórych owoców oraz niektórych usług rzemieślniczych i gastronomicznych. Na obniżonej stawce skorzystają też prowadzący lokale gastronomiczne z zastrzeżeniem, że 7-proc. stawka VAT nie obejmuje sprzedaży napojów alkoholowych (od 1,2 proc), napojów gazowanych, wód mineralnych oraz kawy i herbaty.
Powyższe rozporządzenie wprowadziło m.in. nowy termin powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do usług turystycznych opodatkowanych według szczególnej procedury. W tym przypadku obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15 dnia od daty wykonania usługi.
Nowe lub bardziej szczegółowe dane na fakturze Z kolei rozporządzenie Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług zmienia m.in. zasady wystawiania faktur, a ściślej elementy, jakie powinna zawierać faktura VAT. Od 1 grudnia 2008 r. nie trzeba na fakturze podawać symbolu PKWiU albo odpowiedniego przepisu, w przypadku gdy do towaru lub usługi ma zastosowanie obniżona stawka VAT. Konieczność taka istnieje wyłącznie wówczas, gdy dostarczane towary lub świadczone usługi są zwolnione z VAT, a ustawa lub rozporządzenie na taki symbol wskazują.
Zamiast symbolu PKWiU można także wskazać przepis ustawy lub rozporządzenia, stanowiącego podstawę do zwolnienia, albo przepis Dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.
Znikną papierowe paragony
Od 1 grudnia obowiązuje również rozporządzenie Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich użytkowania. Podatnicy mogą już stosować kasy fiskalne z elektronicznym zapisem kopii. Takie urządzenie pozwoli zrezygnować z papierowych paragonów. Warunkiem jest posiadanie i stosowanie określonego przez krajowego producenta lub importera, urządzenia archiwizującego, a także nośników danych, na których następuje zapis. Urządzenia te i nośniki powinny być przy tym wyraźnie wskazane w książce kasy.
Uległa też zmianie liczba obowiązkowych przeglądów kas. Dotychczas taki przegląd należało robić raz na rok. Teraz obowiązkowe przeglądy będą dokonywane raz na dwa lata.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?