Ania chciała kupić nowy komputer. Dostała ulotkę reklamową jednej z sieci sklepów komputerowych. Znalazła w niej superofertę sprzętu, dokładnie takiego, jakiego szukała. Szybko wybrała się do najbliższego sklepu, ale niestety, okazało się, że laptopy z oferty już się wyczerpały. Jednocześnie sprzedawca próbował ją namówić na zakup innego, dużo droższego komputera.
Ania próbowała kupić reklamowany na ulotce komputer jeszcze w trzech innych sklepach sieci, ale za każdym razem sytuacja się powtarzała.
Nasza bohaterka padła ofiarą tzw. reklamy–przynęty. To jedna z wielu zakazanych od roku w krajach UE praktyk. Unijne władze opracowały też „czarną listę” praktyk handlowych, które są nieuczciwe w każdych okolicznościach.
Za darmo z dopłatą
- Najczęściej nieuczciwe praktyki sprowadzają się do tego, że klient zostaje wprowadzony w błąd albo pada ofiarą agresywnego marketingu i reklamy - wyjaśnia Jarosław Brzozowski, miejski rzecznik konsumenta w Białymstoku. - Zdarza się, że sprzedawca nie chce brać odpowiedzialności za sprzedany towar. W przypadku zaś zgłoszenia reklamacji odsyła do producenta czy serwisu.
Dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych w życie weszła z końcem 2007 roku. Ma ona zapewnić konsumentom jednakową ochronę przed nieuczciwymi praktykami handlowymi i nieuczciwymi przedsiębiorcami. I to niezależnie od tego, czy zakupu dokonają w pobliskim sklepie, czy na stronie internetowej w innym kraju.
Po roku od wejścia w życie ustawy o nieuczciwych praktykach konsumenci zgłosili prawie 60 tys. skarg. Ale ich liczba wcale nie maleje.
- Jednymi z wciąż najczęściej stosowanych chwytów są: wprowadzające w błąd informacje dotyczące ceny (ukryte opłaty), fałszywe „darmowe” oferty lub ukryte składki czy opłaty - mówi rzecznik.
Jesienią Komisja Europejska chce np. precyzyjnie określić, co właściwie oznacza słowo "darmowy" i kiedy można go używać, by nie wprowadzić klienta w błąd.
Pomoc na stronie
Na razie uruchomiona została specjalna strona internetowa. Jeśli podejrzewasz, że zostałeś wprowadzony w błąd, padłeś ofiarą sprzedawcy-oszusta lub chcesz się dowiedzieć, na jakie nieuczciwe praktyki handlowe powinien być wyczulony, odwiedź stronę www.isitfair.eu. Na tej stronie są praktyczne przykłady z życia codziennego dotyczące nieuczciwych praktyk oraz porady jak i gdzie uzyskać pomoc. Można też rozwiązać quiz, który pomoże odróżnić zgodną z prawem ofertę od marketingowego kantu.
Strona jest dostępna w 22 wersjach językowych, w tym również w języku polskim.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?